خانم صدیقی مدت زمانی را در ارگان های دولتی در بخش اداری و مالی ریاست جمهوری ومعینیت انتشاراتی وزارت تجارت وظیفه اجرا کرد که پس از مدتی به کار هایش در نهاد های دولتی پایان داد و دوباره در سکتور های خصوصی به فعالیت های اقتصادی ادامه داد. در ذیل مصاحبه ای در مورد فعالیت […]

خانم صدیقی مدت زمانی را در ارگان های دولتی در بخش اداری و مالی ریاست جمهوری ومعینیت انتشاراتی وزارت تجارت وظیفه اجرا کرد که پس از مدتی به کار هایش در نهاد های دولتی پایان داد و دوباره در سکتور های خصوصی به فعالیت های اقتصادی ادامه داد. در ذیل مصاحبه ای در مورد فعالیت ها و کارکردهای ایشان داشتیم:
خانم صدیقی چی سبب شد که شما کار های تان را در نهاد های دولتی پایان بدهید و وارد سکتور خصوصی شوید؟
به نظر من اگر ما بخواهیم که برای افغانستان کار و خدمت کنیم مهمتر از همه تعهد ما به این وطن و مردم است، چه در داخل حکومت کار کنیم و چه در بیرون از حکومت، بایدکار ها و فعالیت های صداقانه و مخلصانه انجام بدهیم که در نتیجه تاثیر مثبت و تاثیر گذار در جامعه داشته باشد.
دلیل این که من چطور از حکومت به سکتور خصوصی آمدم این است که مدتی را در دولت کار کرده ام و حالا هستند جوانان و زنان دیگری که می خواهند در نهاد های دولتی کار کنند، بخاطر این که برای جوانان جا خالی کنم به کار هایم در سکتور دولتی پایان دادم اما تعهد من همیشه به حکومت است، چه در داخل حکومت چه در بیرون از آن همکار حکومت هستم. دلیلی دیگری که سبب شد تا من سکتور خصوصی را انتخاب کنم این است که موثریت کار خود را در این دیدم که در سکتور خصوصی می توانستم به کار های تجاری و هم به خانواده ام رسیده گی کنم و این دلیلی شد که کار کردن در سکتور خصوصی را انتخاب کنم.
اکنون در حوزه اقتصادی چی کار های را انجام میدهید؟
من بیشتر روی موضوع ایجاد فرصت های مارکیت داخلی مصروف کار هستم و در بخش های مختلف فعالیت داریم، تجارت خانوادگی را به پیش میبریم، یک شرکت مشوره دهی تجارتی داریم که در آن بخش بیشتر به پروژه های که برای زنان کار می کنند فرصت ایجاد می کنیم و همچنان در این اواخر یک پروژه مهارت های مسلکی را آغاز کردیم و در آن راستا کار می کنیم که بیشترین مصروفیت ما در قسمت فعالیت های اقتصادی می باشد.
همچنان پیش از این که من کار خود را در حکومت شروع کنم ما به قزاقستان، هندوستان و عربستان سعودی صادرات میوه خشک داشتیم که در حال حاضر بخاطر مسایل ویروس کوید ۱۹ یک وقفه در کار های صادراتی ما ایجاد نمود، فعلن در کابل تنها خرید و فروش داخلی داریم اما تصمیم براین است که دوباره صادرات خود را در کشور های خارجی آغاز کنیم، همچنان خدمات تکسی را در کابل راه اندازی کرده ام که در حال حاضر در جامعه فعالیت می کند.

چه انگیزه ای سبب شد که شما خدمات تکسی را در افغانستان ایجاد کنید و مردم از این کار چگونه استقبال کردند؟
من زمانی که برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ این امکانات و خدمات تکسی را در کشور های دیگر دیدم این انگیزه در ذهنم ایجاد شد که باید در افغانستان نیز این امکانات وخدمات ایجاد شود؛ چون در افغانستان خانواده ها و زنان نیاز جدی به این خدمات دارند، زمانی که مرد در خانه نمی باشد و زنان ناگزیر هستند به بیرون بروند. سهولت های ترانسپورتی باید برای شان مهیا باشد تا این که بتوانند به راحتی به امورات خود برسند و من خواستم که این خدمات را در افغانستان نیز ایجاد کنم. واین خدمات را قبل از این که کار خود را در نهاد های دولتی آغاز کنم، آوردم و بعد زمانی که مصروف کار های دولتی شدم این خدمات همچنان به فعالیت های خود ادامه داد که در حال حاضر نیز فعال است . خوشبختانه مردم بسیار خوب استقبال کردند و موثریت آن در جامعه به خصوص برای خانم ها و خانواده های که استفاده می کنند بیشتر است، فعلا این خدمات تنها در کابل قابل دسترس است.
خانم صدیقی شما تنها زنی هستید که این خدمات را به افغانستان آوردید یا کسانی قبل از شما هم این خدمات را ایجاد کرده اند؟
خانم های بسیار فعالی هستند که در سکتور های مختلف کار را آغاز کرده اند، همین گونه در بخش ترانسپورت هم قبل از ما خانم های بودند که در تنظیف و ترانسپورت کار را شروع کرده بودند ؛ به طور مثال خانم زرغونه ولی یک کمپنی بزرگی ترانسپورتی دارد.
شما در سکتور های متعددی اقتصادی فعالیت دارید آیا تا اکنون به خاطر زن بودن تان به چالشی مواجه شده اید؟
زمانی که یک فرد در یک سکتور کار می کند و یا خدماتی را ایجاد می کند که در آن موفقانه کار کند و منفعت مردم در آن باشد آن خدمات را چه زنان و چه مردان ایجاد کنند مطمیناً که به هیچ نوع چالشی مواجه نمی شوند. من در سکتور های مختلفی چون سکتور زراعت و در قسمت صادرات میوه های خشک به خارج از کشور نیز کار کردیم و تنها موردی که برای من چالش زا بود نداشتن دسترسی به منابع مالی بود که تا زمانی که یک فرد خودکفا می شود یک مدت زمان را نیاز دارد که نیاز به حوصله مندی و پشت کار دارد اما من به چالشی خاصی از دیدگاه اجتماعی مواجه نشدیم.

نقش زنان را در سکتور های خصوصی چگونه ارزیابی می کنید و دیدگاه شما در مورد فعالیت زنان پس از صلح چگونه است؟
به نظر من سکتور خصوصی به خصوص خانم ها همیشه یک نقشی کوچکی را در انکشاف سکتور خصوصی داشتند، با وجود این که به تجارت های کلان دسترسی ندارند ولی یگانه چیزی که بسیار مهم بوده فعالیت های همیشه گی زنان بود که از بیست سال قبل از زمانی که دوره طالبان ختم شد، ما شاهد فعالیت های زنان در سکتور های خصوصی بودیم، زنان هیچ وقت آرام ننشستند فعالیت کردند و امیدوار بودند. دیدگاه من برای آمدن صلح و نقش زنان در سکتور خصوصی بسیار مثبت است که اگر صلح برقرار شود سکتور خصوصی یگانه سکتوری است که به مراتب بهتر و خوبتر نسبت به سایر سکتورها میتواند فعالیت داشته باشد. .