روز آزادی مطبوعات در جهان و مرگ آزادی بیان در افغانستان
روز آزادی مطبوعات در جهان و مرگ آزادی بیان در افغانستان
سوم ماه می روز جهانی آزادی مطبوعات در حالی بزرگ‌داشت شد که رسانه‌ها در افغانستان تحت حاکمیت گروه طالبان، آزادی خود را از دست داده، خبرنگاران به‌ویژه خبرنگاران زن با چالش‌های زیادی مجبور هستند به کار شان ادامه دهند.

سوم ماه می روز جهانی آزادی مطبوعات در حالی بزرگ‌داشت شد که رسانه‌ها در افغانستان تحت حاکمیت گروه طالبان، آزادی خود را از دست داده، خبرنگاران به‌ویژه خبرنگاران زن با چالش‌های زیادی مجبور هستند به کار شان ادامه دهند.

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در باره افغانستان در روز جهانی آزادی مطبوعات، چالش‌ها و محدودیت‌های زیادی که در محیط رسانه‌ای بر خبرنگاران و روزنامه‌نگاران وضع شده و همچنین بازداشت‌های خودسرانه و وضعیت خبرنگاران در این کشور را نگران کننده عنوان کرده است.

آقای بنت، روز جمعه ۱۴ ثور، در صفحه‌ی اجتماعی ایکس خود مطرح کرده است که روزنامه‌نگاری در افغانستان لازم و ضروری است در صورت که از خبرنگاران در این کشور حمایت صورت گیرد.

آقای بنت ضمن نگرانی بازداشت‌های خودسرانه، از محدودیت‌ها و چالش‌های رسانه‌‌ای و خبرنگاران می‌گوید: «من از جامعه‌‌ی جهانی این خواهش را دارم و می‌خواهم که از خبرنگاران افغانستان به‌ویژه خبرنگاران زن حمایت جدی کند».

این در حالی است که مرکز خبرنگاران افغانستان، به‌مناسبت «روز جهانی آزادی مطبوعات» یافته‌های خود را در باره وضعیت آزادی رسانه‌ها در یک سال اخیر را نشر کرده که براساس آمار آن، در یک سال گذشته ۱۳۶ رویداد نقض آزادی رسانه‌ها و خبرنگاران به‌شمول ۷۲ مورد تهدید و ۶۴ مورد نقض آزادی خبرنگاران را ثبت کرده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که گروه طالبان تا حالا دست‌کم ۱۷ دستورالعمل رسانه‌‌ی صادر کرده که شامل محدودیت‌ کار زنان در رسانه‌ها، تهیه و نشر مطالب، منع پوشش و ممنوع کردن تماس تلفونی زنان با رسانه‌ها در ولایت خوست، ممنوع کردن نشر صدای زنان از طریق رسانه‌ها در ولایت هلمند، ممنوع کردن عکاسی و فیلمبرداری در ولایت قندهار را مقام‌های محلی این گروه صادر کرده‌اند.

افزون براین، بخش زنان سازمان ملل متحد، بیان کرده که ۸۰ درصد از زنان خبرنگار در افغانستان به علت چالش‌ها و محدودیت‌ها، آزار، اذیت و ترس مجبور شده‌اند که وظایف شان را ترک کنند.

علاوه براین، یوناما در روز جهانی آزادی مطبوعات خواستار حمایت جدی و حفاظت از خبرنگاران افغانستان شده است.

رزا اوتنبایوا، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد از خبرنگاران افغانستان به‌خوبی یاد کرده و گفته است که این خبرنگاران با وجود چالش‌ها و خطرات جدی که سر راه شان قرار گرفته‌اند، باز هم نهایت تلاش به‌خرج داده تا اطلاع رسانی دقیق و به موقع را انجام دهند.

این محدودیت‌ها بر خبرنگاران باعث گردیده که افغانستان در جمع پنج کشور خطرناک برای خبرنگاران قرار گیرد. گزارشگران بدون مرز به‌تازه‌گی از وضعیت آزادی رسانه‌ها در جهان بیان داشت که از بین ۱۸۰ کشور، افغانستان یکی از خطرناکترین کشورها برای آزادی روزنامه‌نگاری در جایگاه ۱۷۸ قرار گرفته است.

در دولت پیشین صدها رسانه انتقادی و چاپی وجود داشت و آزادانه می‌توانست از حکومت انتقاد کنند. اما گروه طالبان چالش‌ها و محدودیت‌های زیادی بر رسانه‌ها و خبرنگاران در این سه سال اخیر وضع کرده‌اند. رسانه‌ها در شرایط سختی به‌سر می‌برند، تمام برنامه‌ها سانسور می‌شوند. این گروه شماری از خبرنگاران را بازداشت و زندانی نموده‌اند، خبرنگاران زن با عدم دسترسی به اطلاعات، توهین، تحقیر و تهدید مواجه بوده که شماری از آنان مجبور به ترک وظایف شان شده و بارها با تبعیض جنسیتی رو‌به‌رو شده‌اند.

 

خبرگزاری زنان افغانستان

  • نویسنده : خبرگزاری زنان افغانستان
  • منبع خبر : خبرگزاری زنان افغانستان