دسترسی نداشتن زنان باردار به خدمات صحی در ولسوالی شیندند ولایت هرات
دسترسی نداشتن زنان باردار به خدمات صحی در ولسوالی شیندند ولایت هرات

شماری از زنان باردار در ولسوالی شیندند ولایت هرات از دسترسی نداشتن به خدمات صحی شکایت داشته و می‌گویند مجبور هستند بخاطر مراجعه نزد داکتر در شفاخانه مرکزی این ولایت، مسیر طولانی را طی کنند کرده و چندین برابر هزینه بپردازند. یکی از دلایل مرگ و میر مادران و یا اطفال در هنگام ولادت، کمبود […]

شماری از زنان باردار در ولسوالی شیندند ولایت هرات از دسترسی نداشتن به خدمات صحی شکایت داشته و می‌گویند مجبور هستند بخاطر مراجعه نزد داکتر در شفاخانه مرکزی این ولایت، مسیر طولانی را طی کنند کرده و چندین برابر هزینه بپردازند.

یکی از دلایل مرگ و میر مادران و یا اطفال در هنگام ولادت، کمبود پرسونل طبی و ارائه خدمات صحی برای مادران باردار در مناطق دور دست و روستا نشین عنوان می‌شود.

منیژه، مادری‌ست که پنج ماه باردار است و همراه شوهرش در شفاخانه حوزوی هرات برای درمان آمده و از نبود امکانات صحی در ولسوالی شان شکایت دارد.

وی می‌گوید: «من همراه شوهرم از ولسوالی شیندند این‌جا آمدیم تا خودم را تداوی کنم. جای که زندگی می‌کنیم داکترها درست تشخیص داده نمی‌توانند، یک‌ شب برایم درد پیدا شد پیش قابله رفتم برایم دوای اشتباه را داد نزدیک بود بخاطر خون ریزی طفلم را از دست دهم. اصلن خدمات درستی وجود ندارد و ما مجبور هستیم مسیر طولانی طی کنیم تا بخاطر تداوی به مرکز شهر برسیم».

یکی از مشکلات عمده زنان در قسمت دسترسی نداشتن به خدمات صحی، نبود داکتران مسلکی زن در مناطق آنان است.

راضیه، یک تن از پایوازان در شفاخانه حوزوی هرات می‌گوید، در کنار نبود داکتران زن در ولسوالی آنان، نبود امکانات و ادویه نیز باعث شده است تا مشکلات مریضان را بیشتر شود.

«ما با مشکلات زیادی دست پنجه نرم می‌کنیم، امیدواریم حکومت در این زمینه توجه جدی داشته باشد، چون وقتی می‌بینیم داکتر زن نیست، ماهم مریض را نزد داکتر نمی‌بریم و یا هم مجبور می‌شویم برویم به مرکز شهر».

افغانستان از جمله کشورهای‌ست که همه ساله بیشترین آمار مرگ و میر مادران و نوزادان در هنگام تولد را داشته و کمبود مراکز صحی و کارمندان و پائین بودن سطح آگاهی مردم از جمله دلایل اصلی مرگ و میر ماردان و نوزادان می باشد.