از محدودیت‌های کاری تا چالش‌های کار اطلاع رسانی در برابر زنان خبرنگار در افغانستان
از محدودیت‌های کاری تا چالش‌های کار اطلاع رسانی در برابر زنان خبرنگار در افغانستان
زنان خبرنگار در افغانستان همواره با چالش‌های زیادی در قسمت کار اطلاع رسانی رو به رو بوده اند. اما در دو سال گذشته این چالش‌ها و محدودیت‌ها نسبت به هر زمان دیگر افزایش یافته

زنان خبرنگار در افغانستان همواره با چالش‌های زیادی در قسمت کار اطلاع رسانی رو به رو بوده اند. اما در دو سال گذشته این چالش‌ها و محدودیت‌ها نسبت به هر زمان دیگر افزایش یافته است.

از جمله مشکلات اساسی در رسانه‌های افغانستان، می‌توان به محدود شدن فضای کاری و وجود تبعیض جنسیتی برای کسب اطلاعات در برابر زنان خبرنگار اشاره کرد که کار خبرنگاری را برای آنان دشوار‌تر ساخته است.

سحر هاشمی(مستعار)، یک تن از خبرنگاران زن است که در یکی از رسانه‌های محلی به عنوان گزارش‌گر میدانی فعالیت دارد و از وجود تبعیض جنسیتی در قسمت حق دسترسی به اطلاعات شکایت دارد.

وی می‌گوید: «ما در کنار این که اطلاعات را به مشکل به دست می‌آوریم، تبعیض در قسمت ارائه اطلاعات هم وجود دارد. مثلا یک همکار مرد می‌تواند به اطلاعات دسترس پیدا کند اما اگر ما با بعضی از مسوولین به تماس شویم اطلاعات به دلایل مختلف دسترس ما قرار داده نمی‌شود‌ و یا نمی‌توانیم در بعضی از برنامه‌ها اشتراک داشته باشیم و گاهی هم از یک اداره به ادراه دیگر س گردان دنبال اطلاعات مورد نظر هستیم».

یک تعداد از زنان خبرنگار به این باور هستند که به دلیل وضع محدودیت‌ها، اکنون رسانه‌ها زنان خبرنگار را کمتر استخدام می‌کنند و ترجیح می‌دهند بجای آنان خبرنگاران مرد را جذب کنند تا در آیند به مشکل مواجه نشوند.

زهرا رحیمی(مستعار)، یکی دیگر از زنان خبرنگار در افغانستان است که وظیفه خود را از دست داده و می‌گوید که فضای کار در رسانه‌ها برای زنان نسبت به هر زمان دیگر محدود شده است.

وی بیان می‌افزاید:«مسوولان رسانه‌ها خانم‌های خبرنگار را کمتر استخدام می‌کنند چون در براب کار زنان محدودیت وضع شده و ترس از این را دارند تا در آینده رسانه شان به مشکل مواجه نشود و به همین دلیل تعداد خبرنگاران مرد در رسانه‌ها بیشتر است و حتی با معاش بالاتر نیز کار می‌کنند».

در همین حال بر اساس گفته‌های شماری از زنان خبرنگار در افغانستان، اکثر خانم‌های خبرنگار بیکار شده اند، وضعیت روحی و مالی خوب ندارند، رسانه‌ها خانم‌های خبرنگار را کمتر استخدام می‌کنند و تعدادی هم که مصروف کار اطلاع رسانی می‌باشند با محدودیت‌های مختلف از جمله مشکلات حق دسترسی به اطلاعات رو به رو هستند.

  • نویسنده : خبرگزاری زنان افغانستان
  • منبع خبر : خبرگزاری زنان افغانستان