ایجاد بیماری‌های عصبی میان زنان بعد از زمین‌لرزه‌های مرگبار در هرات
ایجاد بیماری‌های عصبی میان زنان بعد از زمین‌لرزه‌های مرگبار در هرات

خبرگزاری زنان افغانستان: شماری از زنان آسیب دیده از زمین‌لرزه‌های متواتر در ولایت هرات می‌گویند که بعد از شوک و استرسی که در زمان زمین‌لرزه‌ها‌‌، تخریب خانه‌ها و از دست دادن عزیزان شان تجربه کرده اند سبب شده است که به بیماری عصبی و روانی دچار شوند. راضیه، یک تن از زنانی است که در […]

خبرگزاری زنان افغانستان: شماری از زنان آسیب دیده از زمین‌لرزه‌های متواتر در ولایت هرات می‌گویند که بعد از شوک و استرسی که در زمان زمین‌لرزه‌ها‌‌، تخریب خانه‌ها و از دست دادن عزیزان شان تجربه کرده اند سبب شده است که به بیماری عصبی و روانی دچار شوند.

راضیه، یک تن از زنانی است که در ولسوالی زنده‌جان ولایت هرات زندگی می‌کند و بعد از شوک شدیدی که بخاطر وقوع اولین زمین‌لرزه و‌ از دست دادن دو فرزندش دیده است، برایش مشکلات عصبی ایجاد‌ شده و دچار افسردگی نیز شده است.

وی می‌گوید:«بار اول که زلزله شد یک صدای وحشتناکی شنیدم و بعد همه جا را خاک گرفت. بسیار وحشت کرده بودم دویده رفتم طرف اطفالم دیدم که هر دو طفلم زیر خاک شده و تا آن‌ها را بیرون کردیم نفس نمی‌کشیدن و جان خود را از دست دادن بودند. بعد این اتفاق هر بار به سرم حمله می‌آید و از هوش می‌روم. داکتر برایم گفت که این حمله‌ها، حمله‌های عصبی است بخاطر شوک که دیدم و باید تحت درمان باشم».

زمین‌لرزه‌های مرگبار در هرات، علاوه بر خسارات جانی و مالی، وضعیت صحی و روحی زنان را نیز تحت تاثیر قرار داده است. زمین‌لرزه‌ها می‌توانند باعث ایجاد شوک و استرس در جامعه شوند و به خصوص برای زنان که ممکن است در معرض خطر قرار گیرند، تأثیرات نامطلوبی داشته باشد.

مژگان، یکی دیگر از زنانی‌ست که بعد از زمین‌لرزه‌های مرگبار در هرات دچار اختلال استرس پس از زلزله شده است که علایم آن شامل فراموشی، ناراحتی مداوم، استرس و اضطراب می‌باشد.

وی می‌گوید:«خانه ما به جلو چشم‌هایم از بین رفت و شوهرم را در زیر آوار از دست دادم. بعد از آن یک روز هم آرامش نداشتم. گاهی حس می‌کنم قلبم درد می‌کنند، همیشه استرس دارم و هر لحظه احساس می‌کنم اتفاق بدی خواهد افتاد. در گذشته مشکل عصبی داشتم و خوب شده بودم اما حالا دوبار این مریضی من برگشته و حتی بدتر هم است. هر جا که برابر شد از هوش میرم و به زمین می‌خورم».

با توجه به شدت زمین‌لرزه و خسارات جانی و مالی که از خود به جای گذاشته است، باعث افزایش نگرانی، اضطراب و افسردگی در زنان آسیب دیده از زمین‌لرزه‌ها شده و همچنین، فقدان دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی مناسب پس از زلزله نقش مهمی در تأثیر بر وضعیت صحی زنان داشته است.