یوناما؛ وضعیت حقوق بشر در افغانستان از ماه می تا جون ۲۰۲۳
یوناما؛ وضعیت حقوق بشر در افغانستان از ماه می تا جون ۲۰۲۳

  خبرگزاری زنان افغانستان: یوناما یا دفتر ماموریت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان زیر عنوان «آخرین به روز رسانی سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان در ماه می و جون ۲۰۲۳» گزارشی را نشر کرده و در آن از تداوم گفتگوهای این سازمان با مقامات طالبان، دفاع از گزارش‌های خشونت و […]

 

خبرگزاری زنان افغانستان: یوناما یا دفتر ماموریت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان زیر عنوان «آخرین به روز رسانی سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان در ماه می و جون ۲۰۲۳» گزارشی را نشر کرده و در آن از تداوم گفتگوهای این سازمان با مقامات طالبان، دفاع از گزارش‌های خشونت و نقض حقوق بشر و آگاهی‌دهی در مورد معیارهای حقوق بشر خبر داده است.

در این گزارش یوناما در رابطه به حقوق زنان و دختران نگاشته است: «مسئولین حاکم کماکان به محدود ساختن حقوق و آزادی های زنان های زنان و دختران می‌افزایند. به تاریخ ۳ می ۲۰۲۳، وزارت صحت عامه حکومت برحال اعلان کرد که تنها دانشجویان مرد می‌توانند که «امتحان اکمال تخصص» را سپری نمایند تا تحصیلات تخصصی بیشتر کسب نمایند. این ممنوعیت افزون بر ممنوعیتی است که مانع اشتراک زنان در امتحان رشته طب (۱۲ فبروری ۲۰۲۳) و در مجموع مانع حضور زنان در پوهنتون (۲۰ دسمبر ۲۰۲۲) می‌شود.»

در بخش وضع محدودیت ها بالای زنان افغانی که با ملل متحد کار می‌کنند، یوناما گفته است: محدودیت شدید بالای کار زنان افغان که در ملل متحد کار می‌کنند، فعالیت های این سازمان را متاثر ساخته است. به استنای یک تعداد محدود، از ۵ اپریل ۲۰۲۳ بدینسو، تمام کارمندان داخلی یوناما – اعم از زنان و مردان – از خانه کار می‌کنند.

در قسمت محافظت افراد ملکی یوناما گزارش داده است که به تاریخ ۲۷ می ۲۰۲۳، یوناما گزارشی را پیرامون تاثیرات مواد منفجره تعبیه شده بالای افراد ملکی در افغانستان (۱۵ آگست ۲۰۲۱ – ۳۰ می ۲۰۲۳) نشر کرد. به رغم کاهش قابل ملاحظه در تلفات افراد ملکی برخاسته از حملات عمدی با استفاده از مواد منفجره تعبیه شده را ثبت کرد. در مدت تحت پوشش این گزارش، حملات مواد منفجره تعبیه شده باعث حد اقل ۱۵ کشته و ۴۹ مجروح شد که اکثریت مطلق شان را افراد ملکی تشکیل می‌دهد.
بین ۱۵ آگست ۲۰۲۱ تا ۳۰ می ۲۰۲۳، یوناما مجموعا ۳۷۷۴ تلفات غیرنظامی (۱۰۹۵ کشته، ۲۶۷۹ زخمی) را ثبت کرده است.
یوناما افزایش صدمات غیرنظامیان ناشی از حملات به محلات و اماکن مذهبی پس از تسلط طالبان را ثبت کرد که باعث تلفات ۱۲۱۸ غیرنظامی (۳۶۸ کشته، ۸۵۰ زخمی) بین آگست ۲۰۲۱ تا ۳۰ می ۲۰۲۳ شده است.
حملات انتحاری حتی پس از تسلط طالبان در افغانستان همچنان یک نگرانی قابل توجه است و به نظر می‌رسد که مرگ و میر در نتیجه چنین حملات افزایش یافته است، و این در حالیست که حوادث کمتری منجر به تلفات بیشتر افراد ملکی شده است.

همچنین یوناما گفته که آزادی رسانه‌ها در افغانستان محدود شده است. علاوه بر این این سازمان در حال ثبت موارد کشتار غیرقانونی کارمندان نظامی دولت پیشین در افغانستان است.

همچنان یوناما درباره مجازات‌های بدنی و اعدام، قتل های فراقانونی، آزادی مطبوعات، فعالیت‌های وزارت امر بالمعروف و نهی عن المنکر مسئولین حاکم و سیستم عدلی و جزائی گروه طالبان یافته‌های خویش را شریک ساخته و در زمینه‌های متذکره نگرانی‌های شدید خویش را ابراز نموده است.