کاهش زنان تجارت پیشه در بازاچه هنر بامیان
کاهش زنان تجارت پیشه در بازاچه هنر بامیان

مسوولان انجمن زنان تجارت‌‌پیشه در ولایت بامیان از افت کار و زارهای تجارتی و کاهش حضور زنان تجارت پیشه‌ در بازارچه هنر این ولایت خبر می‌دهند. آنان می‌گویند، به دلیل کاهش خرید و فروش صنایع دستی و فرآورده‌های تولیدی‌ زنان در این ولایت؛ بیش از پانزده تن آنان مجبور به ترک وظایف از فعالیت‌های تجارتی‌شان […]

مسوولان انجمن زنان تجارت‌‌پیشه در ولایت بامیان از افت کار و زارهای تجارتی و کاهش حضور زنان تجارت پیشه‌ در بازارچه هنر این ولایت خبر می‌دهند. آنان می‌گویند، به دلیل کاهش خرید و فروش صنایع دستی و فرآورده‌های تولیدی‌ زنان در این ولایت؛ بیش از پانزده تن آنان مجبور به ترک وظایف از فعالیت‌های تجارتی‌شان شده‌اند. افزون بر این شماری زیادی از زنانی‌که صنایع دستی در مناطق دور دست این ولایت تهیه و تولید می‌کردند و از فروش آن مصارف خانواده‌های خویش را تامین می‌نمودند هم‌‌اکنون در بیکاری مطلق به سر می‌برند.
زنان تجارت پیشه همچنان می‌افزایند، پس از تحولات اخیر و روی کار آمدن حکومت طالبان، هیچ‌گونه توجهی از سوی مسوولان اداره محلی از بهر توسعه‌ی صنعت دست‌بافی و رونق کاری آنان صورت نگرفته است.
فاطمه رضایی یک تن از زنان تجارت پیشه‌ که هم‌اکنون مصروف ادامه‌ فعالیت‌های تجاری‌اش است، می‌گوید: “ما به فامیل دوازده نفر هستیم و از طبقه خانم‌ها مه خودم کار می‌کنم. بیدرم دهقانی می‌کنه و ما مجبور هستیم مصارف خانه‌ی ما را پیدا کنیم و مه مجبورم با کمترین در آمد ادامه بدهم”.
خانم‌ رضایی می‌گوید که در سال‌های پیش از حکومت طالبان، بازار کاروزار شان از رونق خوبی برخوردار بود. علاوه بر این مسوولان حکومت پیشین، نیز در راستای رونق صنعت دستبافی در بامیان توجه داشتند.
در همین حال آگاهان امور زن در بامیان، نگران کم رنگ شدن حضور زنان و از بین رفتن دست آوردهای اقتصادی آنان در بیست سال گذشته است. مریم معتمدی دانش آموخته حقوق در بامیان می‌گوید، در چند سال اخیر حضور زنان در عرصه‌های اقتصادی و اجتماعی رشد خوبی داشته است. اما حالا نگرانیم که که دیگر نتوانیم در جامعه حضور معنا دار داشته باشیم.
بامیان یکی از ولایت‌های کشور است که در دو دهه پیشین زنان در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دستاور‌های خوبی کسب کرده‌اند، اما با ایجاد محدودیت‌های روز بروز طالبان بر این قشر، ممکن آنان با عقب گرد عمیقی رو گردند، موضوعی که زنان همواره از آن هراس در دل می‌پرورانند.

زینب همتا
گزارشگر ولایتی خبرگزاری زنان افغانستان در زون مرکزی