یافته‌های یوناما پیرامون وضعیت حقوق بشری در افغانستان
یافته‌های یوناما پیرامون وضعیت حقوق بشری در افغانستان

خبرگزاری زنان افغانستان: دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان یا یوناما گزارش جدیدی را پیرامون وضعیت حقوق بشری در افغانستان در محدوده زمانی جولای تا سپتامبر ۲۰۲۳ تهیه نموده است. در این گزارش اشتراک زنان در اشتغال، آزادی رفت و آمد آنان، دسترسی زنان و دختران به تحصیل، تلفات مرتبط با منازعه، مقامات […]

خبرگزاری زنان افغانستان: دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان یا یوناما گزارش جدیدی را پیرامون وضعیت حقوق بشری در افغانستان در محدوده زمانی جولای تا سپتامبر ۲۰۲۳ تهیه نموده است.

در این گزارش اشتراک زنان در اشتغال، آزادی رفت و آمد آنان، دسترسی زنان و دختران به تحصیل، تلفات مرتبط با منازعه، مقامات دولت پیشین و اعضای نیروهای امنیتی حکومت پیشین، رفتار با محبوسین و شرایط توقیف، تنبیه بدنی و مجازات مرگ، ارزگان خاص، محدودیت ها علیه شیعیان در تجلیل از عاشورا، بازداشت های خودسرانه و حبس مدافعان حقوق بشر و کارکنان رسانه‌ها، آزادی رسانه‌ها، فعالیت های وزارت امر به معروف و نهی از منکر و سیستم عدلی مورد بررسی قرار گرفته است.

در این گزارش آمده است که «مقامات برحال اجرای ممنوعیت بر آرایشگاه‌های زنانه را، که بواسطه مکتوبی به تاریخ ۲۵ جون اعلان گردید، آغاز نمودند و به صاحبان آرایشگاه های زنانه الی موعد ۲۵ جولای برای توقف فعالیت هایشان فرصت دادند.

آرایشگاه هایی که، در مغایرت با این فرمان، پس از موعد مقرر به فعالیت خویش ادامه دادند هدف واکنش های خشن از سوی مقامات برحال قرار گرفتند. برای مثال، در یکی از ولایات، پرسونل ریاست استخبارات برحال به یک آرایشگاه زنانه که بطور مخفیانه فعالیت داشت حمله کرده و آرایش‌گر را دستگیر و برادر وی را به شدت مورد ضرب و شتم قرار داده و زنان دیگر را وادار به شستن سر و صورت‌شان کردند و از آنها وعده گرفتند که دیگر هرگز پای شان را در هیچ محل آرایش نگذارند.»

یوناما می‌افزاید: «در ۱۹ جولای شماری از مالکان آرایشگاه‌ها خواستند که در رابطه به مسدود شدن آرایشگاه‌ها راهپیمای اعتراضی را به راه بیندازند که با سرکوب طالبان مواجه شدند.»

این نهاد ادامه می‌دهد: «در ۲۶ اگست، در ولایت بامیان، سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر گروه حاکم اعلان کرد که به دلیل عدم رعایت حجاب بازدید زنان از پارک ملی بند امیر ممنوع می‌باشد. براساس گزارشات زنان به بازدید از بند امیر علی‌رغم ممنوعیت از قبل اعلان شده در مورد استفاده زنان از پارک ها، سالن های ورزشی و حمام های عمومی در سراسر کشور ادامه می دادند. در اوایل سپتمبر، در خوست و زابل، مقامات ریاست برحال امر به معروف و نهی از منکر از طریق بلندگوها اعلان کردند که زنان نباید بدون همراهی محرم به مارکت های محلی یا دکان‌ها بروند. در هنگام نوشتن این متن، گزارشات بیانگر این است که این دستور همچنان

پابرجاست.»

همچنان در زمینه حق آموزش زنان اظهار داشته است: زنان و دختران همچنان اجازه تحصیلات در سطح لیسه و تحصیلات در سطح پوهنتون را ندارند و مقامات حاکم اقدامات متعددی در ماه های جولای، اگست و سپتمبر انجام داده اند تا مطمئن گردند این ممنوعیت‌ها بطور کامل اجرا می گردند. در جولای، وزارت برحال وزارت تحصیلات عالی اعلان کرد که تنها محصلین ذکور اجازه اشتراک در امتحان کانکور که در اواخر آن ماه برگزار می شد را دارند. در ۲۳ اگست در میدان هوایی بین‌المللی کابل، پولیس برحال به دلیل نداشتن محرم مانع سفر گروهی از محصلین اناث به دبی جهت انجام تحصیلات عالی شد،

درحالیکه این افراد در برنامه‌ای که از سوی یک تاجر اهل امارات متحده عربی تمویل می‌شد پذیرفته شده

بودند. براساس گزارشات، حداقل برخی از این زنان بعدا توانستند به دبی سفر نمایند.

آگاهان ماموریت این نهاد را در وضعیت کنونی ناکام می‌خوانند و تاکید می‌کنند که تا اکنون در حوزه‌ی زنان فاقد دستاورد بوده است.