واکنش‌ها در برابر ساخت خانه‌های اظطراری برای آسیب دیده گان زمین‌لرزه‌ها در هرات
واکنش‌ها در برابر ساخت خانه‌های اظطراری برای آسیب دیده گان زمین‌لرزه‌ها در هرات

بعد از وقوع زمین‌لرزه‌های مرگ‌بار و متواتر در ولایت هرات که خسارات جانی و مالی زیادی را پی داشت، فرهاد دریا همراه با یک تعداد دیگر از هنرمندان سرشناس کشور، کارزار جمع آوری کمک برای آسیب دیدگان این زمین لرزه‌ها را، راه اندازی کردند. اکنون بعد از نشر تصاویر ساخت خانه‌های اظطراری که از طریق […]

بعد از وقوع زمین‌لرزه‌های مرگ‌بار و متواتر در ولایت هرات که خسارات جانی و مالی زیادی را پی داشت، فرهاد دریا همراه با یک تعداد دیگر از هنرمندان سرشناس کشور، کارزار جمع آوری کمک برای آسیب دیدگان این زمین لرزه‌ها را، راه اندازی کردند.

اکنون بعد از نشر تصاویر ساخت خانه‌های اظطراری که از طریق کمک‌های جمع آوری شده توسط فرهاد دریا در قریه سنجاب‌ ولسوالی زنده جان ولایت هرات نشر شده است، با موجی از انتقادات کاربران اجتماعی در فضای مجازی رو به رو به شده است.

این منتقدان شامل، خبرنگاران، نویسنده‌ها، مقام‌های حکومتی پیشین در افغانستان، و شماری از کاربران صفحات اجتماعی می‌باشند که از چگونه‌گی ساخت این خانه‌های اظطراری انتقاد کرده‌اند. اما یک تعداد دیگر از کاربران، از این کار فرهاد دریا تقدیر و ستایش کرده اند.

در این کارزار علاوه بر فرهاد دریا، هنرمندان دیگر از جمله آریانا سعید و داوود سرخوش آزوان خوانان مطرح کشور و رسانه‌های مستقل افغانستان که در تبعید فعالیت می‌کنند، نیز همکاری داشتند.

فرهاد دریا در رابطه به ساخت این خانه‌های اظطراری گفت است:«پس از زلزله‌ی ویرانگر در شمال غرب شهر هرات، تصمیم گرفته شد تا پول‌های جمع‌آوری شده، که دقیقن مبلغ ۶۹,۱۰۰ دالر امریکایی می‌شد، برای ساخت و‌ ساز تعداد ۳۷ باب سرپناه اضطراری در روستای سنجاب وردک‌ها – هر کدام با مساحت ۱۰ متر مربع – هزینه و مصرف شود»

آقای دریا در ادامه بیان می‌دارد: «این سرپناه‌ها با استفاده از شیوه‌ی اَبَر خِشت” طرح و دیزاین و اعمار شده و برخلاف ظاهر ساده‌ و متواضع، در برابر زلزله و حرارت مقاومت خیلی بلند دارند. این خانه‌‌ها در شرایط دشوار شمال غرب هرات، که زلزله و سیه‌بادهای کشنده قیامت می‌کند، برای هزاران تنی که زمستان استخوان‌سوز خودشان و کودکان شان را تهدیدشان می‌کند، بهترین گزینه و خیلی مطمین‌تر از اقامت در خیمه‌ها و کانتینرهاست. این طرح ابتکاری در کشورهای مانند چیلی، نیپال، ترکیه، ایران و چندین کشور دیگر‌ زلزله‌خیز، نتیجه‌ی عالی داده است».

شکیب شهابی، انجنیر مسئول ساخت خانه‌‌های اظطراری در سنجاب هرات می‌گوید: «این خانه‌ها با طرح و استفاده از کیسه‌های خاک، برخی مواد ترکیبی برای مقاوم شدن خاک، سیم خاردار و دیگر مسئله‌های ساختمانی اجرا شده است و طرح “ابرخشت” پیش از این در کشور‌های دیگر که آسیب‌پذیر بوده اند، مانند ترکیه، شیلی، نیپال، اکوادور و ایران نیز عملی شده و نتیجه داده است».

در همین حال، شماری از باشنده‌گان قریه‌ سنجاب ولسوالی زنده جان هرات می‌گویند که ساخت این خانه‌ها می‌تواند برای آنان سرپناه خوبی بخاطر سپری کردن زمستان سرد بوده و دیگر مجبور نیستد شب‌های سرد را در زیر خیمه‌ها بگذرانند.

وحیدالله، یک تن از باشنده‌گان قریه سنجاب می‌گوید: «این خانه‌ها اگر کوچک است اما در این زمستان برای ما بسیار خوب است و زود گرم می‌شود. دیگر مجبور نیستیم زیر خیمه‌ها زندگی کنیم و برای دوازده نفر در این خانه‌ها جای وجود دارد و ما تشکری می‌کنیم از کسانی‌که این خانه‌ها را برای ما ساختند».

در زمین لرزه‌های مرگ بار هرات، پیش از چهار هزار نفر کشته و زخمی شده و تعداد زیادی از مردم خانه‌های شان را از دست داده اند. اولین زمین لرزه به تاریح ۷ اکتبر با قدرت ۶.۳ ریشتر رخ داد و مرکز اصلی آن ولسوالی زنده جان بود که خسارات زیادی را به وجود آورد. اکنون بیش از سه ماه از این زمین لرزه‌های متواتر در هرات می‌گذرد و مشکلات آسیب دیدگان همچنان به صورت کل حل نشده است.