مهمترین خبرهای این هفته
مهمترین خبرهای این هفته

رفتن زنان در پارک ملی بند امیر ممنوع شد خالد حنیفی وزیر امر به معروف و نهی از منکر طالبان در سفری به ولایت بامیان، رفتن زنان در پارک ملی را ممنوع کرد. وزیر امر به معروف طالبان دلیل ممنپعیت آن را رعایت نکردن زنان در پوشش طالبانی عنوان کرده وگفته است که در دو […]

رفتن زنان در پارک ملی بند امیر ممنوع شد

خالد حنیفی وزیر امر به معروف و نهی از منکر طالبان در سفری به ولایت بامیان، رفتن زنان در پارک ملی را ممنوع کرد.

وزیر امر به معروف طالبان دلیل ممنپعیت آن را رعایت نکردن زنان در پوشش طالبانی عنوان کرده وگفته است که در دو سال گذشته زنان حجاب را در این مکان رعایت نکرده‌اند و پس از این از رفتن زنان در پارک ملی بند امیر جلوگیری می‌شود.

درهمین حال فروش لباس‌های خارجی و غیر افغانی‌ در بازار بامیان نیز ممنوع شده است. پس از ممنوعیت حضور زنان در پارک‌ ملی بند امیر محتسبان امر به معروف به دکانداران هشدار دادند که به زنان و مردلن لباس های خارجی نفروشند.

خالد حنفی در بامیان همچنان از تاحران کشور خواسته است مه لباس های خارجی و بدن نمای زنان را دیگر وارد نکنند.

…..

طالبان به کشتار هدفمند زنان و دختران پایان دهد

گروهی از زنان معترض در واکنش به مرگ مرموز حورا سادات یوتیوبر معروف درکابل بر مزار او رفتند و با صدور یک اعلامیه تاکید کردند که طالبان به کشتار هدفمند زنان ودختران پایان دهند.

آنان می‌گویند که طالبان در دو سال گذشته دست به کشتار هدفمند زنان ودختران زده و سعی کرده است آنان را از جامعه حذف کنند.

حورا سادات هفته گذشته در یک رویداد مشکوک جان باخت خانواده اش علت مرگ او را یک حادثه و نزدیکانش مسمومیت غذایی عنوان کرده بودند اما منابعی به شمول زنان معترض به رسانه ها گفته است که حورا سادات توسط یک عضو طالبان به قتل رسیده است.

زنان معترض در اعلامیه‌ای مدعی شده اند که جسد حورا سادات بدون حضور اعضای خانواده اش از سوی افراد طالبان به خاک سپرده شده و اکنون این محل زیر نظارت شدید افراد طالبان قرار دارد.

این جنبش از جامعه‌ی جهانی و نهادهای حامی حقوق بشر و حقوق زنان در سراسر جهان خواسته است تا جلو جنایت‌های طالبان را گرفته و نگذارند که مردم افغانستان به‌ویژه زنان، هر روز قربانی شده و صدای‌ عدالتخواهی شان خاموش شوند.

کمک های بشردوستانه از سوی پیمانکاران سازمان جهانی غذا در بامیان حیف و میل شده است

منابع محلی در ولایت بامیان می‌گویند که کمک‌هایی که از سوی سازمان جهانی غذا برای نیازمندان صورت می‌گیرد از سوی برخی از کارمندان موسسهٔ «WMSSO» که قراردادی سازمان جهانی غذا است مورد حیف و میل قرار می‌گیرد.

به گفتهٔ منبع، شماری از کارمندان این موسسه بخشی از کمک‌ها را برای خود گرفته و به برخی از دوکانداران در شهر بامیان فروخته اند.

…..

یک دختر ۸ ساله پس از سقوط در چاه و یک دختر ۱۲ ساله از اثر زنبور گزیدگی در دایکندی جان باختند

یک دختر ۸ ساله پس از افتادن در یک چاه واقع در بازار «چبراسک» ولسوالی شهرستان دایکندی جان باخت از این دختر به نام بسگل یادشده و باشنده اصلی «چکه‌گک» روستای چبراسک شهرستان ولایت دایکندی بوده است. درهمین حال یک دختر ۱۲ ساله دیگر درهمین ولسوالی از اثر زنبور گزیدگی جان باخته است.

این دختر باشنده‌ی روستای «جملوق» از مربوطات گیروی شهرستان بوده و در مسیر انتقال به شفاخانه جان باخته است.

….

یک دختر مهاجر افغان در پاکستان خودکشی کرد

یک دختر جوان اهل افغانستان در منطقهٔ بی هفده (B17) اسلام آباد پاکستان به قصد خودکشی خودرا از یک بلند منزل پایین انداخته و جان باخت.

این دختر جوان ۲۲ ساله بود و مریم سادات نام داشت امروز (چهارشنبه، ۸ سنبله) خود را از منزل پنجم یک ساختمان به پایین پرتاب کرده و در مسیر شفاخانه جان باخته است.

او باشندهٔ ولایت بلخ بوده و مدت یک‌سال می‌شد که در پاکستان پناهنده شده و منتظر انتقال به کانادا بود.

…….

طالبان ترورهای هدفمند زنان ودختران را متوقف کند

گروهی از زنان مهاجر افغانستان در ایران در واکنش به مرگ مرموز حورا سادات یوتیوبر معروف افغانستان، طی یک گردهمایی اعتراضی خواستار توقف ترورهای هدفمند زنان و دختران از سوی طالبان شدند.

این زنان با تجمع در یک فضای سربسته، ضمن سردادن شعارهای ضد طالبانی، می‌گویند که طالبان زنان و دختران افغانستان را با قتل‌های سیستماتیک و هدف‌مند مواجه ساخته‌اند.

این زنان که اعضای جنبشی موسوم به «جنبش زنان به سوی آزادی) اند از جامعه‌‌ی جهانی و سایر سازمانهای حقوق بشری، خواستند که تبعیض جنسیتی در افغانستان را به رسمیت بشناسند و بر طالبان فشار وارد کنند تا قتل‌ها و ترور‌های هدف‌مند زنان در افغانستان را متوقف کنند.

……

جایزه بین المللی صلح سویدن به نرگس حسنزی اهدا شد

نرگس مهمند حسنزی فعال صلح و حقوق آموزش دختران افغانستان به دلیل فعالیت در بخش آموزش دختران، جایزه‌ی صلح بین المللی سال ۲۰۲۳ سویدن را دریافت کرد.

این جایزه از سوی کشور سویدن سالانه به اشخاصی اهدا می‌شود که برای آموزش زنان و دختران و حقوق کودکان دادخواهی کرده و در مقابل نابرابری‌های جنسیتی اعتراض کرده باشند.

نرگس حسنزی درگفتگوی با رسانه ها در این مورد گفت که در طول یک سال گذشته برای ده‌ها دختر افغانستانی که زیر سلطه‌ی طالبان از حق آموزش وتعلیم محروم شده اند، زمینه‌ی آموزش آنلاین را فراهم کرده و برای دفاع از حقوق آنان نیز صدا بلند کرده است.

خانم حسنزی برای دختران زمینه‌ی آموزش زبان انگلیسی، پشتو و کمپیوتر را مساعد ساخته است.

……

 

گروه هنری نی‌نگار در دومین سالگرد سقوط افغانستان نتوانستند آثار هنری شان را به نمایش بگذارند

گروه هنری نی‌نگار با هنر نقاشی محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های وضع شده علیه زنان از سوی طالبان را به تصویر کشیده اند. این گروه تصویری را به مناسبت دوسالگی سقوط افغانستان به دست گروه طالبان ترسیم کرده اند.

این گروه هنری می‌گوید: «پس از روی کار آمدن طالبان ما دردها و محدودیت‌های وضع شده علیه زنان و دختران را به تصویر می‌کشیم اما در اینجا (پاکستان) نیز به دلیل محدودیت‌ها ما بارها نتوانستیم که برای آثار خویش نمایشگاه برگزار کنیم. پس از چندین بار تلاش برای ایجاد نمایشگاه به دلیل اینکه آثار ما جنبهٔ اعتراضی داشت، موفق به برگزاری نمایشگاه نشدیم.»

این گروه هنری ابتدا در سال ۲۰۱۵ در شهر مزارشریف راه اندازی شده بود، قبل از سقوط نظام جمهوریت در این شهر، نقاشی‌های خیابانی زیادی را که اکثر آن مرتبط با زنان بود را به تصویر کشیدند، اما پس از روی کار آمدن طالبان به پاکستان مهاجر شده اند. و در این کشور به ابداع و ایجاد کارهای هنری اعتراضی ضد طالبانی پرداختند.

…..

سازمان صحی جهان می‌گوید روزانه ۲۴ زن از اثر بیماری های بارداری و زایمان می‌میرند

سازمان صحی جهان به تازه‌گی با نشر گزارشی اعلام کرده است که روزانه حدود ۲۴ زن درافغانستان به دلیل بیماری‌های قابل پیشگیری مرتبط با بارداری و زایمان می‌میرند.

این سازمان همچنان هشدار داده است که در صورت ادامه کمبود بودجه‌ های کمکی، این آمار به طرز چشمگیری افزایش خواهد یافت.

این سازمان همچنان گفته است که کاهش توزیع کمک‌های صحی و رسیدگی سریع برای نجات به دلیل کمبود بودجه تاثیر مستقیمی بر مرگ‌ و میر مادران در افغانستان دارد.

در گزارش سازمان صحی جهان همچنان آمده است که به دنبال تسلط طالبان بر کشور، شمار افراد نیازمند به کمک‌های بشردوستانه در افغانستان از ۱۸.۴ به ۲۸.۸ میلیون نفر افزایش یافته است.

یک زن از سوی شوهرش با ضربات چاقو در شهر پلخمری به قتل رسید

به گفته‌ی منبع این مرد پس از فرار خودش را نیز مجروح کرده و از سوی نیروهای امنیتی طالبان در بغلان بازداشت شده است.

علت و انگیزه‌ی این قتل هنوز روشن نشده است.

پایان مهم خبرهای این هفته، از توجه و‌همراهی تا سپاسگزاریم!