ابراز نگرانی نی از بدتر شدن وضعیت خبرنگاران و‌رسانه ها در افغانستان
ابراز نگرانی نی از بدتر شدن وضعیت خبرنگاران و‌رسانه ها در افغانستان

نهاد نی ، حمایت کننده‌ی رسانه های آزاد افغانستان از بد تر شدن وضعیت خبرنگاران و رسانه های کشور ابراز نگرانی کرده است. به باور این نهاد بسته شدن دروازه های رسانه ها و بی‌کار شدن شماری زیادی از خبرنگاران ، لطمه‌ی بزرگی بر آزادی بیان و روند دسترسی به اطلاعات وارد می‌کند. از طرف […]

نهاد نی ، حمایت کننده‌ی رسانه های آزاد افغانستان از بد تر شدن وضعیت خبرنگاران و رسانه های کشور ابراز نگرانی کرده است.
به باور این نهاد بسته شدن دروازه های رسانه ها و بی‌کار شدن شماری زیادی از خبرنگاران ، لطمه‌ی بزرگی بر آزادی بیان و روند دسترسی به اطلاعات وارد می‌کند.
از طرف دیگر مصونیت جانی خبرنگاران و رسانه‌های کشور دیگر مایه‌ی نگرانی این نهاد شده شده است.
در اعلامیه‌ی این نهاد آمده است:
” اخیرن ما شاهد آتش‌سوزی و نابود شدن رادیو رابعه‌ی بلخی در ولایت بلخ بودیم. از جانب دیگر لت‌وکوب تعدادی از خبرنگاران از سوی افراد نامعلوم مضاف براین نگرانی شده است. به گونه‌‌ی نمونه، ذکی قیس یک تن از خبرنگاران مطرح کشور شب هنگام در مقابل محل سکونت‌اش توسط افراد ناشناخته که خود را مأموران حکومتی معرفی کرده اند، لت و کوب گردیده و به شدت از ناحیه سر زخم بر می دارد.
تهدید و لت‌وکوب خبرنگاران و حریق شدن یک رسانه‌، زمینه‌ی دسترسی شهروندان به اطلاعات نیز محدود گردیده است. شماری از نهادهای حامی خبرنگاران و رسانه‌ها نیز از وضعیت بد دست‌رسی به اطلاعات ابراز نگرانی کرده اند.”
به باور نی این عوامل ابزاری برای محدود ساختن آزادی بیان و رسانه ها در کشور است.
نهاد نی از مسولان حکومتی کشور می‌خواهد که برای تضمین فعالیت آزاد رسانه ها و خبرنگاران در کشور عاملین خشونت با ذکی قیس و آتش سوزی رادیو رابعه‌ی بلخی را شناسایی و به پنجه‌ی قانون بسپارند.
این نگرانی ها درحالی ابراز می‌شود که از آغاز حاکمیت طالبان در کشور وضعیت آزادی بیان و روند دسترسی به اطلاعات کاملا محدود شده است، دروازه‌های اکثریت رسانه ها بسته شده و از فعالیت بازمانده اند. و شماری محدود از خبرنگاران که مشغول کار خبرنگاری اند با چالش عدم دسترسی به اطلاعات روبرو اند ، از سویی هم از سوی افراد طالبان مورد خشونت  و ضرب و شتم قرار می‌گیرند.