زنان پلیس در نظام پیشین؛ هراس از چنگ‌ طا.لب و بحران‌فقر
زنان پلیس در نظام پیشین؛ هراس از چنگ‌ طا.لب و بحران‌فقر

خبرگزاری زنان افغانستان: زنان پلیس در حاکمیت گروه طا.لبان با شرایط بسیار دشوار و محدودیت‌ های زیادی روبرو هستند. زنانی که در بخش نظام در حکومت پیشین فعالیت می‌کردند تعدادی توانستند کشور را ترک کنند و در کشورهای همسایه مسکن گزیدند. بعضی از این زنان توسط گروه طا.لبان زندانی و به قتل رسیدند. اما آنانی […]

خبرگزاری زنان افغانستان: زنان پلیس در حاکمیت گروه طا.لبان با شرایط بسیار دشوار و محدودیت‌ های زیادی روبرو هستند.

زنانی که در بخش نظام در حکومت پیشین فعالیت می‌کردند تعدادی توانستند کشور را ترک کنند و در کشورهای همسایه مسکن گزیدند. بعضی از این زنان توسط گروه طا.لبان زندانی و به قتل رسیدند. اما آنانی که از شهر به شهری فرار کردند و به شکل پنهانی زنده‌گی کردند/می‌کنند. وضعیت این زنان بسیار وخیم و نگران کننده‌است.

نجمه اسم مستعار، زنی ۳۰ ساله‌ که اکنون در ولایت هلمند زنده‌گی می‌کند می‌گوید، از ترس این گروه مجبور است از خانه بیرون نشود اگر بیرون شود در صورت شناسایی به‌قتل خواهد رسید.

وی می‌گوید؛ از آن‌جای که علاقه خاصِ به‌بخش نظام و پلیس داشتم تلاش نمودم تا در این عرصه قدم بگذارم و چندین سال را موفق شدم در صف پلیس ملی در کشور پیوستم اما با فرار اشرف‌غنی رئیس جمهوری فراری افغانستان و تسلط مجدد گروه طا.لبان بر کشور همه‌ی آرزوهایم را دفن کرده و امید به آبادی و آزادی این وطن را از دست‌دادم.

همچنین، پروانه اسم مستعار، پلیس زن در حکومت پیشین، او باشنده ولایت پکتیکا است، از وضعیت خود می‌گوید؛ زنده‌گی‌ام ترس و وحشت شده است، از ترس طا.لب که چه وقت به سراغ‌ام بیاید خواب ندارم. او که بیش از پنج‌سال در بخش‌های نظام وظیفه اجرا کرده اما حالا زنده‌گی‌اش در خطر و در یک خفقان مبدل گردیده‌است.

پروانه با توصیف روزهای دشوار زنده‌گی می‌افزاید؛ مقدار پس‌انداز و طلاهای که داشتم را فروخته‌ام در حال حاضر در شرایط بد اقتصادی قرار داریم. اگر به خوراک رسیده‌گی کنم مواد سوخت می‌ماند حیران مانده‌ام چطور زمستان را بهار و زنده‌گی را بچرخانم.

این‌ در حالی‌ست که، ترس و هراس از گروه طا.لبان و فقر سنگین دامنگیر این زنان شده‌است. اینان نمی‌توانند کار کنند و مسوولیت خرج و خوراک خانواده را بر دوش دارند.

شرایط به شدت بحرانی و خفقان هر روز از زنان افغان قربانی می‌گیرند. در کنار ترس از ناامنی، افسرده‌گی، اضطراب، ناامیدی و خودکشی از مسائلی‌است که این زنان با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند.