بررسی کارنامه وضعیت حقوق بشری افغانستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل
بررسی کارنامه وضعیت حقوق بشری افغانستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل
شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برای چهارمین بار کارنامه حقوق بشری افغانستان را مورد بررسی قرار داد. این نشست که بخشی از بررسی دوره‌ای حقوق بشر جهان می‌باشد با حضور نماینده‌های بیش از ۷۰ کشور روز دوشنبه، ۲۷ آپریل در ژینو برگزار شد.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برای چهارمین بار کارنامه حقوق بشری افغانستان را مورد بررسی قرار داد. این نشست که بخشی از بررسی دوره‌ای حقوق بشر جهان می‌باشد با حضور نماینده‌های بیش از ۷۰ کشور روز دوشنبه، ۲۷ آپریل در ژینو برگزار شد.

در این نشست سه گزارش از آدرس‌های مختلف درباره وضعیت حقوق بشری افغانستان ارائه گردید. یک گزارش از سوی نمایندگی افغانستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، گزارش دوم از سوی سه کشور موسوم به «ترویکا» که مسئولیت تهیۀ گزارش در بارۀ افغانستان را دارند (هند، بروندی و هالند) و گزارش سوم مربوط به نهادهای مستقل حقوق بشر تهیه شده است.

نصیر احمد اندیشه، سرپرست نماینده‌گی دایمی افغانستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، در نشست بررسی کارنامه حقوق بشری افغانستان در سازمان ملل، اظهار داشت که مردم افغانستان در بدترین وضعیت حقوق بشری در تاریخ به سر می‌برند.

آقای اندیشه در این نشست گفته است: «افغانستان زیر اداره طالبان سرکوب‌گرترین کشور برای حقوق زنان در روی جهان است. زنان و دختران نبود حقوق مساوی و تاثیرات منفی درگیری‌های پی‌هم را تجربه می‌کنند. طالبان یک سیستم گسترده و عملیاتی را معرفی کرده که آن حذف زنان از زندگی سیاسی و اجتماعی است، این وضعیتی است که آگاهان بین‌المللی آن را آپارتاید جنیستی عنوان می‌کنند».

آقای اندیشه در سخنان پایانی خود خواهان به رسمیت شناسی آپارتاید جنسیتی و تشکیل حکومت همه شمول و سهم‌گیری تمام اقشار جامعه در تصمیم‌گیری‌های مهم در افغانستان شد و از سازمان ملل خواست تا کمک‌های بشردوستانه خود را در کشور افزایش دهد.

در این نشست هیچ یک از اعضای گروه طالبان حضور نداشتند اما نمایند‌های کشورهای مختلف در مورد وضعیت حقوق بشری افغانستان به سخنرانی پرداختند.

یکی از سخنرانان، نماینده فرانسه بود که در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان صحبت کرد. او به محدودیت‌های گسترده‌ای که بر دختران و زنان افغانستان اعمال شده است، اشاره کرد. همچنین، او از بحران اقتصادی و انسانی پس از بازگشت طالبان نیز گفت و تاکید کرد که دو سوم جمعیت کشور نیاز به کمک دارند.

نمایندهٔ نیوزیلند همچنان در این نشست برای حفظ حقوق بشری در افغانستان خواستار فعالیت دوبارهٔ کمیسیون مستقل حقوق بشر در این کشور شد. بریتانیا و بلژیک نیز سوالاتی را در مورد رفتار طالبان با زنان مطرح کرده و از آن انتقاد کردند.

بر اساس گزارشات ارائه شده نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل، طالبان بیش از ۲۰۰ فرمان ضد حقوق‌ بشری صادر کرده‌اند که به ویژه حقوق زنان و دختران، اقلیت‌های قومی و مذهبی و سایر جوامع آسیب‌پذیر را محدود می‌کند.

این بررسی‌ها نشان‌دهنده که چالش‌های عمده‌ای در زمینه حقوق بشر در افغانستان وجود دارد و تأکید بر اهمیت ادامه نظارت و فشار بین‌المللی برای بهبود وضعیت حقوق بشر در کشور بوده و امیدواری‌ها بر آن است که این تحلیل‌ها و بررسی‌ها منجر به اقدامات مؤثر برای حمایت از حقوق شهروندان افغانستان شود.

بررسی‌های این نشست نشان می‌دهد که محدودیت‌ها بر آموزش و کار زنان و دختران، نبود یک دولت همه‌شمول، بازداشت‌های خودسرانه و شکنجه فعالان مدنی و مقام‌های دولت پیشین از سوی طالبان، نقض حقوق کودکان و تهدیدهای امنیتی از جمله مواردی هستند که افغانستان با آن‌ روبه‌رو است.

به طور کلی، وضعیت حقوق بشر در افغانستان همچنان یک موضوع حیاتی و پیچیده است و نیاز به توجه جهانی دارد. این مسئله نیازمند تلاش‌های بیشتری از سوی جامعه بین‌المللی است تا به بهبود وضعیت حقوق بشر در این کشور کمک کند

این چهارمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در مورد بررسی وضعیت حقوق بشری افغانستان بود. نشست‌های قبلی بررسی کارنامه حقوق‌بشری افغانستان در سال‌های ۲۰۰۹، ۲۰۱۴ و ۲۰۱۹ برگزار شده بود.

  • نویسنده : خبرگزاری زنان افغانستان
  • منبع خبر : خبرگزاری زنان افغانستان