تأکید سازمان ملل متحد بر کیفیت آموزش قابله‌ها
تأکید سازمان ملل متحد بر کیفیت آموزش قابله‌ها
صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در افغانستان، بر آموزش با کیفیت، دسترسی به منابع و توانمند سازی قابله‌ها در این کشور تأکید ورزیده است.

صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در افغانستان، بر آموزش با کیفیت، دسترسی به منابع و توانمند سازی قابله‌ها در این کشور تأکید ورزیده است.

این نهاد روز چهارشنبه ۱۹ ثور، با نشر پیامی در صفحه‌ی اجتماعی اکس خود مطرح کرده است که برای توانمند سازی قابله‌ها در افغانستان سرمایه‌گذاری شود.

صندوق جمعیت سازمان ملل متحد تأکید کرد: «ما باید در محیطی سرمایه‌گذاری کنیم که قابله‌ها را توانا می‌سازد که کارهای حیاتی خود را انجام دهند».

براساس گفته‌های صندوق جمعیت سازمان ملل متحد، آنان در جستجوی راه‌های هستند که بتواند کیفیت بالایی را برای آموزش و رشد قابله‌ها فراهم کند.

همچنین، این صندوق در روز جهانی قابله‌ها بیان کرد که یکی از روش‌های سلامتی و صحتمندی برای زنان و دختران در سرتاسر افغانستان، آموزش با کیفیت قابله‌ها می‌باشد.

در حالی صندوق جمعیت سازمان ملل متحد بر توانمند سازی قابله‌ها در کشور تأکید کرد که شماری از قابله‌ها در شرایط سخت قرار دارند.

پروانه یک‌تن از قابله‌ها است که مدت دو سال می‌شود در یک شفاخانه خصوصی در شهر کابل کارآموز است. او می‌گوید: «دو سال پیش از دانشگاه فارغ شدم و در یکی از شفاخانه‌های شهر کابل ماهانه دوهزار افغانی پرداخت می‌کنم تا کار‌ها را عملاً تجربه کنم. در حالیکه کارآموزی به مدت شش ماه است و من دو سال تمام با دادن فس کار نموده‌ام. در این رشته مشکل خاص ندارم. اما واسطه ندارم تاهنوز به صورت رسمی استخدام نکردند. دنبال کار هستم تا بتوانم از این رشته به فامیل و جامعه‌ی خود مصدر خدمت گردم».

نسیمه، قابله‌ی دیگری که در شهر کابل زنده‌گی می‌کند و به‌دلیل محدودیت‌‌ها از سوی گروه طالبان بر کار زنان بی‌کار است و تمام آرزوهایش برای داشتن کار به یغما رفته است. او می‌گوید: «از رشته قابلگی فارغ شدم به چندین دواخانه و شفاخانه خصوصی مراجعه کردم در عوض استخدام می‌گویند به «زنگ» و «پیام»های ما جواب بده تا استخدام شوی».

با این اوضاع، یافته‌های سازمان ایمرجنسی نشان می‌دهد که افغانستان بالاترین آمار مرگ‌ومیر مادران و نوزادان را در جهان دارد.

لازم به ذکر است که افغانستان از جمله کشور‌های است که در هر دو ساعت یک زن در وقت زایمان و یا در جریان حاملگی جان می‌دهد.

از دلایل اصلی مرگ‌ومیر مادران می‌توان کمبود مراکز صحی در سطح مرکز و ولایت‌ها، نبود داکتران متخصص نسایی ولادی، عدم آگاهی مردم از صحت و سلامتی شان را عنوان کرد.

با آن که قابله‌های مسلکی نقش مهم و حیاتی در کاهش مرگ‌ومیر مادران و نوزادان داشته و در صدر خدمات صحی برای نوزادان و مادران قرار دارند، اما در افغانستان زیاد مورد توجه قرار نمی‌گیرند، زیرا امکانات کم وجود دارد و قیودات زیاد است که روی آنان سرمایه‌گذاری نمی‌شود.

 

خبرگزاری زنان افغانستان

  • نویسنده : خبرگزاری زنان افغانستان
  • منبع خبر : خبرگزاری زنان افغانستان