برای رسیدن به آرزو هایش  به کشور خودش  بازگشت
برای رسیدن به آرزو هایش  به کشور خودش  بازگشت

عاطفه امینی ممثل توانمند و جوانی است  که از آوان به دنیا آمدن مهاجر بوده و با چالش ها و مشکلات مهاجری دست و پنجه نرم کرده است. و می گوید اگر از مهاجرت به تفصیل صحبت کند، می شود از آن کتابی نوشت، عاطفه بنآبرعلاقه ای که از ابتدای طفولیت به هنر پیشه گی […]

عاطفه امینی ممثل توانمند و جوانی است  که از آوان به دنیا آمدن مهاجر بوده و با چالش ها و مشکلات مهاجری دست و پنجه نرم کرده است. و می گوید اگر از مهاجرت به تفصیل صحبت کند، می شود از آن کتابی نوشت، عاطفه بنآبرعلاقه ای که از ابتدای طفولیت به هنر پیشه گی داشت برای رسیدن به آرزو هایش به کشور خودش بازگشت. او می گوید با وجود آنکه مشکلات و موانعات کاری زیاد سد راهم قرار دارد، و حمایت کننده دراین راستا ندارم اما باز هم دوست دارم که درافغانستان کار کنم.

شما در مورد خودتان بگوئید عاطفه امینی کیست؟

 عاطفه امینی متولد ایران، دوره مکتب  را در ایران به اتمام رساندم و بنآبر مشکلات که داشتم نتوانستم ادامه تحصیل دهم و از این که به هنرپیشه گی علاقه مند بودم در ورکشاپ های کوتاه مدت تئاتر و کارگردانی را آموزش دیدم . اما همان طوری که شما می دانید وقتی چشم باز می کنیم در مهاجرت از همان زمان بر ما سایه می اندازد که نا گزیریم با همه مشکلات مهاجری کنار بیائیم. همه ما به یک سری چالش های خیلی زیاد با مشکلات فراوان دست و پنجه نرم می کنیم. سه ماه پیش تصمیم گرفتم که به افغانستان بیاییم و فضای کاری را در افغانستان بررسی کنم  و میخواهم  زندگی کنم با وجود این که درافغانستان مشکلات زیادی وجود دارد انتخاب کردم که اینجا باشم و اگر قرار است که فعالیت کنم باید در کشورخود فعالیت کنم.

از چه زمانی به این سو شروع به کارهای هنری کردید و چه انگیزه ای سبب شده است که شما به هنرپیشه گی رو بیاورید؟

سودای بازیگری را من ازهمان زمانی که خورد بودم ، در ذهن داشتم با توجه به جامعه سنتی و خانواده سنتی که من درآن بودم سعی می کردم علایق خود را پنهان کنم و به صورت پنهانی درسالهای اول،  صنف های بازیگری و ورکشاپ های کوتاه مدت را  فرا بگیرم، زمانی که خانواده ما از علاقه مندی من را در این راستا دیدند آنها نیز همچنان به حمایت  و تشویق من پرداختند.

دستاورد های شما در راستای هنرپیشه گی چیست؟

در طول سالهایی  که حدود ۱۰ سال می شود که در زمینه تئاتر و سینما فعالیت دارم و با سختی های زیادی توانستم که درچند تئاتر بازی داشته باشم و دو فلم بلند که  اخیراً در فستیوال ها درجریان هستند و سکرین می شوند. تئاتر هایی که در آن نقش آفرینی داشتم تحت نام های حنانه، خانه عروسک، مترسک، اضطراری، همچنان چند عدد فلم کوتاه به نام های داغی، گندم، زوروان، به خاطر پدر، بدگمان می باشد و فلم های بلند را به نام های  سگ ها دیشب نخوابیدند، تشبیهات زنانه، و سریال بازگشت نقش داشتیم که از جمله کارهای من در راستای هنرپیشه گی می باشند.

در کنار هنرپیشه گی فعالیت های دیگری هم داشتید؟  

بلی در کنار هنر پیشه گی در زمینه نویسنده گی و کارگردانی یک فلم کوتاه اکسپرمینتال با نام (قافیه ای قاعده گی) که موضوعات قاعده گی پریود زنان بود نیز کار کردیم، بازیگری، عکاسی، فیلمسازی و نقاشی از فعالیت های من می باشد.

برای بهتر شدن زمینه های کاری و رفع چالش ها به چه چیزهای نیاز است ؟

  مهم ترین چیزی که در راستای کار ما مورد نیاز است که باید روی آن کار صورت بگیرد، وجود مکانی است  که به طور جدی نشسته و درمورد مشکلات ومسایل صحبت کنیم و برای آنها راه حل پیدا کنیم. از این که شرایط بسیار سخت است ونیاز به این است که  انجمن ها و نهاد هایی باشند که حمایت کنند تا این که هنرمندان بتوانند هنرهای خود را به معرض نمایش بگذارند. در جامعه شرایط مساعدی برای کار و فعالیت هنرمندان فراهم شود و به جای انگیزه دادن های بی ثمر و نشان دادن باغ های سبزو تشویق کردن اگر مسئولین بیشتر روی فراهم کردن شرایط  کاری در جامعه برای هنرمندان کار صورت بگیرد بهتر خواهد بود. شرایط و امکاناتی که آنها بتوانند کار کنند و کار خویش را گسترش بدهند. سطح  درک هنری جامعه را بالا ببرند و حمایت مالی و تخصصی کنند. بعضی از نهاد های که هنرمندان را حمایت می کنند، وجود دارد اما کاش به صورت محکم تر و دقیق تر کار کنند.

در رابطه با مشکلات و چالش ها صحبت ها و پیشنهادات زیادی شده است که با تاسف هم چنان در حد حرف باقی مانده است. به طور مثال اگر می خواهم یک فلم بسازم اگر حامی مالی وجود داشته باشد، حاضرم  بدون چشم داشتی کار کنم ما هنرمندان زیادی داریم که متاسفانه صدای شان شنیده نشده است.

در راستای هنر با چه چالش ها و مشکلات روبرو شدید وچگونه از بر مشکلات غلبه کردید با توجه به جامعه سخت سنتی افغانستان زمانی که در مهاجرت بودم ، خیلی ها وعده سپردند که درافغانستان بیایید، ما شما را حمایت می کنیم تا این که کارهای شما گسترش پیدا کند اما زمانی که من آمدم هیچکدام از آن حرف ها عملی نشد همه یک سراب برای من ساختند و من خودم با تمامی سختی ها و مشکلات دست پنجه نرم می کنم و هر طوری که شده سعی می کنم از همین راه های سخت و مشکل خودم را به جایگاهی که می خواهم برسم، هر کسی برای رسیدن به اهداف خود باید بعضی چیز ها را ازدست بدهد و از آن بگذرد تا این که به هدف خود برسد. برای من مساله ای که بسیار سخت بود از دست دادن فضای گرم خانواده بود. من دنبال جهان شخصی خود بودم وبه استقلال رسیدن من سختی های زیادی را به همراه داشت وقتی که در راستای اهداف خود قدم برمیداریم آن هم هدفی که مغایر است با خواسته های نزدیکان و تو ناگزیر هستی که به هر شکلی که است خود را به جایگاه برسانی و پا فشاری کنی چیز های زیادی را باید از دست بدهی.

در مورد اهداف تان بگوئید چه برنامه های برای آینده تان دارید؟

امینی به این باور است که صحبت کردن درمورد مشکلات سبب حل مشکل نمی شود و دوست ندارد که زیاد روی مشکلات و چالش های گذشته بحث کند. به همین دلیل روی برنامه های آینده صحبت می کنم سربلند کردن و افتخار آفرینی برای کشورم در هر مسیری که حرکت می کنیم در رآس همه اهدافم قرار دارد.هدف کوتاه مدت  من برگزاری یک نمایشگاه نقاشی است و هدف بلند مدت هم ساختن فلم های با موضوعاتی که دغدغه شان را دارم می باشد.