یک ساله‌گی بسته شدن دروازه‌های دانشگاه به روی دختران دانش‌جو در افغانستان
یک ساله‌گی بسته شدن دروازه‌های دانشگاه به روی دختران دانش‌جو در افغانستان

خبرگزاری زنان افغانستان: یک سال از بسته‌ شدن دروازه‌های دانشگاه به روی دختران دانش‌جو در افغانستان می‌گذرد. سال قبل به تاریخ ۲۹ قوس سال ۱۴۰۱، وزارت تحصیلات عالی با نشر اعلامیه‌ا‌ی دختران دانش‌جو را از رفتن به دانشگاه‌ها منع کرد. اکنون شمار زیادی از این دانش‌جویان می‌گویند که تحصیل حق تمام دختران بوده و باید […]

خبرگزاری زنان افغانستان: یک سال از بسته‌ شدن دروازه‌های دانشگاه به روی دختران دانش‌جو در افغانستان می‌گذرد. سال قبل به تاریخ ۲۹ قوس سال ۱۴۰۱، وزارت تحصیلات عالی با نشر اعلامیه‌ا‌ی دختران دانش‌جو را از رفتن به دانشگاه‌ها منع کرد.

اکنون شمار زیادی از این دانش‌جویان می‌گویند که تحصیل حق تمام دختران بوده و باید دروازه‌های دانشگاه را به روی دختران باز کنند تا بتوانند مانند پسران تحصیلات خود را ادامه دهند.

مریم احمدی، یک تن از دختران دانش‌جو سال چهارم دانشکده طب می‌گوید:«یک سال می‌شود که از درس و دانشگاه دور ماندیم، خانه نشین شدیم و این همه محدودیت‌ها باعث شده است که در وضعیت بد روحی قرار بگیریم. خودم چندین جلسه است که نزد روانشناس می‌روم و نگران آینده‌ی هستم که کاملا نامعلوم است»

اسرا جلالی، یکی دیگر از دانش‌جویان دختر که بعد از بسته شدن دانشگاه‌ها به روی دختران، در یکی از دانشگاه‌های آنلاین درس می‌خواند و از این طریق می‌خواهد تا تحصیلات خود را ادامه دهد.

وی می‌گوید:«زمانی که دروازه‌های دانشگاه مانند دروازه‌های مکاتب به روی دختران بسته شد تمام امید خود را از دست دادم و حتی یک دوره افسردگی را تجربه کردم ولی دیدم از خانه نشینی به جای نمیرسم من هم از طریق یکی از دانشگاه‌های آنلاین به درس خود خواستم ادامه دهم اما امیدوارم که هر چه زودتر دروازه‌های دانشگاه به روی دختران دانش‌جو باز شود».

بسته شدن دانشگاه‌ها به روی دختران دانش‌جو واکنش ملی و بین المللی زیادی را در قبال داشت‌. اما با وجود تاکیدهای زیاد از سوی سازمان‌های جهانی بر رفع محدودیت‌ها در برابر حق تحصیل دخترا در افغانستان، تا اکنون در این زمینه هیچ اقدام رسمی از سوی طالبان صورت نگرفته است.

با گذشت یک سال از نشر اعلامیه وزارت تحصیلات عالی در مورد بسته شدن دانشگاه‌ها به روی دختران دانش‌جو، شماری از دانشجویان دختر می‌گویند که تحصیل حق انسانی و بشری آنان بوده و باید دختران هم مانند پسران حق مساویانه برای تحصیل و پیشرفت را داشته باشند.

این در حالی‌ست که دو سال از بسته شدن مکاتب دخترانه به روی دختران بالاتر از صنف شش و یک سال از بسته شدن در‌وازه‌های دانشگاه به روی دانش‌جویان دختر می‌گذرد اما در مورد این که چی وقت و تحت چه شرایطی دختران دوباره سر صنف‌های درسی حاضر خواهند شد یا خیر تا اکنون اطلاعاتی در دست نیست.