مهمترین خبرهای این هفته
مهمترین خبرهای این هفته

افراد طالبان ژولیا پارسی یک فعالان حقوق زن را همراه با پسرش دستگیر کردند گروه طالبان پس از دستگیری ندا پروانی با دو عضو خانواده اش، ژولیا پارسی یکی از زنان معترض را با پسرش دستگیر کردند. منابعی از میان جنبش های زنان به خبرگزاری زنان افغانستان دستگیری خانم پارسی تا یید کرده و می‌گویند […]

افراد طالبان ژولیا پارسی یک فعالان حقوق زن را همراه با پسرش دستگیر کردند

گروه طالبان پس از دستگیری ندا پروانی با دو عضو خانواده اش، ژولیا پارسی یکی از زنان معترض را با پسرش دستگیر کردند.

منابعی از میان جنبش های زنان به خبرگزاری زنان افغانستان دستگیری خانم پارسی تا یید کرده و می‌گویند که استخبارات طالبان خانم پارسی را از خانه اش در منطقه قلعه فتح الله و پسرش را از محل کارش دستگیر کردند.

علت دستگیری خانم پارسی زوشن نیست و طالبان نیز در این مورد تاکنون چیزی نگفتند.

…..

مردی در ولایت غزنی خواهر جوانش را سر برید

یک مرد خواهر جوانش را در قریه‌ی سردار قلعه از مربوطات ولسوالی اندر ولایت غزنی سر برید.

به گفته باشندگان محل، این مرد نخست با ضربات چاقو خواهرش را به قتل رسانده و سپس سر  او را از بدنش جدا نموده است.

دلیل و انگیزه‌ی این قتل تا هنوز معلوم نیست و در این رابطه مسئولان طالبان نیز اظهار نظر نکرده اند.

…..

مسدود شدن یک رسانه محلی و دستگیری سه خبرنگار در دایکندی

گروه طالبان در دایکندی رسانه محلی رادیو نسیم را مهر و لاک کرده و سه خبرنگار آن را باخود بردند.

استخبارات طالبان نخست سلطان علی جوادی مدیر مسوول رادیو نسیم را از اداره مستوفیت با دستان بسته باخود برده و سپس به دفتر رادیو نسیم هجوم برده و دو خبرنگار این رادیو را نیز با دستان ولچک زده باخود بردند.

استخبارات طالبان سلطان علی جوادی و دو همکارش را پس از ساعتها بازجویی، توهین و تحقیر رها کردند اما دروازه‌ی این رسانه همچنان مسدود است.

…..

ایجاد یک مرکز آموزشی زبانهای خارجی ویژه زنان در کابل

دانشگاه ابن سینا یک مرکز آموزش زبان‌های خارجی ویژه زنان و دختران را طی محفلی با حضور دختران دانش‌آموز کرد.

عبدالحمید محمودی، یکی از آموزگاران دانشگاه ابن سینا، به خبرنگاران می‌گوید که این مرکز به منظور ارایه‌ی خدمات آموزشی و تحصیلی، صرف برای دختران دانشجو و دانش‌آموز ایجاد شده است.

محمودی گفت: « این مرکز با جواز رسمی وزارت معارف طالبان فعالیت خود را آغاز کرده و تمامی پرسونل اداری و آموزشی مرکز زبان‌های خارجی این دانشگاه زنان و دختران هستند.»

در این مرکز زبان‌های انگلیسی، عربی، ترکی، آلمانی، چینایی و سایر زبان‌های خارجی و برنامه‌های کامپیوتری برای دختران آموزش داده می‌شود.

….

اشتراک دختران والیبالست افغانستان در رقابت های آسیایی در چین

دختران اعضای تیم ملی والیبال افغانستان در نوزدهمین دور مسابقات آسیایی سال ۲۰۲۳ در شهر هانگژوی چین اشتراک کردند.

یکی از اعضای تیم والیبال افغانستان در گفتگویی با رسانه ها میگوید که پس از گذراندن ۴۵ روز دوره‌ی تمرینی توسط دو مربی ایرانی، اقرار است وارد رقابت‌های این مسابقات شوند.

به گفته ی یک عضو این تیم، دختران والیبالیست افغانستان از کشور ایران با حمایت فدراسیون جهانی والیبال به کشور چین منتقل شدند و قرار است سر از تاریخ ۳۰ سپتمبر مسابقات آنان آغاز شود.

تیم ملی والیبال دختران افغانستان در این مسابقات با تیم‌ ملی کشورهای جاپان، چین و قزاقستان رقابت خواهند کرد و نخستین بازی آنان در ۳۰سپتمبربا تیم ملی جاپان است.

در این مسابقات، نمایندگان کشورهای آسیایی در ۱۷ رشته‌ی ورزشی وارد رقابت خواهند شد.

در این مسابقات تنها ۱۵ خانم در رشته‌های دوچرخه‌سواری، اتلتیک و والیبال از بانوان افغانستان نمایندگی خواهند کرد.

….

طالبان در یک دادگاه صحرایی چهار نفر را در سرپل در محضر علم شلاق زدند

دادگاه عالی طالبان اعلام کرده است که چهار تن از جمله دو زن را به اتهام «انجام کارهای غیراخلاقی» در ولایت سرپل در دید عموم مجازات کرده‌اند.

این چهار نفر در ولسوالی سوزمه‌قلعه این ولایت به مجازات بدنی یا تعزیری از سوی طالبان محکوم شده اند.

طالبان در بیانیه‌ی این مجازات را عبرت به دیگر مجرمین و پند برای دیگران عنوان کرده اند.

……

افغانستان در سطح گرسنگی اضطراری برنامه جهانی غذا قرار گرفت

برنامه جهانی غذا در افغانستان از وضعیت اضطراری گرسنگی در افغانستان خبر داد.

این نهاد در صفحه اجتماعی ایکس نگاشته است: «افغانستان یکی از ۱۰ کشوری است که در سطح گرسنگی اضطراری قرار داشته و این کشور با بیش از ۱ میلیون نفر گرسنه، گرسنگانش از گرسنگی اضطراری رنج می‌برند و این رکوردهای نیستند که ما بتوانیم آنرا بشکنیم.»

از میان ده کشور سودان، افغانستان و جمهوری کونگو از جمله کشورهای اند که با بیشترین جمعیت در سطح گرسنگی اضطراری نسبت به سایرین قرار دارند.

این آمار در حالی منتشر شده که از یکسو نهادهای کمک‌رسان در سال جاری از کمبود بودجه و حتی متوقف شدن کمک‌ها خبر داده اند و از سوی دیگر خانواده‌هایی در افغانستان از فرط گرسنگی مجبور به ازدواج‌های زود هنگام دختران و فروش کودکان شان شده اند.

…..

سازمان اوچا: افغانستان بالاترین مرگ ومیر مادران و نوزادان جهان را دارد

دفتر هماهنگ کننده کمک‌ های بشردوستانه سازمان ملل متحد یا (اوچا) با نشر گزارشی گفته است که افغانستان بالاترین آمار مرگ ‌و‌میر مادران و نوزادان را در جهان دارد.

سازمان اوچا در گزارش خود آورده است که افغانستان با ۶۹۹مرگ در هر ۱۰۰ هزار تولد، بالاترین آمار مرگ‌ و میر مادران و نوزادان را در جهان دارا است.

….

برگزاری نشست سازمان ملل تحت نام«مبارزه با اپارتاید جنسیتی» برای بررسی وضعیت زنان در افغانستان

نشست سازمان ملل متحد در مورد وضعیت زنان افغانستان تحت عنوان«مبارزه با اپارتاید جنسیتی» در حاشیه هفتادوهشتمین نشست مجمع عمومی این سازمان در نیویورک برگزار شد.

این نشست سازمان ملل با حضور نمایندگی دائمی افغانستان در سازمان ملل، نمایندگان کشورهای آفریقای جنوبی، مالتا و جمهوری دومینکا و همچنان نمایندگان کشورها و فعالین حقوق بشر، بشمول ریچارد بنت، گزارشگر ویژه‌ سازمان ملل متحد برگزار گردید.

ریچارد بنت، گزارش‌گر‌ ویژه سازمان ملل که در این نشست حضور داشت، طی سخنرانی خود گفته است که در دوران جمهوریت ترس زنان از آمدن طالبان در افغانستان بود اما اکنون بزرگترین ترس آنان، به رسمیت شناختن و یا عادی سازی طالبان توسط جامعه بین الملل است.

آقای بنت همچنان افزده است که زنان و دختران در افغانستان احساس می‌کنند که رها شده‎اند و جامعه‌ بین‌المللی نیز به آنان خیانت کرده‌ است.

نصیراحمد فایق، سرپرست نمایندگی افغانستان در سازمان ملل متحد، در آغاز این نشست در مورد «حذف سیستماتیک زنان و دختران افغانستانی» از جامعه و اجتماع و نقض حقوق اساسی و انسانی آنان صحبت نموده و با ابراز نگرانی از وضعیت کنونی، گفته است که محدودیت‌های وضع شده در برابر زنان و دختران توسط طالبان، پیامدهای منفی گسترده برای تمام جامعه‌ افغانستان خواهد داشت.

آقای فایق در ادامه صحبت‌های خود گفته است که در دو سال گذشته بعد از به قدرت رسیدن دوباره طالبان و «گروگان» گرفتن افغانستان، بحران اجتماعی، انسانی، اقتصادی و سیاسی را در کشور ایجاد کردند و‌ در این مدت، زنان و دختران افغانستانی رنج‌ها و چالش‌های زیادی را متحمل شده اند که کم از «اپارتاید جنسیتی» نیست و ارزش‌های مشترک جامعه‌ بین‌المللی را تهدید می‌کند.

تشدید محدودیت‌ها بر زنان در بامیان

منابع محلی از ولایت بامیان می‌گویند، روزانه‌ دها تن از محتسبان امر به معروف و نهی از منکر طالبان، در مکان‌های مختلف این ولایت بر گشت و گزار زنان نظارت می‌کنند تا از گشت و گزار زنان جلوگیری کنند.

یک منبع می‌گوید که محتسبان امر به معروف، او را به دلیل پوشیدن کفش با رنگ سفید متوقف کرده و هشدار داده است که دیگر لباس، چادر و کفش با رنگ سفید نپوشد. به گفته‌ی این دختر طالبان بدنبال بهانه‌های مختلف تلاش می‌کنند زنان را خانه نشین کنند.

همزمان با این شماری از باشندگان بامیان نیز با شکایت از این اقدام می‌گویند، سربازان طالبان آنانرا ناگزیر می‌سازند تا زنان و دختران شانرا در مقابل محتسبان ایستاد کنند تا محتسبان به زنان و دختران شان تبلیغ و یا هم هشدار بدهند.

طالبان در بیشر از یک ماه پسین، محدویت بر زنان را تشدید کرده است.

….

زنان معترض افغانستان در تبعید: تعامل و سکوت سازمانها در برابر جنایت های طالبان خیانت به بشریت است

 

گروهی از زنان معترض اهل افغانستان مقیم ایران در یک گردهمایی اعتراضی از سکوت سازمانهای بین المللی در برابر جنایت های طالبان در افغانستان انتقاد کرده و می‌گویند که تعامل سازمانها با گروه طالبان و سکوت در برابر جنایت های این گروه خیانت به بشریت است.

این زنان در تهران در یک فضای سربسته گردهم آمدند و شعارهای « طالبان را تحریم کنید» و« طالبان جنایت میکند، جهان حمایت میکند» را به نمایش گذاشتند.

زنان معترض در قطعنامه‌ای‌ خواستار اقدامات جدی از سوی کشور های جهان و سازمانهای بین المللی علیه طالبان شدند.

در قطعنامه آمده است:«بیش از دو سال است که جهان در برابر افغانستان که در دست یک گروه وحشی سپرده شده و در برابر جنایات این گروه سکوت کرده است‌.»

در ادامه آمده است که ابراز تاسف های جوامع بین المللی و محکوم کردن جنایات طالبان درد مردم افغانستان را کم نمی کند.

…..

طی دوسال حاکمیت طالبان در افغانستان بیش از ٨۰ هزار دختر به اجبار زیر بار ازدواج‌ رفته اند

لانا ذکی نماینده‌ی امارات متحدۀ عربی در سازمان ملل متحد می‌گوید بحران اقتصادی موجود در افغانستان زنان را در وضعیت بحرانی حقوق بشری قرار داده است، تا آنجا که به گفتۀ او بیش از ٨۰ هزار دختر در این کشور مجبور به ازدواج شده‌اند.

وی در نشست ویژۀ شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره افغانستان از وضعیت بد اقتصادی در این کشور ابراز نگرانی کرده و گفت: «نیازهای انسانی در جهان به بالاترین سطح خود رسیده است، میلیون‌ها نفر در افغانستان با ناامنی غذایی روبرو هستند و دختران و زنان به گونۀ سیستماتیک از جامعه حذف می‌شوند.»

نمایندۀ امارات متحدۀ عربی درحالی به ازدواج اجباری دختران به دلیل فقر و تنگدستی اشاره می‌کند که بسیاری از خانواده‌ها دختران خردسال شان را در بدل پول با یاس و ناراحتی به ازدواج می‌دهند تا نانی بر سر سفره‌های‌ شان پیدا شود.

در همین حال سیما باهوس مسئول اجرائی بخش زنان سازمان ملل متحد نیز به ازدواج‌های زیر سن در حاکمیت طالبان اشاره کرده می‌گوید: «با افزایش محدودیت‌ها و اوضاع بد اقتصادی، ما شاهد افزایش ازدواج کودکان و کار کودکان هستیم.»

اداره ملی احصائیه در جوزای سال جاری نیز اعلام کرد که نزدیک به ۴۰ درصد دختران در افغانستان قبل از ۱۸ سالگی ازدواج می‌کنند.