سازمان گزارشگران بدون مرز: افغانستان بدترین کشور برای خبرنگاران است
سازمان گزارشگران بدون مرز: افغانستان بدترین کشور برای خبرنگاران است

سازمان گزارشگران بدون مرز طی یک گزارشی، افغانستان را یکی از سخت‌ترین کشورها برای خبرنگاران پنداشته است. خبرگزاری زنان افغانستان: این نهاد روز “یک‌شنبه، ۱۰ جدی” در گزارشی از وضعیت خبرنگاران جهان، بخصوص خبرنگاران افغانستان را تحت حاکمیت گروه طا.لبان متاسف دانسته و نگرانی خود را نسبت به وضعیت خبرنگاران بیان داشته است. به نقل […]

سازمان گزارشگران بدون مرز طی یک گزارشی، افغانستان را یکی از سخت‌ترین کشورها برای خبرنگاران پنداشته است.

خبرگزاری زنان افغانستان: این نهاد روز “یک‌شنبه، ۱۰ جدی” در گزارشی از وضعیت خبرنگاران جهان، بخصوص خبرنگاران افغانستان را تحت حاکمیت گروه طا.لبان متاسف دانسته و نگرانی خود را نسبت به وضعیت خبرنگاران بیان داشته است.

به نقل از این گزارش، نزدیک به “۸۰۰” روزنامه‌نگار در سال ۲۰۲۳ بازداشت، شکنجه و زندانی شده اند و در این میان، “۵۴۷” روزنامه‌نگار در “۴۵” کشور دنیا در زندان به‌سر می‌برند.

بر اساس گزارش دست داشته، نزدیک به نیمی از این خبرنگاران زندانی در کشور‌های چون چین، میانمار، بلاروس و ویتنام در زندان به سر می‌برند و روسیه و افغانستان را سخت‌ترین کشورها برای خبرنگاران دانسته است.

این نهاد بیان داشته که “۲۱” خبرنگار در سال ۲۰۲۳ در افغانستان بازداشت و شکنجه گردیده و سه نفر آنان هنوز در بند طا.لبان هستند.

در حالی‌که قبل از گزارشگران بدون مرز، مرکز خبرنگاران افغانستان در گزارشی گفته بود که فشار طا.لبان بر خبرنگاران و رسانه‌های افغانستان در سال ۲۰۲۳ افزایش یافته و این نهاد بشمول کشته شدن “۱” خبرنگار و زخمی شدن “۱۹” تن دیگر “۱۶۸” مورد خشونت علیه خبرنگاران را ثبت کرده است.

همچنین، این گزارش افزوده است که تقریباً در نیمی از کشورهای جهان، از بازداشت و حبس برای آزار و اذیت روزنامه‌نگاران و سرکوب آن‌ها استفاده صورت می‌گیرد.

پس از سقوط دولت به دست گروه طا.لبان در افغانستان، فشار بر رسانه‌ها افزایش یافته، روزنامه‌نگاران و خبرنگاران بسیاری در کشور مورد بازداشت، شکنجه، آزار و اذیت جدی قرار گرفته اند و شماری زیادی از خبرنگاران به دلیل ترس از گروه طا.لبان به بیرون از کشور مهاجر شده اند.