آغاز فعالیت گروه امر به معروف طالبان، زنان بلخی به کوته قلفی رفت
آغاز فعالیت گروه امر به معروف طالبان، زنان بلخی به کوته قلفی رفت

  از چندی به اینسو گروه امر به معروف طالبان در جاده های شهر مزارشریف با موتر رینجر گشت زنی میکنند و با لوداسپیکر برای زنان صدا میزنند که حجاب اسلامی را مراعات کنند و سراپا لباس سیاه و گشاد بپوشند و صورت های شان را بپوشانند. حنیفه که با دخترک هشت ساله اش بازار […]

 

از چندی به اینسو گروه امر به معروف طالبان در جاده های شهر مزارشریف با موتر رینجر گشت زنی میکنند و با لوداسپیکر برای زنان صدا میزنند که حجاب اسلامی را مراعات کنند و سراپا لباس سیاه و گشاد بپوشند و صورت های شان را بپوشانند.

حنیفه که با دخترک هشت ساله اش بازار برای خریداری رفته بود حکایت میکند که طالبان در نزدیک با این فروشی ها وی را ایستاد کردند و گفتند چرا دخترت چادر ندارد.

“طالبان من را صدا کردند او خاله وقت ایستاد شدم با بسیار لحن خشن برایم گفتند این دخترت چرا چادر ندارد لباس مناسب چرا نپوشاندی تو مسلمان نیستی من گفتم او هنوز زیاد خورد است تا خواستم دلیل بگویم با غضب سرم داد زد و یکی دیگر شان نیز رسید هردو سرم داد میزدند که مردم جمع شدند و من از میان مردم پا به فرار گذاشتم و خانه آمدم.”

او میگوید اگر مردم دور آنها جمع نمی شدند شاید طالبان وی و دخترش را مورد لت و کوپ قرار میدادند و برخورد شان کاملا غیر انسانی بود.

در همین حال عزیزه یکی از باشنده های شهر مزارشریف میگوید طالبان در بین بازار در تمام کوچه ها با رینجر و افراد مسلح میگردند و هر زن و دختر را به دقت میبینند و در لاسپیکر سر شان صدا میکند که او دختر چادرت را پیش بپوش چرا مویت معلوم میشود او دختر چرا لباس مناسب نپوشیدی عاجل خانه برو او دختر چرا آرایش کردی شما چرا حجاب اسلامی را مراعات نمیکنید.

وی میگوید همه زنان در شهر با چپن های سیاه دراز و لباس کاملا اسلامی بودند و یک زن که در کنار من بود من هیچ عیب در حجاب و لباس او ندیدم ولی باز هم سرش صدا زدند که چرا چادرت نازک است و اینگونه داخل شهر بین مردان نامحرم آمده است.

مروه یکی از دانشجویان دانشگاه بلخ میگوید تحقیر و توهین طالبان از حدش گذشته آنان از هر طریقی زنان را توهین میکنند و مثل حیوان رفتار میکنند در دانشگاه برای دانشجویان اجازه نمیدهند که در صحن دانشگاه یا حال دهلیز باشند در دروازه دانشگاه دو زن را برای تلاشی دانشجویان دختر موظف ساخته اند کسی حق ندارد موبایل خود را بگیرد ویا عکس بگیرد و همرای دختران و زنان بسیار برخورد خراب دارند.

او میگوید چندی پیش وقت شهر رفته بود زنان و دختران در هراس بودند که موتر امر به معروف طالبان میاید و همه با ترس و هراس پشت غرفه ها و در پناه‌گاه ها پنهان میشدند وقت این حالت را دیدم از همه چیز منصرف شدم و با چشمان گریان دوباره تا خانه آمدم.

مروه میگوید چیزی را که میبیند و مشنود اصلا باور نمیتواند تمام آرزو های دختران و زنان به خاک یکسان شد و او هر لحظه در کابوس است و تبدیل به یک شخص روانی شده است.

به روایت یکی از دختران شهر مزارشریف “من یک سه روز پیش در سرک ایستاد بودم منتظر موتر با وجودیکه لباسم کامل دراز بود و چادرم هم پیش بود فقط چند تار مویم معلوم میشد یک طالب موتورسایکل سوار آمد با یک لحن بسیار تهدید آمیز گفت چادرتان را پیش کش کنین موهایتان را پت کنین من توجه نکردم آمد گفت موهایت را پت میکنی یا همینجا پایین شوم باز میفامم کتیت (همرایت) چی کنم.”

این در حالیست که از پانزدهم آگست ۲۰۲۰ که حکومت قبلی سقوط کرد و طالبان روی کار آمدند فضای افغانستان برای زنان تبدیل به یک زندان زجر آور شد و زنان همه آزادی های خود را از دست دادند.

حریر”بیدل”