افزایش تلفات ملکی؛پارادوکسی سنگین بر میز مذاکرات صلح با طالبان
افزایش تلفات ملکی؛پارادوکسی سنگین بر میز مذاکرات صلح با طالبان

کمیسیون حقوق بشر افغانستان اعلام نموده است که گروه طالبان عامل بیشترین تلفات غیرنظامیان در افغانستان هستند؛ این کمیسیون برای پایان بخشیدن به کشتار غیرنظامیان خواستار آتش بس فوری در افغانستان شده است. براساس یافته های تازه این کمیسیون از ابتدای سال ۲۰۰۹ تا اوایل سال جاری میلادی، ۳۱۱۱۳ غیرنظامی در کشور کشته و ۶۲۶۶۲ […]

کمیسیون حقوق بشر افغانستان اعلام نموده است که گروه طالبان عامل بیشترین تلفات غیرنظامیان در افغانستان هستند؛ این کمیسیون برای پایان بخشیدن به کشتار غیرنظامیان خواستار آتش بس فوری در افغانستان شده است. براساس یافته های تازه این کمیسیون از ابتدای سال ۲۰۰۹ تا اوایل سال جاری میلادی، ۳۱۱۱۳ غیرنظامی در کشور کشته و ۶۲۶۶۲ تن دیگر زخمی شده اند.
ذبیح الله فرهنگ، رئیس نشرات کمیسیون حقوق بشر می گوید بیش از ۴۰۰۰ کودک و بیش از ۲۰۰۰ زن نیز مشمول قربانیان هستند. این در حالی است که بر بنیاد آمارهای یوناما تنها از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۰ یعنی در طی ۱۱ سال ۳۸۵۵۹ نفر کشته که در این میان تنها ۲۹۵۲ نفر آن را زنان و از میان ۷۲۳۳۴ افراد زخمی، ۶۷۵۵ تن را زنان تشکیل می دهد. این در حالی است که در بین سالهای ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ تفکیک بین جنسیت افراد ملکی نیز وجود نداشته و آمار به صورت کلی ثبت می شده است.
تفاوت میان آمار هر دو مرجع به عنوان نهادهای ناظر بر میزان تلفات ملکی سوالات گوناگونی را در معرکه ذهن ایجاد می کند که بیان آنها شدیدا احساس می شود.
اینکه کدام نهاد آمار دقیق و درست را در اختیار شهروندان قرار می دهد و نظارت کدام نهاد درست و بی طرفانه است نمونه ای از این سوالهاست. اگر آمارهای ارایه شده از سوی کمیسیون مستقل حقوق بشر تنها از تلفاتی باشد که گروه طالبان مسئولیت آن را به عهده گرفته باشند و یا هم این آمارها به آنها نسبت داده شده باشد یگانه راه توجیه این سوال خواهد بود.
ارائه این آمارها و شناخته شدن طالبان به عنوان بیشترین عامل تلفات ملکی در کشور از سوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در حالی صورت می گیرد که جامعه بین الملل و ایالات متحده امریکا قصد دارند تا در صورت پایبندی این گروه به مفاد توافقنامه صلح دوحه نام این گروه و رهبران این گروه را از لیست سیاه این سازمان خارج نمایند تا آنها بتوانند آزادانه به هر کشوری که خواسته باشند مسافرت داشته باشند. بخشیده شدن جنایتکاران در سالهای گذشته چه دردی را از مردم دوا کرده است. آیا پروسه بخشش و ادغام مجدد می تواند مرهمی بر دردهای مادری باشد که فرزندان رشیدش را از دست داده است و یا اینکه میتواند به عنوان میکانیزم موثر در قسمت آوردن صلح و آتش بس عمل کند؟
کمیسیون مستقل حقوق بشر به عنوان یک نهاد مستقل از سیاست های داخلی و خارجی و بی طرف، صلاحیت اعتراض بر این ماده از مفاد توافقنامه صلح را همواره با خود داشته و می تواند از این طریق از حقوق بشری قربانیان از دست رفته و بازماندگان آن دفاع نماید. اشتباهی که در رابطه با جنگ سالاران جنگ های قومی در ابتدای ۲۰۰۱ و در مذاکرات صلح بن صورت گرفت نباید دوباره تکرار شود و نباید با رهبران و سرکردگان طالبان نیز به همین شیوه برخورد صورت بگیرد، که اگر واقعا صلحی در کار باشد و این سیاست کشورهای قدرتمند و قدرت طلب در منطقه نباشد معنای واقعی و حقیقی عدالت و صلح همین را می طلبد که هیچ بخشش و امتیازدهی در این رابطه با قاتلان مردم صورت نگیرد.
شاید این را همه مردم افغانستان به خوبی درک کرده باشند که طالبان برای گفتگو و مذاکرات صلح به پای گفتگو حاضر نمی شود و تنها برای اعلام موضع امارت اسلامی خود، وارد میدان گفتگو شده نه برای شنیدن طرح گفتگوها! اما اینکه دولت، شورای عالی مصالحه و احزاب سیاسی با چه رویکردی وارد این مذاکرات و گفتگوها می شوند و با چه دستاوردی به کشور بازخواهند گشت از دیگر مواردی است که تنها گذر زمان می تواند به آن پاسخگو باشد که دولت های منطقه و هم پیمان افغانستان برای آمدن صلح در افغانستان چه سیاستی را در پیش می گیرند و طرح هایی که از سوی افغانستان به میز مذاکرات پیش کش می شود تا چه اندازه مدنظر قرار گرفته می شود.
زهرا شهرستانی