نگرانی‌ها و افزایش چالش‌های پناه‌جویان اخراج شده افغان از پاکستان
نگرانی‌ها و افزایش چالش‌های پناه‌جویان اخراج شده افغان از پاکستان

خبرگزاری زنان افغانستان: شماری از پناه‌جویان اخراج شده افغان از پاکستان که اکنون در ‌ولایت هرات بسر می‌برند، از نبود امکانات اولیه زندگی، نبود مواد خوراکی کافی و مواد سوخت برای سپری کردن زمستان شکایت داشته و می‌گویند که هیچ‌گونه کمک از سوی نهاد‌های امداد رسان دریافت نکرده اند. فرهاد صدیقی، یک تن از پناه‌جویان […]

خبرگزاری زنان افغانستان: شماری از پناه‌جویان اخراج شده افغان از پاکستان که اکنون در ‌ولایت هرات بسر می‌برند، از نبود امکانات اولیه زندگی، نبود مواد خوراکی کافی و مواد سوخت برای سپری کردن زمستان شکایت داشته و می‌گویند که هیچ‌گونه کمک از سوی نهاد‌های امداد رسان دریافت نکرده اند.

فرهاد صدیقی، یک تن از پناه‌جویان اخراج شده افغان از کشور پاکستان است که چندی پیش از سوی پولیس مرزی دوباره به افغانستان برگشت داده شده است.

وی می‌گوید:«بخاطر نجات پیدا کردن از مشکلات اقتصادی همراه خانواده خود از هرات به پاکستان رفتم حدود سه سال آنجا بودیم تا این که چند ماه پیش از طرف پولیس پاکستان اخراج شدیم. این‌جا هم که آمدیم هیچ امکاناتی نداریم بخصوص از وقتی که زمستان شده مشکلات ما هم زیاده‌تر شده است. هیچ نهاد و ارگانی به فکر ما نیست، نه مواد خوراکی داریم و نه هم مواد سوخت بخاطر سپری کردن زمستان».

یکی از دلایل دیگر مهاجرت افغان‌ها در پاکستان، طی مراحل پرونده‌های پناهده‌گی و مشکلات امنیتی است که در دو سال گذشته‌ تعداد زیادی از شهروندان افغانستان به پاکستان پناهند شده بودند.

صادق رحیمی، یکی دیگر از پناه‌جویان اخراج شده است که بخاطر طی مراحل پرونده پناهنده‌گی خود به پاکستان رفته بود اما بعد از اخراج از سوی پولیس پاکستان، اکنون در ولایت هرات با چالش‌های زیا‌دی شب و روز خود را سپری می‌کند.

وی می‌گوید:«حدود شش ماه در پاکستان بودم و مراحل پناهنده‌گی من در یکی از کشورهای اروپایی در جریان بود اما از زمانی که اخراج پناه‌جویان افغان از پاکستان اوج گرفت من را نیز اخراج کردن. حالا هم اینجا با بی‌سرنوشتی و مشکلات اقتصادی شب و روز‌های سرد زمستان را با بسیار دشواری سپری می‌کنم».

بعد از به وجود آمدن تحولات اخیر در دو سال گذشته و افزایش بحران‌های بشری و اقتصادی در افغانستان، میلیون‌ها نفر به دلایل مختلف از جمله طی مراحل پرونده‌های پناهندگی، نجات از بیکاری، فقر و گرسنه‌گی، نبود زمینه تحصیل و اوضاع حاکم فعلی در کشور، بیشتر از هر زمان دیگر به پاکستان مهاجرت کردند.

اکنون پناه‌جویانی که دوباره برگشت داده شده اند با مشکلات زیادی از جمله مشکلات اقتصادی رو به رو بوده و خواهان بررسی و حل مشکلات شان از سوی مسوولان هستند.