دستگیری خشونت آمیز زنان و سرنوشت ناروشن در بازداشتگاه های طالبان 
دستگیری خشونت آمیز زنان و سرنوشت ناروشن در بازداشتگاه های طالبان 

خبرگزاری زنان افغانستان:  نخستین روز سال نو میلادی ۲۰۲۴ با هجوم طالبان بر نقاط مزدحم شهرکابل برای دستگیری زنان و دختران رقم خورد. گروه طالبان با تصور اینکه مردم از سال نو میلادی تجلیل میکنند به نقاط مزدحم شهرکابل حمله ور شدند. ماموران امربه معروف و نهی از منکر طالبان همراه با افراد مسلح به مرکز […]

خبرگزاری زنان افغانستان:  نخستین روز سال نو میلادی ۲۰۲۴ با هجوم طالبان بر نقاط مزدحم شهرکابل برای دستگیری زنان و دختران رقم خورد. گروه طالبان با تصور اینکه مردم از سال نو میلادی تجلیل میکنند به نقاط مزدحم شهرکابل حمله ور شدند. ماموران امربه معروف و نهی از منکر طالبان همراه با افراد مسلح به مرکز خریدهای معروف در دشت برچی، کوته سنگی، کمپنی و تایمنی شهرکابل هجوم بردند و تعدادی زیادی از زنان و دختران را با خود بردند. زنان و دخترانیکه به مناسبت تولد حضرت فاطمه زهرا دختر پیامبر اسلام میخواستند روز مادر را تجلیل کنند مصروف خرید گل و شیرینی و تحفه برای مادران شان بودند که به دام طالبان افتادند.

با گذشت پنج روز از دستگیری زنان و دختران از سرنوشت اکثر آنان هیچ اطلاعی در دست نیست. آمریت حوزه سیزدهم امنیتی در دشت برچی و آمریت حوزه ششم امنیتی در سرک دارالامان شهرکابل شاهد صف های طولانیست که بدنبال سرنخی از زنان و دختران دستگیر شده اند.

محمد(مستعار) یکی از دکانداران در غرب شهرکابل در گفتگویی با خبرگزاری زنان افغانستان می گوید که افراد طالبان در روز اول سال نو میلادی حداقل شش دختر را هنگام خریدن کیک و شیرینی از دکانش با خود بردند.

او میگوید:«بخاطر تجلیل از روز مادر زنان ودختران زیادی اینجا آمده بودند و مصروف گرفتن سفارش کیک و شیرینی شان بودند. حدود ساعت ۳ بعد از ظهر بود که دو نفر مسلح و یک ملای چپن سفید داخل دکان شد و همگی را گفتند یک قطار ایستاده شوین، اول مرد ها را از دکان بیرون کرد بعد زنان کلانسال را و متباقی شش دختر را مورد پرسش قرار داد.»

به گفته‌ی محمد افراد طالبان ابتدا این دختران در مورد اینگه چرا گل و شیرینی و میخرند مورد پرسش قرار دادند و جواب های شان را قناعت بخش نخوانده و آنان مورد توهین و تحقیر قراردادند.

او گفت:« حدود سه زن سیاه پوش که مجهز با شلاق و شوکر برقی بود داخل شدند و دختران را جدا جدا دستبند زده و از آنجا بیرون کردند و سوار یک موتر تونس کردند. دخترانیکه دادمیزدند و کمک میخواستند آنها را با شلاق میزدند شلاق به صورت یکی از دخترا خورده بود درحالیکه دهنش خونی بود باخود بردند.»

این باشنده غرب کابل همچنان میگوید هنگام هجوم طالبان بر زنان هیچ مردی جرات نتوانست از طالبان بپرسد که چرا دختران را با خود میبرند.

احمد(مستعار) یک شاهد عینی دیگر میگوید که طالبان زنان را به بهانه حجاب باخود بردند درحالیکه لباسهای هیچ کدام آنان خلاف حجاب مدنظر طالبان نبود.

او می گوید:« از داخل کوچه تانک تیل سه زن را ایستاده کردند و دوتای شان را سوار رینجر کردند هردو دختر لباسهای بلند سیاه داشتند و هیچکدام شان بی حجاب نبودند و یکی از آنان یک زن میانسال و احتمالا مادر آنها بود اورا در سرک رها کردند. حجاب بهانه است طالبان بدنبال دست درازی به ناموس مردم شیعه و هزاره است.»

یک منبع دیگر در گفتگویی با خبرگزاری زنان افغانستان میگوید که افراد طالبان در منطقه کوته سنگی شهرکابل نیز شماری از زنان و دختران را با خود برده اند. او میگوید:«روز سه شنبه[۱۲ جدی] ماموران امر به معروف طالبان در حوالی مرکز تجارتی زدران در نزدیکی پل هوایی کوته سنگی با وجود ازدحام مردم چندین زن را شلاق زنان سوار رینجر کرده و با خود بردند.»

براساس صحبت های باشندگان محل با خبرگزاری زنان افغانستان، گروه طالبان که ابتدا به هدف جلوگیری از تجلیل سال نو میلادی زنان ودختران را دستگیر کرده بود اکنون به بهانه نداشتن حجاب، روند دستگیری زنان و دختران را تا پنج روزدیگر ادامه میدهند.

دستگیری خشونت آمیز زنان از سوی طالبان با واکنش های گسترده ای نیز همراه بوده است. فعالان حقوق زن و جنبش های اعتراضی زنان خواستار توقف دستگیری زنان و دختران شدند. درهمین حال ریچارد بنت گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد نیز در صفحه اجتماعی ایکس با نشر پیامی خواستار رهایی فوری دختران از بازداشتگاه های طالبان شدند.