زمستان دشوار و چالش‌های زنان آرایشگر پس از بسته‌ شدن آرایشگاه‌ها در ولایت بلخ   
زمستان دشوار و چالش‌های زنان آرایشگر پس از بسته‌ شدن آرایشگاه‌ها در ولایت بلخ   

خبرگزاری زنان افغانستان: طالبان در سوم ماه اسد سال جاری خورشیدی به دستور رهبر این گروه طی نامه‌ی رسمی فعالیت آرایشگاه‌های زنانه را در سراسر کشور ممنوع کرد. پس از بسته شدن آرایشگاه‌های زنانه، زنانی که از طریق آرایش کردن زنان و دختران زندگی خود و فامیل‌شان را می‌چرخاندند، با مشکلات فراوان اقتصادی مواجه شده […]

خبرگزاری زنان افغانستان: طالبان در سوم ماه اسد سال جاری خورشیدی به دستور رهبر این گروه طی نامه‌ی رسمی فعالیت آرایشگاه‌های زنانه را در سراسر کشور ممنوع کرد.

پس از بسته شدن آرایشگاه‌های زنانه، زنانی که از طریق آرایش کردن زنان و دختران زندگی خود و فامیل‌شان را می‌چرخاندند، با مشکلات فراوان اقتصادی مواجه شده اند.

همزمان با دشواری‌های فصل زمستان زنان آرایشگر با مشکلات زیاد همچون ضعف اقتصاد، ترس و اضطراب بابت زندانی شدن از سوی نیروهای امر به معروف طالبان بخاطر فعالیت غیرمجاز در خانه‌ها و به رکود مواجه شدن شغل آرایشگری روبرو هستند.

شماری از زنان آرایشگر در ولایت بلخ از وضعیت بد اقتصادی شان پس از بسته شدن آرایشگاه‌ها ابراز نگرانی کرده، می‌‌گویند، «با بسته‌ شدن آرایشگاه‌های مان ضربه جدی خوردیم.»

حلیمه (اسم مستعار) از زنان آرایشگر در ولایت بلخ به دلیل هراس از طالبان نمی‌خواهد اسم واقعی اش در گزارش ذکر شود، می‌گوید: «پس از ممنوعیت فعالیت زنان آرایشگر، من خودم شخصا با مشکلات اقتصادی مواجه هستم، بخاطریکه من به تنهایی خرج و مصرف خودم و چهار اولادم را از طریق آرایش کردن پیدا می‌کردم، حالا به طور پنهانی در خانه این کار را می‌کنم اما مثل گذشته مشتری ندارم بخاطریکه خانه ما در محله دور از مرکز شهر است و کسی برای اصلاح ابرو و صورت‌ اش نمی‌آید.»

رویا (مستعار) یک زن آرایشگر دیگر در ناحیه اول مزار شریف در یک اطاق کوچک زنان و دختران جوان را می‌آراید. رویا می‌گوید: «من این خانه کوچک را اجاره گرفته‌ام و بعضی از زنان بخاطر اصلاح سر و صورت‌شان به اینجا می‌آیند، ابرو و صورت‌ شان را اصلاح و آرایش می‌کنم، ولی من بسیار زیاد می‌ترسم که طالبان از کار کردنم باخبر شود، بخاطریکه اگر بدانند که در این مکان زنان آرایش می‌شود آرایشگر را با خود می‌برند و مه ناچار هستم که ای شغل ره ادامه بتم، چون ما با مشکلات ناداری روبرو هستیم و تا هنوز مواد سوختی نگرفته‌ایم و در خانه‌ سرد شب و روز خود را می‌گذرانیم.»

همچنان سمیه یک آرایشگر جوان و بیکار در تماس با خبرگزاری زنان افغانستان گفت، پس از ممنوعیت آرایشگری زنان از سوی طالبان خانواده اش به او اجازه نداده است تا به کارش آن هم به صورت مخفی ادامه دهد و با وجود بی‌پولی به ترک کسب و کارش مجبور شده است. به گفته او خانواده اش نمی‌خواهد که به او کدام آسیبی از سوی طالبان وارد شود.

این درحالی است که گروه طالبان با انسداد آرایشگاه‌های زنانه ضربه جبران ناپذیر به اقتصاد زنان افغانستان مخصوصا زنانی که تنها‌ نان‌آوران خانواده‌های شان بودند، زد. با این اقدام طالبان بیش از ۶۰۰۰۰ زن و دختر آرایشگر درآمد خویش را از دست دادند و شمار زیادی از خانواده ها به سوی پرتگاه فقر و گرسنگی شدید سوق داده شدند.