رنج‌هایی بی‌پایانِ زنان قندهار از بی‌کاری و عدم حضور در اجتماع
رنج‌هایی بی‌پایانِ زنان قندهار از بی‌کاری و عدم حضور در اجتماع

خبرگزاری زنان افغانستان: زنان در قندهار و دیگر ولایت‌های افغانستان از بی‌کاری و نداشتن شغل رنج می‌برند. بی‌کاری می‌تواند عواقب بدی برای زنان‌ افغانستان و خانواده‌های‌ آنان داشته باشد. این عواقب شامل نبود درآمد، ناتوانی در تأمین نیازهای اساسی، افزایش استرس و اضطراب، از دست دادن اعتماد به‌نفس، از دست دادن فرصت‌های تحصیلی و شغلی، […]

خبرگزاری زنان افغانستان: زنان در قندهار و دیگر ولایت‌های افغانستان از بی‌کاری و نداشتن شغل رنج می‌برند. بی‌کاری می‌تواند عواقب بدی برای زنان‌ افغانستان و خانواده‌های‌ آنان داشته باشد. این عواقب شامل نبود درآمد، ناتوانی در تأمین نیازهای اساسی، افزایش استرس و اضطراب، از دست دادن اعتماد به‌نفس، از دست دادن فرصت‌های تحصیلی و شغلی، از دست دادن استقلال مالی، اجتماعی و حتا خطرات جسمی‌ و روحی را در پی‌خواهد داشت.

زینب محمدی نُه سال در موسسات و سازمان های مختلف در افغانستان کار کرده و با حاکمیت مجدد گروه طا.لبان در افغانستان، مانند بسیاری از زنان شاغل دیگر خانه‌نشین گردیده‌است. او داستان دردناکی از زنده‌گی در چهار دیواری خانه تحت حاکمیت گروه طا.لبان دارد.

او به دلیل بی‌کاری با استرس های اقتصادی و روانی مواجه است، می گوید: خانه نشینی‌ از سوی گروه طا.لبان اجبار بر من است.

زینب وضعیت کنونی خود را اینگونه توصیف می‌کند: از زمانی که بی‌کار شده‌ام فقط می‌توانم به این فکر کنم که چگونه مخارج خانواده‌ام را تامین کنم.

وی با بیان اینکه وقتی درآمدی نباشد فشارهای زنده‌گی چند برابر می‌شود و حتی روابط خانوادگی بدتر می‌گردد. وی تصریح کرد: با از دست دادن شغل، روابط‌ام با دوستان‌ام نیز تحت تاثیر قرار گرفته و دیگر آن شادی‌ای را که قبلاً داشتم احساس نمی‌کنم.

رنا افغان، باشنده شهر قندهار که به دلیل حاکمیت مجدد گروه‌ طا.لبان شغل و تحصیل خود را از دست داده، داستان دردناکی دارد.

افغان تنها نان آور خانواده‌اش بود و اکنون با فشارهای مالی و بی‌کاری زیادی مواجه است، به این فکر می کنم که چگونه و از کجا برای اعضای خانواده‌ام که به دنبال من هستند، امرار معاش کنم.

این خبرنگار پیشین در قندهار می‌افزاید: وقتی وضعیت مالی خوب نباشد، خواه ناخواه درگیری لفظی، عصبانیت و خصومت در خانواده‌ها به وجود می‌آید. بی‌کاری و استرس مالی تأثیر روانی زیادی بر اعضای خانواده دارد.

رنا در توصیف وضعیت خود می‌افزاید: فشارهای مالی به قدری روی من تأثیر گذاشته است که اغلب هنگام صحبت کردن مکث می‌کنم. موقعیتی را تصور کنید که غذایی برای خوردن وجود ندارد یا در خانه مریض استید و به دلیل بی‌پولی نمی‌توانید کاری انجام دهید، تمام وجود یک انسان چه درد و غمی خواهد داشت؟

با تسلط دوباره گروه طا.لبان بر افغانستان زنان تحت محدودیت‌های زیادی قرار گرفت. از کار و تحصیل محروم شد و حتا اجازه رفتن بدون محرم را در فعالیت‌های اجتماعی ندارد.

اگر این شرایط ادامه یابد جامعه‌ای ما دچار بحران‌ها خواهد شد که غیر قابل جبران می‌باشد.