دسترسی نداشتن مادران بادرار به خدمات صحی در مناطق زلزله‌زده در ولایت هرات 
دسترسی نداشتن مادران بادرار به خدمات صحی در مناطق زلزله‌زده در ولایت هرات 

خبرگزاری زنان افغانستان: زمین‌لرزه‌های پی‌هم و مرگبار در هرات علاوه بر خسارات جانی و مالی، پیامد‌های زیادی را در قبال داشته است. افزایش مشکلات صحی و دسترسی نداشتن مادران باردار در مناطق زلزله‌زده و دور دست این ولایت، یکی از پیامد‌های چالش برانگیز این زمین‌لرزه‌ها عنوان می‌شود. ماه‌پری، یک تن از مادران باردار در قریه […]

خبرگزاری زنان افغانستان: زمین‌لرزه‌های پی‌هم و مرگبار در هرات علاوه بر خسارات جانی و مالی، پیامد‌های زیادی را در قبال داشته است. افزایش مشکلات صحی و دسترسی نداشتن مادران باردار در مناطق زلزله‌زده و دور دست این ولایت، یکی از پیامد‌های چالش برانگیز این زمین‌لرزه‌ها عنوان می‌شود.

ماه‌پری، یک تن از مادران باردار در قریه چاهک ولسوالی انجیل ولایت هرات است که به دلیل نبود خدمات صحی و امکانات مورد نیاز در محل زندگی شان، نگران به دنیا آمدن طفل خود است.

وی می‌گوید:«بعد از زمین‌لرزه‌ها همه چیز در قریه ما از بین رفت. کلنیک صحی نداریم، داکترانی هم که موقت آمده اند نمی‌توانند به صورت درست به مشکلات ما رسیدگی کنند. خودم یک خانم باردار هستم و اگر شب و یا نیمه شب طفلم به دنیا بیاید نه وسیله داریم که به مرکز شهر برویم و نه هم به قریه ما کلینیکی وجود دارد که امکانات داشته باشد».

سمیه، یکی دیگر از مادران باردار در قریه چاهک است که هنوز هم زیر خیمه‌ها زندگی کرده و به امکانات صحی که یک خانم حامله نیاز دارد، دسترسی ندارد.

وی می‌گوید:«‌هشت ماه حامله هستم و شب روز به این فکر می‌کنم که طفلم در این بیابان که زلزله همه چیز را از بین برده و حتی خانه و سرپناه نداریم چی قسم به دنیا خواهد آمد. کلینیک نداریم، داکترانی هم که از طرف موسسات آمده اند پیش شان می‌رویم درست به مریضی ما رسیدگی کرده نمی‌توانند.چند روز پیش یک موتر از خانم‌های قریه ما بخاطر تداوی به شهر رفتند چون این‌جا هیچ امکانات وجود ندارد».

مرسل واحدی(مستعار) یک تن از داکترانی که برای تداوی مریضان در مناطق آسیب دیده می‌رود می‌گوید، نبود کلینیک‌های صحی و داکتران زن همواره در مناطق دور دست افغانستان از جمله چالش‌های عهده زنان بخصوص مادران باردار بوده است اما بعد از زمین‌لرزه‌های متواتر در هرات، کلینیک‌های موجود نیز تخریب شده و دسترسی زنان به خدمات صحی دشوارتر ساخته است.

در همین حال، آمار نشر شده یک پژوهش مشترک اداره‌ی احصائیه و معلومات و یونیسف نشان می دهد که در هر ۱۰۰۰ ولادت ۲۴ نوزاد جان خود را از دست می دهند. و تنها ۳۳.۷ درصد مادران می توانند در شفاخانه ولادت کنند.