مهم ترین خبرهای این هفته
مهم ترین خبرهای این هفته

خبرگزاری زنان افغانستان: تمنا زریاب پریانی یکی از زنان معترض در اول سپتمبر تحصن و اعتصاب غذایی دوازده روزه‌ را در شهر کلن آلمان در اعتراض به محدودیت های طالبان بر زنان افغانستان آغاز کرد. او که به دلیل اعتراضات مدنی علیه گروه طالبان زندانی شده بود اکنون با چند معترض دیگر در اعتراض به […]

خبرگزاری زنان افغانستان: تمنا زریاب پریانی یکی از زنان معترض در اول سپتمبر تحصن و اعتصاب غذایی دوازده روزه‌ را در شهر کلن آلمان در اعتراض به محدودیت های طالبان بر زنان افغانستان آغاز کرد.

او که به دلیل اعتراضات مدنی علیه گروه طالبان زندانی شده بود اکنون با چند معترض دیگر در اعتراض به محدودیت های روز افزون طالبان بر زنان و بی توجهی سازمان‌های بین‌المللی به زنان و دختران افغانستان دست به اعتصاب غذایی زده و از جهانیان می‌خواهد که آپارتاید جنسیتی را در افغانستان به رسمیت بشناسند.

اعتصاب او‌ وارد هفتمین روز شده است اما دولت آلمان و سایر سازمان‌های بین‌المللی تاکنون برای پایان دادن به اعتصاب غذایی تمنا پریانی کاری نکرده اند.

……

نتایج کانکور ۱۴۰۲ بدون حضور دختران اعلام شد

گروه طالبان طی یک کنفرانس خبری نتیجه‌ی آزمون کانکور ۱۴۰۲ را اعلام کردند که در آن

محمود ولد عبدالجمیل از ولایت فراه با کسب ۳۵۹.۱۶ نمره مقام اول کانکور سال ۱۴۰۲ را از آن خود کرد.

این اول نمره‌ی سراسری کانکور در مصاحبه‌ای با رسانه ها در مورد عدم اشتراک دختران در آزمون کانکور از طالبان خواست که به دختران اجازه‌ی درس و تعلیم بدهند او همچنان گفت اگر دختران در کانکور ۱۴۰۱ شرکت می‌کردند او اول نمره‌ی عمومی نمی‌شد.

آزمون سراسری کانکور ۱۴۰۲ برای نخستین بار بدون حضور دختران برگزار شد و نتایج آن نیز بدون حضور دختران اعلام شد.

…..

آپارتاید جنسیتی طالبان به عنوان جنایت علیه بشریت به رسمیت شناخته شود

همزمان با ششمین روز اعتصاب غذایی تمنا پریانی در آلمان، گروهی از فعالین حقوق زن، کنشگران مدنی، فعالین حقوق بشر و زنان معترض خیابانی که به دلیل فعالیت های مدنی و اعتراضات خیابانی علیه طالبان به پاکستان مهاجر شدند طی یک گردهمایی اعتراضی از تحصن و اعتصاب غذایی تمنا پریانی حمایت کردند.

این فعالان امروز در اسلام آباد گردهم آمده و با سردادن شعارهای ضد طالبانی تاکید کردند که آپارتاید جنسیتی در افغانستان به عنوان جنایت علیه بشریت از سوی سازمان‌های حقوق بشری به رسمیت شناخته شود.

…..

نگرانی فدراسیون بین المللی روزنامه‌نگاران از افزایش بازداشت خبرنگاران در افغانستان

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران با نشر اعلامیه‌ای از سرکوب خبرنگاران در افغانستان توسط نیروهای حکومت طالبان ابزار نگرانی نموده و اعلام کرده است که موارد بازداشت خبرنگاران در افغانستان افزایش یافته است و همه بازداشت‌شدگان باید به‌گونه فوری آزاد شوند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران از طالبان خواسته است تا پرونده‌های مربوط به کار رسانه‌ها از طریق کمیسیون رسیدگی به شکایات و تخلفات رسانه‌ای تحت مدیریت حکومت فعلی بررسی شود.

……

یونیسف از حمایت مالی ۲۵ میلیون دالری جاپان برای ساخت و بازسازی ۱۶۵ باب مکتب در افغانستان خبر داد

یونیسف به کمک مالی جاپان ۱۶۵ باب مکتب ابتدایی را در سراسر افغانستان بازسازی و یا جدیدا می‌سازد که از این طریق زمینهٔ آموزش برای ۳۳۰۰۰ کودک فراهم خواهد شد.

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد در خبرنامهٔ خبر داد که این پروژه از بودجهٔ به ارزش ۲۵ میلیون دالر برخوردار بوده و شامل ساخت و بازسازی صنف‌های درسی، تشناب‌ها، امکانات شستن دست‌ها و دیوار‌های محیطی (چهار دیواری) می‌باشد.

……

یک دختر ۱۳ ساله در دایکندی در آب غرق شد و جان باخت

منابع محلی از ولایت دایکندی می‌گویند، یک دختر ۱۳ ساله پس از چاشت روز سه‌شنبه در ولسوالی شهرستان این ولایت در “رودخانه هلمند” غرق شده و جان باخته است.

به گفته‌ی منابع، باشندگان محل پس از گذشت یک روز جسد این دختر را از آب بیرون آوردند.

…..

نگارخانه‌ی بهزاد در هرات به دلیل آموزش خطاطی به دو کودک دختر از سوی امر به معروف در هرات مهر ولاک و به شرط عدم حضور دختران بازگشایی شد

در ادامه وضع محدودیت‌ها بر زنان و دختران، مکان تاریخی «نگارخانه‌ی بهزاد» به دلیل آموزش خطاطی برای دو کودک دختر در هرات از سوی طالبان مسدود شد.

به گفته‌ی مسوولان نگارخانه‌ی بهزاد، این مکان بعد از حدود چهل سال فعالیت، مسدود شد، اما طالبان با گرفتن تعهد از مسوولان این نگارخانه مبنی بر عدم حضور دختران، دوباره آن را بازگشایی کردند.

…..

زنان معترض از جامعه‌ جهانی خواهان رسیدگی به وضعیت زنان در افغانستان شدند

جنبش خودجوش زنان معترض افغانستان طی یک گردهمایی و صدور قطعنامه‌ی بخاطر آنچه که اعضای این جنبش از آن به عنوان تشدید محدودیت‌ها و آپارتاید جنسیتی بالای زنان می‌دانند از جامعه‌ی جهانی خواستار رسیدگی به وضعیت زنان و دختران افغانستان شدند.

اعضای جنبش خودجوش زنان معترض افغانستان از سکوت جامعه‌ جهانی در برابر اعتصاب غذایی تمنا پریانی و برخی دیگر از زنان معترض در بیرون از کشور انتقاد کرده و می‌گویند، تا به خواسته‌های زنان رسیدگی صورت نگیرد از اینگونه اعتصاب‌ها در بیرون از افغانستان حمایت می‌کنند.

اعضای جنبش‌ خودجوش زنان معترض افغانستان، طی ۵ ماده در این قطعنامه خواسته‌های شانرا اعلان کردند.

…..

نامه سرگشادهٔ نهادهای مدنی و سازمان‌های بین‌المللی به شورای حقوق‌ بشر سازمان ملل‌ متحد؛ یک میکانیسم تحقیقاتی مستقل برای مستند سازی جنایات طالبان در افغانستان تشکیل شود

نزدیک به هفتاد نهاد مدنی و سازمان‌های بین المللی حقوق بشری که در داخل و خارج از افغانستان فعالیت می‌کنند، از کشور‌های عضو و ناظر شورای حقوق‌ بشری سازمان ملل‌ در این نامه خواسته‌اند. ماموریت گزارشگر ویژه در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان را تجدید کنند، یک میکانیسم تحقیقاتی مستقل برای مستند سازی جنایات طالبان در افغانستان ایجاد کنند و گزارش گزارشگر ویژه و تیم کاریش در رابطه به تبعیض علیه زنان و دختران در این کشور به صورت جدی و معنادار پیگیری شود.

…..

دختران معترض: «آموزش حق ماست، اجازه دهید دختران افغانستان بیاموزند»

شماری از دختران همزمان با اعلام نتایج آزمون کانکور که تنها پسران در آن حضور داشتند، در یک مکان سربسته در اعتراض به محدودیت‌های وضع شده بر زنان و دختران دادخواهی کردند.

به رؤیت ویدیویی که از اعتراض این دختران در فضای مجازی منتشر شده، این دختران با شعارهای چون «جهالت تباهی – آموزش آبادی، من داکترم تحصیل حق من است، زن حق آموزش دارد» صدای شان را علیه سیاست زن‌ستیزی طالبان بلند کردند.

این دختران معترض می‌گویند تا زمانی که طالبان دروازه‌های مکاتب و دانشگاه‌ها را به روی دختران باز نکنند آنها از اعتراضات شان دست نخواهند کشید و از جامعه جهانی نیز خواسته اند که طالبان را به رسمیت نشناسد.

…..

سلاح گرفتن دو زن برای مقاومت مسلحانه در برابر طالبان

در یک ویدیویی که در شبکه های اجتماعی منتشر شده و یک نسخه‌ی آن به خبرگزاری زنان افغانستان نیز رسیده است دو زن با بدست گرفتن سلاح در برابر طالبان اعلام مقاومت می‌کنند.

آنان در این ویدیو می گویند: «بترسید از آن روزی که زنان به جای قلم تفنگ بر دست بگیرند. ما دیگر مثل گذشته برای رسیدن به خواست‌های مان صدا بلند نمی‌کنیم چون شما طالبان زبان انسانیت را نمی‌فهمید.»

این دو زن در ادامه می‌گویند که آنان برای رسیدن به حقوق اولیه‌ی شان‌ در دوسال گذشته با شیوه‌های مختلف اعتراض و صدا بلند کردند اما جهان صدای آنها را نشنیده و زنان افغانستان را نادیده گرفته است.

«از حذف شدن و نادیده گرفته شدن خسته شدیم، اگر کسی نیست در برابر این قانون جنگل بایستد ما زنان هستیم و قانونی که در آن حذف زن باشد را می‌شکنیم.»

….

دستگیری هشت کارمند یک کلینیک طب سنتی از سوی‌ طالبان در‌ کابل

منابعی در شهر کابل می‌گویند که افراد طالبان هشت کارمند یک کلینیک حجامت درمانی یا طب سنتی را به اتهام فساد اخلاقی دستگیر کردند.

براساس اطلاعات منابع، پنج تن از کارمندان این کلینیک زنان هستند و آنان حدود یک هفته قبل از سوی کارمندان وزارت داخله‌ی طالبان از داخل کلینیک دستگیر شدند و تاکنون از سرنوشت آنان اطلاعی در دست نیست و مسوولان طالبان نیز در این مورد چیزی نگفتند.