بازگرداندن نظامیان پیشین از طریق بازداشت و شکنجه خانواده‌های آنها
بازگرداندن نظامیان پیشین از طریق بازداشت و شکنجه خانواده‌های آنها

خبرگزاری زنان افغانستان: گروه طالبان پس از حاکمیت دوباره اش تا اکنون نظامیان حکومت پیشین را به هر طریق ممکن بازداشت، زندانی و به قتل رسانده اند. این گروه به بهانه‌های مختلف در صدد بازگرداندن نظامیان پیشین به هدف کشتن آنها است. گروه طالبان برای بازگرداندن نظامیان پیشین طی فرمانی عفو عمومی اعلام کرد، اما […]

خبرگزاری زنان افغانستان: گروه طالبان پس از حاکمیت دوباره اش تا اکنون نظامیان حکومت پیشین را به هر طریق ممکن بازداشت، زندانی و به قتل رسانده اند. این گروه به بهانه‌های مختلف در صدد بازگرداندن نظامیان پیشین به هدف کشتن آنها است.

گروه طالبان برای بازگرداندن نظامیان پیشین طی فرمانی عفو عمومی اعلام کرد، اما چنانچه دیده شده هیچ عفوی وجود ندارد. این گروه نظامیان پیشین، مخالفان و بدخواهان خود را به بهانه بغلاوت به رگ‌بار گلوله می‌بندد.

براساس گفته‌های منابع محلی، استخبارات طالبان در تاریخ ۱۴ و ۱۵ قوس، ۱۲ نفر از نزدیکان شهزاده رستم از نظامیان پیشین در ولایت تخار را بازداشت و محبوس کرده، تحت شکنجه و آزار و اذیت قرار دادند که همه اقارب درجه یک این نظامی بوده و شامل کودک خوردسال، زنان و دختران می‌شد.

نیروهای طالبان اقارب و وابستگان نظامیان پیشین را به بهانه‌ داشتن سلاح به منظور اخذ پول هنگفت و بازگرداندن آنها به کشور بازداشت نموده و تحت شکنجه‌های طاقت‌فرسا قرار می‌دهد.

به گفته منابع محلی، هدف طالبان از بازداشت اقارب این نظامی بازگرداندن وی بود که موفق نشد، زنان و دختران پس از چند روز شکنجه‌های طاقت فرسا و برخی دیگر در بدل پول هنگفت آزاد شدند.

منابع محلی در ولایات مختلف، از بازداشت‌های خودسرانه طالبان در ولایات شان شاکی هستند، محمود (مستعار) یکی از باشندگان ولایت میدان وردگ می‌گوید: «نیروهای‌ طالبان حتی کسانی که در نظام جمهوریت معلم بودند را به اتهام داشتن سلاح و ارتباط با نظامیان پیشین دستگیر و شکنجه می‌کنند، شکنجه تا زمان تحویل سلاح از سوی طالبان ادامه دارد، مردم مجبور می‌شوند تا سلاح بخرند و به این گروه تسلیم دهند، تا فرد مورد نظر آزاد شود.»

این در حالی است که استخبارات طالبان یک فرمانده سابق خیزش مردمی را در تاریخ ۱۸ قوس، همراه با خانمش شب‌هنگام در ولایت تخار تیرباران کرد. این فرمانده که بشیر نام داشت به امید عفو عمومی و با تبلیغات گسترده طالبان مبنی بر عفو عمومی در کشور ۶ روز قبل از کشته‌شدنش بازگشته بود.

طالبان با تبلیغات گسترده موفق به شکار و به دام انداختن این فرمانده خیزش مردمی شده و پس از جستجو محل زندگی او را پیدا کرده و به قتل رساند.

چندی پیش نیز نیروهای استخبارات طالبان در ولایت هرات به باشندگان هرات دستور داده بود که در مورد نظامیان پیشین و فامیل‌ آنها در این ولایت به نیروهای این گروه معلومات دهند. هدف از جمع‌آوری معلومات درباره نظامیان روشن نیست.