اخذ فیس از بیماران در شفاخانه‌ دولتی حوزوی هرات
اخذ فیس از بیماران در شفاخانه‌ دولتی حوزوی هرات

خبرگزاری زنان افغانستان: شماری از شهروندان ولایت هرات می‌گویند که از چندی به این سو، هنگام مراجعه در شفاخانه حوزوی هرات، از بیماران آنان فیس اخذ می‌گردد. آنان می‌گویند با این که مقدار پول فیس زیاد نیست، اما نظر به تعداد بیمارانی که فیس تحویل می‌دهند، عواید زیادی به حساب شفاخانه جمع‌آوری می‌شود اما ارائه […]

خبرگزاری زنان افغانستان: شماری از شهروندان ولایت هرات می‌گویند که از چندی به این سو، هنگام مراجعه در شفاخانه حوزوی هرات، از بیماران آنان فیس اخذ می‌گردد.

آنان می‌گویند با این که مقدار پول فیس زیاد نیست، اما نظر به تعداد بیمارانی که فیس تحویل می‌دهند، عواید زیادی به حساب شفاخانه جمع‌آوری می‌شود اما ارائه خدمات صحی آنان نسبت به سیستم خدمات صحی شفاخانه‌های شخصی قابل مقایسه نمی‌باشد.

مینا احمدی، یک از تن مراجعه کننده‌گان در شفاخانه حوزوی هرات که مادرش بیمار است می‌گوید:« وقتی مادرم را این‌جا آوردم ابتدا ۲۰ افغانی به عنوان فیس از ما گرفتند در حالی که شفاخانه‌های دولتی قرار نیست از بیماران پول بخاطر فیس داکتر بگیرند. گرچه پول زیادی نیست اما تعداد مریضان آنقدر زیاد است که عواید خوبی برای شفاخانه داشته باشد».

وی می‌افزاید که از ارائه خدمات صحی شفاخانه راضی نبوده و برای بیماران به گونه درست رسیده‌گی صورت نمی‌گیرد.

این در حالی‌ست که ریاست صحت عامه‌ ولایت هرات طرح اخذ فیس از مراجعه‌کنندگان شفاخانه حوزوی این ولایت را آغاز کرده که بر اساس این طرح ، ۲۰ افغانی از بیماران سراپا و مبلغ ۲۰۰ افغانی از بیماران بستری گرفته می‌شود.

محمد یک تن دیگر از مراجعین می‌باشد که دخترش را برای تداوی به این شفاخانه آورده است.
وی می‌گوید:«فیس که از بیماران گرفته می‌شود زیاد نیست اما اگر پولی که به دست می‌آید را برای تجهیزات خود شفاخانه مصرف کرده پرسونل صحی زیاد بسازند و کیفیت تشخیص را بالا ببردند، مردم به جای رفتن به کشورهای خارجی همین‌جا با هزینه کمتر تداوی خواهند شد».

در همین حال، مسوولان صحی در شفاخانه‌حوزوی هرات این موضوع را تایید کرده و می‌گویند که این طرح برای خریداری دارو و خرید تجهیزات صحی، در تمام شفاخانه‌های دولتی در کشور آغاز و از مراجعین پول اخذ خواهد شد.

محمد عارف جلالی سرطبیب شفاخانه‌ی حوزوی هرات می‌گوید، بر اساس طرزالعمل گذشته‌ی که وزارت مالیه داشت‌، به هدایت وزارت مالیه پروسه اخذ فیس از بیماران در تمام شفاخانه های افغانستان از آغاز سال ۱۴۰۲ شروع شده است.

این در حالی‌ست که شماری از بیماران بنابر مشکلات اقتصادی، توان رفتن به کلینیک‌های شخصی را نداشته و به شفاخانه‌های دولتی مراجعه می‌کنند و به همین دلیل می‌گویند که فیس اخذ شده باید برای امکانات خود شفاخانه مصرف شود.