قندهار؛ اتاق فکر و قطب فرماندهی طا.لبان
قندهار؛ اتاق فکر و قطب فرماندهی طا.لبان

خبرگزاری زنان افغانستان: قندهار یکی از شهرهای مهم و استراتژیک نزد طا.لبان بوده/است. بعد از فروپاشی نظام پیشین و سلطه قدرت به دست گروه طا.لبان، قندهار تبدیل به پایتخت دوم کشور شد و حتا در بسیاری موارد از کابل پیشی گرفت. همه تصمیم­‌های مهم طا.لبان دراین ولایت اتخاد شده و برای اجرا به سایر ولایات […]

خبرگزاری زنان افغانستان: قندهار یکی از شهرهای مهم و استراتژیک نزد طا.لبان بوده/است. بعد از فروپاشی نظام پیشین و سلطه قدرت به دست گروه طا.لبان، قندهار تبدیل به پایتخت دوم کشور شد و حتا در بسیاری موارد از کابل پیشی گرفت. همه تصمیم­‌های مهم طا.لبان دراین ولایت اتخاد شده و برای اجرا به سایر ولایات فرستاده می شود.

ساختار تشکیلاتی حکومت طا.لبان بسیار متفاوت از ساختارهای معمول و جهانی است. نخستین بخش، ساختار سلسله مراتبی سخت و سفتی دولت رسمی طا.لبان است که رسماً خود را تحت نام “امارت‌ اسلامی” معرفی کرده است. در راّس “شورای رهبر” مشهور به “شورای‌کویته” به رهبری “شیخ‌هبت‌الله آخوندزاده” است. در دل دولت طا.لبان، آخوندزاده رسماً “رهبری‌ارشد” که اختیار همه مسائل سیاسی و نظامی را در دست دارد. پایین‌تر از او و “شورای‌کویته” مناصب وزارت‌خانه‌ای هستند که اختیارات ظاهری و کمی دارند، از جمله دفتر نخست وزیری که مدیر ارشد همه‌ی وزارت‌ خانه‌ها است.

به نقل از منابع اطلاعاتی، همه امور سیاسی و نظامی در افغانستان، بعد از “شورای رهبری” در اختیار “شورای کویته” است. اعضای این شورا از افراد با نفوذ پشتون اکثراً از جنوب غرب و مخصوصا از ولایت قندهار می باشد. این افراد از بنیان‌گذارن اصلی رژیم طا.لبان است. این شورا، بخش مهمی از ساختار قدرت این گروه است که در مورد مسائل سیاسی طا.لبان، نظر نهایی را می‌دهد.

درکنار این، گروه‌های مستقل از بدنه­‌های اصلی طا.لبان منشعب شده اند؛ گروه”ذاکر”، یکی از پرآوازه‌ترین فرماندهان نظامی طا.لبان است که رابطه نزدیک با “ملا عمر” موّسس طا.لبان و بعد با “ملا محمد یعقوب” پسر وی داشت و در حال‌حاضر در ولایت هلمند مستقر است. وی در سال ۲۰۲۱ به داعش خراسان در منطقه قندهار پیوست. بر اساس گزارش‌ها “ذاکر” کاملاً مستقل و به هیچ گروهی نه داعش و نه طا.لب وفادار نیست. وی تجمعات ضد طا.لبان را در ولایت هلمند سازماندهی کرده که جنگ جویان زیادتری را جذب جناح خود می‌کند.

 

گروه دیگر، گروه “دادالله” به رهبری “محمود دادالله” است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که محمود گروه ضد طا.لبانی خود را که متشکل از نیروهای وفادار به پدر و عمویش هستند را تشکیل داده و در ولایت جنوبی کشور مستقر است. گفتنی‌است که گروه‌های انشعابی طا.لبان کاملاً از دولت جدا شده اند. این گروه­‌ها در تمامی ولایت و ارگان‌های حکومت طا.لبان نفوذ قابل ملاحظه­‌ای دارند. براساس اختلافات درونی بین طا.لبان جناح­‌های مختلف را تشکیل داده و یکی از نگرانی های عمده و اساسی حکومت طا.لبان به شمار می­روند.

اکثراً فرمان های که از قندهار صادر می شود کم و بیش در بین سایر حلقات طا.لبان مورد پذیرش قرار نمی گیرند. تنش‌ها بین اعضای طا.لبان در رسانه ها نیز درز پیدا کرده بود؛ اما رهبری طا.لبان به گونه این تنش ها را سرپوش گذاشته و به گونه­‌های مدیریت کرده است. دراین دو سال فرمان‌ها و محدودیت‌های از سوی رهبری طا.لبان بر زنان صادر شده است؛ اما این فرامین مورد انتقاد بعضی از حلقات طا.لبان قرار گرفته است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که رهبر طا.لبان به شدت در حال تثبیت قدرت خود در قندهار است، مقامات طا.لبان برای دریافت نظر او، مکرراً به قندهار سفر می‌کنند و حتا برخی مقام‌های مثل نخست وزیر قطر به قندهار سفر کرده اند. محل کار ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طا.لبان از کابل به قندهار منتقل شد و گزارش شده که رهبر طا.لبان در صدد انتقال وزارت مالیه و بخشی از وزارت خارجه نیز به قندهار است.

افزون بر آنچه گفته شد، اتاق فکر طا.لبان  و اتخاذ تصمیم‌ها در قندهار مستقر است، بسیاری محدودیت­‌های وضع شده در زمینه­‌های کار، تحصیل و فعالیت‌های اجتماعی از قندار صادر می شود. کلام آخر اینکه آنچه گزارش ها نشان می­دهد، ممکن است اختلافات درونی و سازمانی بین جناح‌های مختلف طا.لبان باعث شود، گروه‌های مخالف دست به کار شده و به نابودی این رژیم اقدامات عملی را در آینده در روی دست بگیرند.