زنان هنرمند؛”بین ترس و وحشت حکاکی میکنیم
زنان هنرمند؛”بین ترس و وحشت حکاکی میکنیم
شماری از دختران دانش‌آموز و دانشجو در شهر کابل به حکاکی و نقاشی چهره روی‌ آورده‌اند. آنان می‌گویند؛

شماری از دختران دانش‌آموز و دانشجو در شهر کابل به حکاکی و نقاشی چهره روی‌ آورده‌اند. آنان می‌گویند؛ با وجود که حکاکی و نقاشی چهره از سوی گروه طالبان ممنوع است اما آنان برخلاف میل این گروه حکاکی و نقاشی چهره را سفارش کرده و از آن طریق زنده‌گی خود را می‌چرخانند.

فوضیه (مستعار) زنی ۲۴ ساله دارای سه فرزند، مدت دو سال می‌شود حکاکی چهره انجام می‌دهد‌. وی به خبرگزاری زنان افغانستان گفت؛ “وقت دولت به دست گروه طالبان تصرف شد من محصل صنف سوم رشته قابلگی در یکی از دانشگاه‌های خصوصی در شهر کابل بودم. بنا به فرمانی که از طرف این گروه صادر شد نتوانستم به دانشگاه ادامه داده و سند لیسانس‌ام را بگیرم، بناً مجبور شدم از طرفی باید درآمد داشته باشم چون شوهرم بی‌کار شده بود. از آن‌جای که علاقه‌ی خاص، لیاقت و شایسته‌گی هنر حکاکی را در وجود خود احساس می‌کردم و توان این کار را نیز داشتم اقدام به حکاکی چهره نمودم”.

او می‌افزاید؛ برای دستگاه‌های هنر حکاکی چهره “یک‌ لگ‌ و‌ بیست‌ هزار افغانی” هزینه شخصی نمودم. در نخست خوب فروش داشت حدود شصت تا حکاکی چهره را یک‌باره‌گی در روز معلم سال ۱۴۰۱ به فروش رساندم. اما از آن‌جای که محدودیت‌ها روز به روز بیشتر می‌شود فقط نمایش‌گاه‌های که در شهر کابل برگزار می‌شد به فروش می‌رساندم در دکان نمی‌توانستم بفروش برسانم. اکنون نیز حدود ۱۵۰ حکاکی چهره آماده دارم منتظر نمایش‌گاهی در شهر کابل هستم تا آنان را به فروش برسانم.

شکیلا (مستعار)، دختری دیگری که نخواست نامی از وی برده شود. همچنین، به هنر نقاشی چهره می‌پردازد، می‌گوید؛ وقت مکاتب بروی دختران بالاتر از صنف ششم در سطح کشور مسدود شد، خانه‌نشین گردیدم. کورس نقاشی رفتم حدود ۷ ماه آموزش دیدم اما کورس‌ها دوباره بروی ما مسدود شد. بعد چندین ماه دوباره بازگشایی شد. تاکنون یک و نیم سال می‌شود که به کورس نقاشی می‌روم. از طریق شبکه‌ی اجتماعی انستاگرام نقاشی هایم را به‌صورت آنلاین بفروش می‌رسانم و از این طریق کسب درآمد می‌کنم.

با به‌قدرت رسیدن مجدد گروه طالبان بر افغانستان، زنان و دختران از تمام حقوق ابتدایی شان محروم شده‌اند. مکاتب، دانشگاه‌ها، نهادهای آموزشی و مکان‌های تفریحی بروی شان مسدود و آنان حتا از حضور در اجتماع نیز محروم گردیده‌اند.

خبرگزاری زنان افغانستان

  • نویسنده : خبرگزاری زنان افغانستان
  • منبع خبر : خبرگزاری زنان افغانستان