طالبان؛ اخذ تعهدنامه اجباری از مسوولین نهادهای آموزشی جهت منع آموزش دختران
طالبان؛ اخذ تعهدنامه اجباری از مسوولین نهادهای آموزشی جهت منع آموزش دختران
وزارت معارف گروه طالبان به‌تازه‌گی از مسوولان مراکز آموزشی در شهر کابل تعهدنامه‌ی کتبی گرفته‌اند.

وزارت معارف گروه طالبان به‌تازه‌گی از مسوولان مراکز آموزشی در شهر کابل تعهدنامه‌ی کتبی گرفته‌اند. طبق این تعهدنامه، مراکز آموزشی اجازه‌ی تدریس به دانش‌آموزان دختر بالاتر از صنف ششم را ندارند. جذب دختران بالاتر از صنف ششم، جرم عنوان شده و با اشخاص متخلف به‌عنوان مجرم برخورد صورت می‌گیرد.

مسوولان آموزشی در شهر کابل تایید می‌کنند که وزارت معارف گروه طالبان تعهدنامه‌ی در شهر کابل به مراکز آموزشی فرستاده و خواستار امضاء از مسوولان آن گردیده‌است.

براساس این تعهدنامه؛ تمام مراکز آموزشی حق و یا اجازه‌ی آموزش به دانش‌آموزان دختر بالاتر از صنف ششم را ندارند. همچنین، در این تعهدنامه تاکید ورزیده شده که دختران دانش‌آموز پایین‌تر از صنف ششم نباید توسط معلمان مرد تدریس شوند، در غیر آن هیچ عذری پذیرفته نخواهد شد.

شکیبا (مستعار)، مدیر یکی از مراکز آموزشی زبان‌های خارجی، به خبرگزاری زنان افغانستان گفت؛ این تعهدنامه روز پنج‌شنبه ۳۰ حمل، طبق دستور ملاهبت‌الله آخوندزاده رهبر گروه طالبان به تمام مراکز آموزشی فرستاده شده‌است.

بانو شکیبا می‌افزاید؛ در حالیکه ما جواز فعالیت از سوی این گروه را داریم؛ اما دختران تا صنف ششم توسط معلمان زن نیز تدریس می‌شود. با این‌حال مجبور به امضای این تعهدنامه شده‌ام. این گروه گفته‌اند اگر از عوامر ملاهبت‌الله پیروی نکنید دروازه‌های مراکز آموزشی بروی تان مهر و لاک خواهد شد.

علی‌سینا پسری ۲۳ ساله که به‌تازه‌گی از دانشگاه کابل از رشته زبان و ادبیات روسی فارغ شده‌ و در یک مرکز آموزشی زبان روسی تدریس می‌کند، می‌گوید؛ “در یک نهاد آموزشی زبان روسی تدریس می‌کنم. همچنین، در یک مکتب خصوصی زبان انگلیسی تدریس می‌کنم که متاسفانه هر دو مراکز شاگردان‌ام طبقه اناث هستند. چون معلم زن در این نهادهای آموزشی به زبان روسی و زبان انگلیسی تخصص و بلدیت ندارد. اکنون باید دنبال شغل دیگری باشم که به آسانی پیدا نیز نخواهد شد”.

با این‌حال چندی پیش گروه طالبان دروازه‌های چندین مرکز آموزشی را به دلیل آموزش دختران بالاتر از صنف ششم مهر و لاک کرده بودند. اکنون نیز به‌صورت رسمی آموزش دختران بالاتر از صنف ششم و بالای ۱۴ سال را منع کرده‌اند.

با به‌قدرت رسیدن مجدد گروه طالبان بر افغانستان، زنان و دختران از ابتدایی‌ترین حقوق شان که همانا آموزش، تحصیل، کار و فعالیت اجتماعی هستند، را محروم ساختند حالا نیز آموزش دختران بالاتر از صنف ششم و بالای ۱۴ سال را نیز منع کرده‌اند.

 

خبرگزاری زنان افغانستان

  • نویسنده : خبرگزاری زنان افغانستان
  • منبع خبر : خبرگزاری زنان افغانستان