۹۵۰ روز محرومیت دختران دانش‌آموز در سایه حکومت طالبان
۹۵۰ روز محرومیت دختران دانش‌آموز در سایه حکومت طالبان
گروه طالبان پس از تسلط قدرت بر افغانستان، با صدور فرمان‌های گوناگون زنان و دختران را از تمامی حقوق اساسی و ابتدایی شان محروم کردند.

گروه طالبان پس از تسلط قدرت بر افغانستان، با صدور فرمان‌های گوناگون زنان و دختران را از تمامی حقوق اساسی و ابتدایی شان محروم کردند. دروازه‌های مکاتب، دانشگاه‌ها مکان‌های آموزشی، تفریحی و ورزشی را به روی آنان بستند و آنان را از تمام فعالیت‌های اجتماعی و حتا زنده‌گی عمومی حذف کردند.

تعدادی از دانش‌آموزان دختر بالاتر از صنف ششم در ولایت غزنی نگران آینده‌ی خود هستند که اگر مکاتب و دانشگاه‌‌ها به روی آنان بیشتر از این مسدود بمانند و باز نشوند، آنان شاهد آینده‌ی تاریک در طول زنده‌گی شان خواهد بود.

نجیبه رضایی، ۱۷ ساله دانش‌آموز صنف هفتم‌ از ولایت غزنی به خبرگزاری زنان افغانستان می‌گوید: «من آرزوهای بلند و زیادی داشتم که با مسدود شدن مکاتب همه نابود شد. وقت مکاتب به روی ما بسته شد صنف هفتم مکتب بودم از آن روز تا اکنون نتوانستم به مکتب بروم. بسته ماندن مکاتب باعث گردید تمام آرزوها و خواسته‌هایم از بین برود».

او می‌افزاید: «علاقه داشتم درس بخوانم و تحصیل کنم تا یک تاجر ماهر شوم و یک دختر موفق و مستقل باشم تا برای خود، جامعه، بویژه اطفال که بی‌سرپناه است کمک کنم».

بانو رضایی اضافه می‌کند: «بعد مسدود شدن مکاتب این آرزوها و خواسته‌ها بسیار دشوار و سخت شد امیدوارم راهی پیدا شود تا همه‌ی دختران محروم از آموزش در کشور بتوانند آموزش ببینند و تحصیل کنند».

محدثه غمگین، ۲۴ ساله دانش‌آموز صنف هشتم، به خبرگزاری زنان افغانستان می‌گوید: «من ابتدا به درس خواندن علاقه نداشتم چهار سال ناکام ماندم دوستانم نیز به خواندن درس در مکتب علاقه‌ نشان نمی‌دادند. تا اینکه مجبور شدم همراه با پدرم به کابل مهاجرت کردیم، وقت کابل آمدیم در یک مکتب خصوصی پدرم مرا شامل کرد وقت در صنف رفتم خط نمی‌توانستم بخوانم همه سرم ریشخند زدند. ریشخند زدن صنفی‌هایم بسیار به روح و روانم لطمه وارد کرد. بنأ مجبور شدم شش ماه را اختصاص دادم به درس خواندن، در ظرف شش ماه املا و خط خوانی‌ام خوب شد و بسیار علاقه زیاد به درس پیدا کردم. بر اثر تلاش زیاد یک سال بعد در صنف اول نمره شدم».

او می‌افزاید: «عشق و علاقه‌ی زیاد به درس خواندن پیدا کرده بودم تازه فهمیده بودم درس یعنی چه؟ تلاش و کوشش یعنی چه؟ که مبادا گروه طالبان آمد و همه‌ی آرزوهایم برباد شد، از آن روز به بعد من حتا تخلصم را تغییر داده و غمگین گذاشتم».

در حالیکه امروز ۹۵۰ روز می‌شود مکاتب به روی دختران در افغانستان مسدود است و این محدودیت از سوی گروه طالبان همچنان ادامه دارد.

خبرگزاری زنان افغانستان

  • نویسنده : خبرگزاری زنان افغانستان
  • منبع خبر : خبرگزاری زنان افغانستان