زنان در هرات: “بدون ماسک و چادر نمی‌توانیم سوار تاکسی و یا ریکشا شویم”
زنان در هرات: “بدون ماسک و چادر نمی‌توانیم سوار تاکسی و یا ریکشا شویم”

  خبرگزاری زنان افغانستان: در ادامه وضع محدودیت‌ها علیه زنان در افغانستان، شماری راننده‌گان تاکسی و ریکشا در هرات می‌گویند که از دو روز به این سو، در چهار راهی‌های سطح شهر برای آنان گفته شده است که از این به بعد زنان و دخترانی که بدون چادر برقع و یا ماسک باشند را نباید […]

 

خبرگزاری زنان افغانستان: در ادامه وضع محدودیت‌ها علیه زنان در افغانستان، شماری راننده‌گان تاکسی و ریکشا در هرات می‌گویند که از دو روز به این سو، در چهار راهی‌های سطح شهر برای آنان گفته شده است که از این به بعد زنان و دخترانی که بدون چادر برقع و یا ماسک باشند را نباید سوار تاکسی یا ریکشا شان کنند.

در همین حال، شماری از زنان در هرات از این موضوع شاکی بوده و می‌گویند در چند روز اخیر یک تعداد زنانی که ماسک، چادر نماز و یا هم چادر برقع نداشتند، افراد طالبان آنان را از تاکسی و یا ریکشا در نیمه راه پیاده کرده اند.

چندی پیش همچنان در هرات برای راننده‌ها گفته شده بود دخترانی که مانتو دارند، نباید سوار تاکسی و یا ریکشا شوند. اما نظر به گفته‌های زنان در این ولایت، این موضوع دوباره از سرگرفته شده است.

مریم، یک تن از دخترانی‌ست که بخاطر نداشتن چادر‌نماز، در یکی از چهار راهی‌ها آن را از سه چرخ پایین کرده اند.
وی می‌گوید:«زمانی که خانه می‌رفتم نزدیک چهار راهی که رسیدیم به راننده اشاره کردن که توقف کند، داخل ریکشا را چک کرده و گفتند این دختر را پیاده کن نه چادر دارد و نه هم ماسک».

مسوولین در در رابطه به این موضوع تا اکنون چیزی نگفته اند‌ و یا هم فرمان رسمی صادر نشده است اما در هفته‌های اخیر وضع محدودیت‌ها در برابر زنان تشدید یافته و شرایط برای آنان سخت‌تر از قبل شده است.

اسما یک تن از دختران دیگر در هرات است که از وضعیت فعلی برای زنان به شدت نگران بوده و می‌گوید:«روز گذشته زمانی که به ریکشا بالا شدم راننده برایم گفت ماسک خود را پوشیده و صورتم را بپوشانم چون جلوتر از خودم دو دختر را از ریکشایش پایین کرده بودند و ترس از این داشت که نه به من و نه به خودش مشکل ایجاد شود و این بسیار دردناک است».

این در حالی‌ست که در روز‌های اخیر سخت‌گیری‌‌ها در برابر زنان افزایش یافته است طوریکه بعد از فرمان بسته شدن آرایشگاه‌های زنانه، استادان کودکستان‌ها نیز از کار شان منع شده اند و همچنان از سرنوشت دختران دانش‌جو و دانش‌آموز هیچ اطلاعی در دست نیست.