وزارت معارف طالبان: دانش‌آموزان پسر پیراهن تنبان بپوشند و‌ دختران چادر سیاه و چپن
وزارت معارف طالبان: دانش‌آموزان پسر پیراهن تنبان بپوشند و‌ دختران چادر سیاه و چپن

خبرگزاری زنان افغان: بعد از روی کار آمدن طالبان در افغانستان، اکنون بعد از سپری شدن بیش از یک سال، وزارت معارف برای تعیین نوع پوشش دانش‌آموزان، رهنمودی را زیر نام «لایحه لباس (یونیفرم)» در موسسات تعلیمی منتشر کرده است که از چند روز به این طرف در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود. این […]

خبرگزاری زنان افغان: بعد از روی کار آمدن طالبان در افغانستان، اکنون بعد از سپری شدن بیش از یک سال، وزارت معارف برای تعیین نوع پوشش دانش‌آموزان، رهنمودی را زیر نام «لایحه لباس (یونیفرم)» در موسسات تعلیمی منتشر کرده است که از چند روز به این طرف در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود.

این رهنمود که دارای پنج فصل و ۱۳ ماده می‌‌باشد

به چگونه‌گی پوشش استادان و دانش‌آموزان پرداخته شده است.

مطابق به طرح منتشر شده، دانش‌آموزان دختر از صنف اول تا ششم باید پیراهن‌ و تنبان به رنگ کرمی با چادر سفید بپوشند.

گرچه از باز شدن مکاتب به روی دختران‌بالاتر از صنف ششم چیزی گفته نشده اما یونیفورم آنان پیراهن‌ و تنبان به رنگ ماشی با چادر سیاه و چپن به رنگ فولادی تعیین شده است.

لباس دانش‌آموزان پسر پیراهن و تنبان می‌باشد که رنگ لباس دانش‌آموزان پسر از صنف اول الی ششم آسمانی و رنگ لباس دانش‌آموزان پسر از صنف هفتم الی دوازدهم به رنگ پسته‌ای بوده و‌ تاکید شده است که درازی پیراهن آنان باید پایین‌تر از زانو‌های‌شان باشد.

در این رهنمود، در مورد چگونه‌گی پوشش استادان زن و مرد نیز اشاره شده و آمده است که استادان زن باید پیراهن‌ و تنبان و  چادر برابر با موازین شرعی بپوشند.

استادان مرد نیز در نهادهای آموزشی با پیراهن‌ و تنبان شبیه عالمان دین در صنف‌های درسی حاضر شوند.

این در حالی‌ست که تا اکنون هیچ منبع رسمی از وزارت معارف چیزی نگفته است اما این رهنمود بعد از منتشر شدن در صفحات مجازی، با واکنش‌های زیادی از سوی کاربران مواجه شده است.