آینده‌ی ناروشن دانش‌آموزان دختر در ولایت بامیان 
آینده‌ی ناروشن دانش‌آموزان دختر در ولایت بامیان 
دانش‌آموزان دختر بالاتر از صنف‌ششم در ولایت بامیان می‌گوید؛ مدت سه‌سال تعلیمی می‌شود که دروازه‌های مکاتب و دانشگاه‌ها بروی دختران بسته‌است.

دانش‌آموزان دختر بالاتر از صنف‌ششم در ولایت بامیان می‌گوید؛ مدت سه‌سال تعلیمی می‌شود که دروازه‌های مکاتب و دانشگاه‌ها بروی دختران بسته‌است. آنان از حکومت سرپرست گروه طالبان می‌خواهند که دروازه‌های مکاتب را در سال جاری ۱۴۰۳ بروی آنان باز کند.معصومه دانش‌آموز صنف‌هفتم یکی از مکاتب دخترانه ولایت بامیان در زمان دولت‌جمهوریت بود او می‌گوید؛ “وقت گروه طالبان مکاتب را بروی ما دختران بست، تمام آرزوها و امیدم به خاک یک‌سان شد، گریه کردم، بارها اشک ریختم اما پیداست که زنان و دختران قربانی اصلی سیاست‌های متعصبانه گروه طالبان هستند.او می‌افزاید؛ “آرزو داشتم در آینده رشد کنم به‌پای خود بایستم، مکتب را تمام کرده و به‌بهترین دانشگاه تحصیل کنم اما، غافل از این‌که گروه طالبان با تبر به‌نخل امید دختران کوبید و ما را خانه‌نشین ساخت”.نه‌تنها من بلکه هزاران دختر قربانی شد و در گوشه‌های خانه‌های شان افسرده و غمگین روزها را شب و شب‌ها را صبح می‌کنند.

نیک‌بخت دانش‌آموز صنف‌نهم در یکی از لیسه‌‌های نسوان ولایت بامیان در زمان دولت جمهوریت بود. وی به‌خبرگزاری زنان افغانستان می‌گوید؛ قبل از سال‌نو خورشیدی انتظار داشتم مکتب سال‌نو ۱۴۰۳ حتما به‌روی ما دختران باز خواهد شد. وقت تلویزیون را روشن کرده و اخبار را تعقیب نمودم دیدم که زنگ‌ مکاتب نواخته شده اما بدون حضورداشت دختران بالاتر از صنف‌ششم. برای صدمین‌بار ناامید گردیدم، منِ که تا صنف‌نهم اول نمره‌ی عمومی مکتب بودم و تلاش می‌کردم روزی مصدر خدمت به‌هموطنان خود گردم امروز نمی‌توانم به‌ اهداف والای خود دست‌یابم. مثل من دختران زیادی هستند که با بسته‌شدن مکاتب با چالش‌های روحی و روانی دست‌‌وپنجه نرم می‌کنند. اما کیست که دختران را در افغانستان درک کند، بفهمد که دختران این وطن چه می‌‌کشند و چه‌ می‌خواهند؟

او اضافه می‌کند؛ “پدرم سواد ندارد و بارها مرا گفته دخترم، سه‌سال شد مکتب به‌روی دختران بسته‌است می‌خواهم تو را شوهر دهم زیرا هم از دهن مردم می‌افتی و هم بروی سرخانه زنده‌گی‌ات.

او می‌گوید اگر مکاتب بروی ما دختران باز نشود من مجبورم ازدواج کنم که تحمل این خبر مرا از درون می‌خورد و نابود می‌کند.

دروازه‌های مکاتب مدت سه‌سال می‌شود بروی دختران بالاتر از صنف‌ششم بسته‌است. گروه‌طالبان گفته بود مکاتب را باز خواهیم کرد اما در چوکات اسلامی و دختران حجاب اسلامی را حفظ کرده و رعایت کنند. با این‌حال دختران‌دانش‌آموز حاضر اند حجاب های سیاهی دراز را به‌تن کنند اما مکاتب باز شود. این گروه تاهنوز هیچ‌اقدامی را در این مورد عملی نکرده‌است.

آینده‌ی نامعلوم دختران را به‌ستوه آورده و بسته‌ماندن مکاتب شماری از این دانش‌آموزان را دچار مشکلات روحی و روانی کرده و تعدادی از دختران دانش‌آموز در اکثر ولایت‌ها به خودکشی فکر می‌کنند.

خبرگزاری زنان افغانستان

  • نویسنده : خبرگزاری زنان افغانستان
  • منبع خبر : خبرگزاری زنان افغانستان