دانش آموزان معترض: این ظلم آشکار را تحمل نمی‌کنیم
دانش آموزان معترض: این ظلم آشکار را تحمل نمی‌کنیم

شماری از زنان  و دانش آموزان دختر امروز ( پنجشنبه،۱۱ حمل ۱۴۰۱)  در کنار مکتب سیدالشهدا در غرب کابل در پیوند به بسته شدن مکاتب دخترانه گردهمایی اعتراضی برگزار کردند. مکتب سید الشهدا در دشت برچی کابل در بهار سال گذشته مورد یک حمله‌ی انتحاری قرار گرفت و طبق آمارهای رسمی در این حمله ۹۰ […]

شماری از زنان  و دانش آموزان دختر امروز ( پنجشنبه،۱۱ حمل ۱۴۰۱)  در کنار مکتب سیدالشهدا در غرب کابل در پیوند به بسته شدن مکاتب دخترانه گردهمایی اعتراضی برگزار کردند.
مکتب سید الشهدا در دشت برچی کابل در بهار سال گذشته مورد یک حمله‌ی انتحاری قرار گرفت و طبق آمارهای رسمی در این حمله ۹۰ دانش آموز کشته و بیش از صد تن دیگر زخم برداشتند. و اکثریت قربانیان این رویداد خونین دختران بودند.
سمیه حقجو یکی از اعضای جنبش زنان برای عدالت و آزادی  و برگزار کننده این گردهمایی، هدف از تجمع را مخالفت با تصمیم حکومت سرپرست طالبان درپیوند به بسته شدن مکاتب دخترانه عنوان کرد.
زنان معترض و دانش آموزان دراین گردهمایی در کنار یک سنگ معروف به “سنگ صبور”  که سال گذشته شاهد حمله‌ی انتحاری بود شعار های  “بگذار به مکتب بروم”  و “آموزش را سیاسی نسازید”  را سر دادند. و خواهان بازگشایی مکاتب دخترانه شدند.
آنان خطاب به طالبان گفتند که این ظلم آشکار را هرگز تحمل نخواهند کرد و تا تحقق خواستها و مطالبات شان مبارزه می‌کنند.
در قطعنامه‌ی هفت ماده‌ای که از سوی این جنبش منتشر شده آمده است که هیچ کشور مسلمان دروازه های مکاتب را به روی دختران نبسته اند و طالبان نباید دختران را از آموزش محروم کنند.
“در دنیای امروز در هیچ کشورِ مسلمان دختران را از آموزش منع نمی‌کند؛ بلکه در صدد برقراری توازن در تحصیل بین دختر و پسر هستند. در میان کشورهای کاملاً اسلامی، تونس، امارات متحده عرب و اندونیزیا دارای بالاترین میزان سواد زنان هستند که ۹۶ درصد زنان در تونس، ۹۲ درصد در اندونیزیا و ۹۶ درصد در امارات باسواد هستند.”
آنان خواهان بازگشایی بی قید و شرط مکاتب دخترانه شدند و مردم کشور نیز خواستند که د راستای تحقق این امر زنان و دختران معترض را همراهی کنند.
” از عموم مردم افغانستان می‌خواهیم که از تحصیل دختران و بازگشایی مکاتب دخترانه حمایت و بر طالبان فشار وارد نمایند تا دروازه‌های مکاتب هرچه سریع‌تر بر روی دختران بازگشایی شود.”
این معترضان همچنان تاکید کردند که عدم بازگشایی مکاتب دخترانه ظلم آشکار در حق دختران است و دختران این ظلم آشکار را تحمل نخواهند کرد و تا تحقق خواستهای شان مبارزه خواهند کرد.
خبرگزاری زنان افغانستان