افزایش ۲۵ درصدی بیماری‌های تنفسی در ولایت هرات
افزایش ۲۵ درصدی بیماری‌های تنفسی در ولایت هرات

خبرگزاری زنان افغانستان: مسوولان صحی‌ در شفاخانه حوزوی هرات می‌گویند که در یک ماه اخیر، تعداد بیماران تنفسی در این ولایت ۲۵ درصد افزایش یافته است‌ و روزانه بیشتر از ۳۰۰ بیمار تنفسی به شفاخانه‌ی حوزوی مراجعه می‌کنند. در همین حال، شماری از باشندگان ولایت هرات می‌گویند که با آمدن زمستان و‌ بیشتر شدن آلودگی‌ […]

خبرگزاری زنان افغانستان: مسوولان صحی‌ در شفاخانه حوزوی هرات می‌گویند که در یک ماه اخیر، تعداد بیماران تنفسی در این ولایت ۲۵ درصد افزایش یافته است‌ و روزانه بیشتر از ۳۰۰ بیمار تنفسی به شفاخانه‌ی حوزوی مراجعه می‌کنند.

در همین حال، شماری از باشندگان ولایت هرات می‌گویند که با آمدن زمستان و‌ بیشتر شدن آلودگی‌ هوا به دلیل دود ناشی از مواد سوخت، امراض تنفسی در میان مردم افزایش یافته که بیشتر زنان و کودکان در معرض این بیماری قرار دارند.

مرضیه، یک تن از بیمارانی‌ست از مشکلات تنفسی شکایت داشته و برای تداوی به شفاخانه حوزوی هرات مراجعه کرده است.

وی می‌گوید:«هوا سرد است و ما هم امکاناتی نداریم تا خانه‌های خود را گرم کنیم. کاغذ و پلاستیکی را هم که آتش می‌زنیم داخل بخاری، زیاد دود می‌کند بخاطر همین دود و سرماخوردگی برایم نفسی تنگی پیدا شده حتی بعضی شب‌ها از بس که نفسم تنگ می‌شود نمی‌توانم بخوابم حالا هم مجبور شدم بخاطر تداوی به شفاخانه آمده و خود را تداوی کنم».

داکتر داود هاشمی مسول، بخش داخله عمومی شفاخانه حوزه‌یی هرات می‌گوید، میزان بیماران تنفسی افزایش یافته است و آلودگی هوا، استفاده از سگرت،قیلون و اشتراک در مجمتع های بزرگ را عامل افزایش بیماران تنفسی عنوان می‌کند.

بیماری‌های تنفسی به دلیل سردی و آلودگی هوا یکی از رایج‌ترین بیماری‌ها در افغانستان است همه ساله تعداد زیادی از افراد، بخصوص زنان و کودکان را به چالش می‌کشاند.

سحر، یکی دیگر از بیمارانی است که به دلیل آلودگی و سردی هوا برایش مشکلات تنفسی به وجود آمده است.

وی می‌گوید:«همسایه‌های ما همه بخاری چوبی یا ذغال سنگ روشن می‌کنند و بخاطر دودش بسیار اذیت هستیم. از وقتی هوا سرد شده آلوده‌گی هوای منطقه ما هم بیشتر از قبل آلوده شد است. خودم چند ماه پیش سرماخورده بودم اما چون امکانات نداشتیم و‌ خانه‌های ما هم سرد بود درست تداوی نشدم و در مقابل دود و آلودگی هوا زیاد حساس شدم تا ای که برایم نفس تنگی پیدا شد».

این در حالی‌ست که چندی پیش سازمان جهانی صحت گفته بود همزمان با فرا رسیدن فصل زمستان بیماری‌های عفونت تنفسی (ARI) در تمام نقاط افغانستان افزایش یافته و‌ یک میلیون و‌ ۳۱۰‌هزار و ۳۵۹ مورد عفونت تنفسی حاد (ARI) در سراسر کشور ثبت شده است.

بیماری‌های تنفسی در زمستان شامل عفونت‌های تنفسی مانند آنفلوآنزا، سرماخوردگی، برونشیت و نیز عفونت‌های تنفسی شدید‌تر مانند ناتوانی تنفسی و عفونت‌های ریه مثل عفونت‌های تنفسی بالا و پایین را شامل می‌شود. این بیماری‌ها در فصل زمستان به دلیل کاهش دما، افزایش تماس اجتماعی و کاهش سطح رطوبت هوا بسیار شایع است. همچنین، در فصل زمستان سرد و خشک، بدون استفاده از لباس گرم و مناسب، احتمال ابتلا به بیماری‌های تنفسی بالاتر است.