سازمان جهانی بهداشت: ۹.۵ میلیون تن در بیش از ۲۰ روستا به خدمات صحی دسترسی ندارند
سازمان جهانی بهداشت: ۹.۵ میلیون تن در بیش از ۲۰ روستا به خدمات صحی دسترسی ندارند

خبرگزاری زنان افغانستان: سازمان جهانی بهداشت(WHO) در تازه‌ترین گزارش خود گفته است که افغانستان با سیستم صحی بی‌ثبات‌ رو به رو بوده و به دلیل افزایش موانع از سوی طالبان و عدم دسترسی به خدمات صحی به دلیل محدودیت‌های وضع شده در برابر آموزش و پرورش، به بحران انسانی پایدار در افغانستان افزوده است. در […]

خبرگزاری زنان افغانستان: سازمان جهانی بهداشت(WHO) در تازه‌ترین گزارش خود گفته است که افغانستان با سیستم صحی بی‌ثبات‌ رو به رو بوده و به دلیل افزایش موانع از سوی طالبان و عدم دسترسی به خدمات صحی به دلیل محدودیت‌های وضع شده در برابر آموزش و پرورش، به بحران انسانی پایدار در افغانستان افزوده است.

در این گزارش آمده است که در سال ۲۰۲۴، دست کم ۹.۵ میلیون تن در حدود بیش از ۲۰ قریه در کشور با دسترسی کم یا بدون دسترسی به ابتدایی‌ترین خدمات صحی رو به رو خواهند بود.

در همین‌حال، شماری از باشنده‌گان مناطق دور دست در ولایت هرات می‌گویند که به خدمات صحی دسترسی لازم را نداشته و دور بودن مرکزهای صحی، سبب می‌شود که شماری از بیماران، ‌به ویژه زنان جان خود را از دست بدهند.

پری‌گل، یک تن از زنان روستانشین در ولایت هرات از نبود مراکز صحی و کمبود داکتران زن در روستای شان شکایت داشته و می‌گوید آنان مجبور هستند برای تداوی مسیری‌های طولانی را طی کرده و چندین برابر هزینه بپردازند تا مشکل شان حل شود.

وی می‌گوید:«در منطق ما کلینیک صحی مجهز وجود ندارد که ما بتوانیم مشکل خود را حل کنیم. زنان با مشکلات زیادی رو به رو هستند، داکتر زن بسیار کم است، قابله هم نیست و به همین خاطر مجبور می‌شویم به مرکز شهر برویم و مسیرهای طولانی را طب کنیم که هزینه اش برای ما زیاد هم می‌شود».

در ادامه این گزارش سازمان آمده است که محدودیت‌های وضع شده از سوی طالبان سبب شده است تا زنان کمترین دسترسی به خدمات صحی را داشته و روزانه ۲۱ مادر و حدود ۱۴۸ کودک به طرز غم انگیزی جان شان را از دست می‌دهند.

مرضیه یکی دیگر از زنان روستا نشین در هرات، می‌گوید که دوربودن مرکزهای صحی و یا دسترسی نداشتن به خدمات صحی، سبب می‌شود که شماری از بیماران، ‌به ویژه زنان باردار، در هنگام زایمان جان خود را از دست بدهند و یا با مشکلات فراوان روبرو شوند.

به گفته سازمان جهانی بهداشت، مردم افغانستان با گرسنه‌گی شدید رو به رو بوده و سوتغذیه، خشک‌سالی، حوادث طبیعی، شیوع بیماری‌های واگیر در وخیم شدن وضعیت صحی افغانستان نقش اساسی را داشته است.