نشست کارنامه حقوق بشری سازمان ملل؛ چشم امید مردم رنج دیده‌ی افغانستان 
نشست کارنامه حقوق بشری سازمان ملل؛ چشم امید مردم رنج دیده‌ی افغانستان 
چهارمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در مورد بررسی وضعیت حقوق بشری افغانستان برگزار شد.

چهارمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در مورد بررسی وضعیت حقوق بشری افغانستان برگزار شد.

در این نشست نماینده‌گان ۷۶ کشور در باره حقوق بشر افغانستان صحبت داشتند. آنان از عملکرد گروه طالبان نسبت به حقوق بشر به‌شدت انتقاد کردند. شماری از کشورها از گروه طالبان خواستند که فرامین سخت‌گیرانه علیه زنان و دختران را لغو کنند و بازداشت‌های خودسرانه، شکنجه و آزار و اذیت روزنامه‌نگاران را پایان بخشند.

در این نشست عبدالله احمدی فعال حقوق بشر و نماینده افغانستان در سازمان ملل متحد در ژینو گفت: «گروه طالبان سابقه‌‌ی طولانی در پایمال کردن حقوق بشر دارند. این گروه حملات خود را بر زنان، روزنامه‌نگاران و فعالان مدنی شدت بخشیده و این افراد پیوسته با وجود ناامنی مجبور به ادامه فعالیت شان هستند. این گروه شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های اجتماعی را تحت نظارت و کنترل خود درآورده به‌ویژه اقلیت‌ها را هدف می گیرند. کسانیکه دست به اعتراض می‌زنند آنان را با خشونت پاسخ می‌دهند».

همچنین، نصیر احمد اندیشه نماینده افغانستان در سازمان ملل متحد در ژینو گفت: «گزارش‌های سازمان ملل و دیگر نهادهای که در افغانستان فعالیت می‌کنند سوء استفاده گسترده و رفتارهای غیر انسانی گروه طالبان از زندانیان را به‌شمول شکنجه، بازداشت، خشونت جنسی شامل بچه بازی، کودک همسری و قاچاق کودکان را در افغانستان مستند کردند».

انارکلی هنریار عضو پیشین مجلس سنای افغانستان به‌نماینده‌گی از اقلیت هندو و سک‌ها در سخنان خود اشاره کرد: «در حال حاضر جمعیت هندوها و سک‌ها در افغانستان کم شده و عده‌ی انگشت شماری مانده که نشان می‌دهد بیش از ۹۹ درصد آنان افغانستان را ترک گفته‌اند».

نماینده آمریکا در سازمان ملل در ژینو از وخامت اوضاع در افغانستان عمیقأ ابراز تأسف کرده و گفت: «پیشنهاد می‌کنیم تمام بازیگران سیاسی در افغانستان از جمله گروه طالبان اولاً تمام احکام تبعیض‌آمیز را برطرف کند زنان و دختران را از آموزش و کار باز داشته و آن‌ها را از فضای عمومی و زنده‌گی دور نگهداشته‌اند. همچنین، تحقیقات معتبر در مورد خشونت مبتنی بر جنسیت را تضمین کند، افرادی که به‌خاطر آزادی بیان و اظهارات شان بازداشت شدند، باید آزاد شوند».

افزون بر این، نماینده بریتانیا در سازمان ملل در ژینو گفته است که حقوق بشر در افغانستان رو به وخامت است. همچنین، وضعیت زنان و دختران در افغانستان را نابسامان عنوان کرده و گفت: «زنان و دختران از دسترسی به آموزش متوسطه و تحصیلات عالی، مکان‌های عمومی و از فرصت‌های کاری توسط گروه طالبان محروم هستند».

با این‌حال ریچارد بنت، گزارشگر ویژه‌ی حقوق‌‌ بشر سازمان ملل متحد برای افغانستان در آخرین گزارش خود در سال ۲۰۲۴ گفته بود که وضعیت حقوق‌ بشر در افغانستان از زمان گزارش قبلی او وخیم‌تر شده است.

آقای بنت، رفتار گروه طالبان با زنان و دختران افغانستان را، آزار و اذیت مبتنی بر جنسیت و مطابق اساس‌نامه‌ی رم «جنایت علیه بشریت» عنوان کرده بود.

او افزود: «من یک گام جلوتر می‌روم و می‌گویم این وضعیت ممکن آپارتاید جنسیتی توصیف شود؛ زیرا مقام‌های حاکم گروه طالبان به قصد تحت سلطه درآوردن کامل زنان و دختران حکومت می‌کنند».

درحالی این جلسه در شورای حقوق بشر برگزار می‌شود که وضعیت حقوق بشر بویژه زنان و دختران در این کشور پس از حاکمیت گروه طالبان رو به وخامت رفته است و آنان تحت سلطه‌ی این گروه از تمام فعالیت‌های اجتماعی، آموزشی و تحصیل در دانشگاه‌ها محروم هستند.

تمام نهادهای آموزشی به‌روی دختران بالاتر از صنف ششم و بالای ۱۴ سال مسدود است و زنان و دختران از حضور در اجتماع محروم هستند، آنان نمی‌توانند به کورس‌ها، دانشگاه‌ها، اماکن عمومی، پارک‌ها، مکان‌های تفریحی، ورزشی، آرایشگاه‌ها، حمام‌های عمومی و حتا زنان نمی‌ توانند بدون همراه مرد در ولایت‌ها سفر کنند و قدم بگذارند.

با آن که از این نشست یک روز می‌گذرد. اما، مردم افغانستان از مدیریت این نشست و سازمان ملل متحد چشم به راه این موضوع است که فشارهای زیادی بر گروه طالبان وارد شود تا حقوق اقلیت‌ها رعایت گردیده و حقوق آزادی و مدنی مردم افغانستان پایمال نشود. زنان و دختران بتوانند تحصیل و کار کنند، محدودیت‌های گشت‌وگذار بر زنان در اماکن عمومی رفع شود و آزادی رسانه‌ها نیز حفظ گردد.

خبرگزاری زنان افغانستان

  • نویسنده : خبرگزاری زنان افغانستان
  • منبع خبر : خبرگزاری زنان افغانستان