از تخریب نگاره مولانا در بلخ تا بازسازی مقبره زرغونه‌انا در قندهار
از تخریب نگاره مولانا در بلخ تا بازسازی مقبره زرغونه‌انا در قندهار

خبرگزاری زنان افغانستان: کار بازسازی مقبره زرغونه انا، مادر احمد شاه‌درانی توسط وزارت اطلاعات و فرهنگ‌ گروه طا.لبان با هزینه‌ای ۱۱ میلیون افغانی در قندهار آغاز شد. طبق گزارش‌ها هزینه‌ بازسازی این مقبره ۱۱ میلیون افغانی می‌باشد و کار ساخت آن مدت سه ماه را در بر خواهد گرفت. گزارش‌ها حاکی از این است که […]

خبرگزاری زنان افغانستان: کار بازسازی مقبره زرغونه انا، مادر احمد شاه‌درانی توسط وزارت اطلاعات و فرهنگ‌ گروه طا.لبان با هزینه‌ای ۱۱ میلیون افغانی در قندهار آغاز شد.

طبق گزارش‌ها هزینه‌ بازسازی این مقبره ۱۱ میلیون افغانی می‌باشد و کار ساخت آن مدت سه ماه را در بر خواهد گرفت.

گزارش‌ها حاکی از این است که چند روز قبل ترمیم مقبره میرویس نیکه و احمد شاه درانی از سوی گروه طا.لبان نیز به پایان رسیده است.

با این حال، ما شاهد گزارش‌های هستیم که در ولایت بلخ سنگ نگاره مولانا جلال‌الدین محمد بلخی از سوی گروه طا.لبان تخریب شده بود. ویدیوهایی از محل نگاره سنگ کاری شده مولانا جلال‌الدین محمد بلخی ، شاعر برجسته زبان فارسی در چهارراهی الکوزی در مزار شریف به نشر رسیده بود که نشان می‌داد این نقاشی و نگاره تخریب شده بر روی زمین ریخته و افتاده است.

دیده می‌‌شود مقامات گروه طا.لبان هویت و فرهنگ اقوام دیگر را نادیده می‌گیرند و نابود می‌کند، معمولا در جستجوی حفظ هویت ارزش‌های فرهنگی خود هستند. از یک طرف مقبره‌ی زرغونه انا را با هزینه‌های سنگین بازسازی و از سوی نگاره‌ای مولانا را تخریب می‌کنند.

افغانستان کشوری است ترکیبی از اقوام مختلف، باید به فرهنگ و ارزش‌های سایر اقوام احترام گذاشته و بیش از این روی پشتونیزم سرمایه گذاری نکنند.

از زمان قدرت این گروه، بسته‌های‌ کمکی که از طرف ایالات متحده آمریکا و جامعه جهانی به خاطر وضعیت بد اقتصادی و بحران موجود دراین کشور فرستاده می‌شود از سوی گروه طا.لبان حیف و میل می‌شوند.

در شرایطی که بیش از نیمی مردم این کشور نان خوردن ندارد ترمیم مقبره زخمِ‌ناسوری است که بر مردم بی‌دفاع این سرزمین تحمیل می‌شوند.

جامعه جهانی و ایالات متحده آمریکا در قسمت توزیع و مصرف حمایت مالی به گروه طا.لبان تجدید نظر کنند و از دریافت کمک‌ها به نیازمندان اطمینان حاصل نمایند.