حریم من نگاهت باشه بانو
حریم من نگاهت باشه بانو

معروف کبیری از شاعران خطه هرات زمین است او در ۲۴ میزان ۱۳۵۸ در ولایت هرات به دنیا آمد و دوره مکتب خود را نیز در شهر هرات سپری کرد. در سال ۲۰۰۱ به دانشگاه کابل راه پیدا کرده و لیسانس خود را در رشته هنر و ادبیات در پوهنتون کابل گذراند بعد از آن […]

معروف کبیری از شاعران خطه هرات زمین است او در ۲۴ میزان ۱۳۵۸ در ولایت هرات به دنیا آمد و دوره مکتب خود را نیز در شهر هرات سپری کرد. در سال ۲۰۰۱ به دانشگاه کابل راه پیدا کرده و لیسانس خود را در رشته هنر و ادبیات در پوهنتون کابل گذراند بعد از آن تحصیلات خود را در مقطع ماستری در رشته علوم سیاسی و دوره دکترای خود را در رشته روابط بین الملل پیش برد. در عرصه ادبیات، فرهنگ و جامعه شناسی و علوم سیاسی فعالیت داشته و از جمله آثار قهار عاصی را مورد بررسی قرار داده اند.

معروف کبیری در کنار تحقیقاتی که بالای اثر هنرمندان دارد، آثار علمی همچون؛ توسعه سیاسی، مطالعه موردی افغانستان است که در پوهنتون ها تدریس می شود. مقدمه علم حقوق و آداب و تشریفات دیپلماتیک اثراتی از آقای کبیری است که در حال کار هستند. او ۴ مجموعه شعری به نامهای «ناز تو و نیاز من» در سال ۱۳۸۲، اثر «انوشه آبی» در سال ۱۳۸۴، اثر «هنگامه قیام» و «ماه بانو» دارد. یکی از تفاوت های عمده ای که «ماه بانو» با سایر آثار معروف کبیری دارد؛ گویش محلی هراتی در این اثر و ختم شدن ابیات با کلمه «بانو» است؛ شاید در تاریخ ادبیات فارسی اولین باری باشد که یک مجموعه کامل با واژه «بانو» شکل می گیرد. هدف از این کار تعامل اجتماعی بود؛ چون سالهای سال نبرد نوعیتی شده و فرصت به بانوان این سرزمین داده نشده و اکنون باید فرصت و زمینه رشد برای شان فراهم شود.

تلاش وی بر این بوده تا برای کسانی که به ادبیات فولکلوریک علاقه خاص دارند، کار جدیدی را انجام داده باشد و به همین دلیل کوشش نموده تا کار کاملا در حوزه ادبیات فولکلوریک و به خصوص مسأله دوبیتی و رباعی باشد که قالب بسیار معمول و متعارف بین مردم است و مردم به آن گرایش خاص دارند.

نمونه ازشعرمعروف کبیری

دلم خیرات راهت باشه بانو

حریم من نگاهت باشه بانو

سفرمیری نگهبان خودم باش

خدا پشت وپناهت بانو!