رمان«دختران‌تالی»؛ یکی از ۲۱ کتاب برگزیده‌ سال ۲۰۲۴ بنیادکارنگی شد
رمان«دختران‌تالی»؛ یکی از ۲۱ کتاب برگزیده‌ سال ۲۰۲۴ بنیادکارنگی شد

خبرگزاری زنان افغانستان: رمان دختران‌تالی اثر سیامک‌هروی، روایت ۳ دختر افغانستانی است که پس از ممنوعیت از آموزش، به سرنوشت غم­‌انگیز روبرو می‌شوند. این رمان، قصه‌ی دختران جوند بادغیس است که از ابتدای تولد، آنان را ضعیفه و سیاسر می‌دانستند و به آنان به چشم عاجزه و طعمه‌ی برای پول‌دار شدن نگاه می‌کردند. البته این […]

خبرگزاری زنان افغانستان: رمان دختران‌تالی اثر سیامک‌هروی، روایت ۳ دختر افغانستانی است که پس از ممنوعیت از آموزش، به سرنوشت غم­‌انگیز روبرو می‌شوند.

این رمان، قصه‌ی دختران جوند بادغیس است که از ابتدای تولد، آنان را ضعیفه و سیاسر می‌دانستند و به آنان به چشم عاجزه و طعمه‌ی برای پول‌دار شدن نگاه می‌کردند. البته این امر نه تنها در بادغیس، بلکه در تمام ولایت‌های افغانستان چنین رو‌ی‌دادهای بی‌شماری اتفاق می‌افتد.

این رمان، روایت سیه روزی پنهان و خاموش دختران منطقه‌های دوردست کشور است که در انواع و اقسام ظلم و ستم می‌سوزند. شخصیت‌های این رمان که هر کدام از آنان دنیای پر از ستم و دنیای تاریک را تجربه کرده‌اند. این افراد چنان رنج و درد را دیده اند که داستان‌های شان را به جان و دل می‌توان شنید.

هروی، کسی‌ست که عمق این ظلم و ستم را به‌شکل ماهرانه به تصویر کشیده و به‌صورت جذابی در رمانش گنجانیده‌است.

دختران تالی دهمین اثر آقای سیامک هروی نویسنده افغانستانی است، این رمان ۴۶۴ صفحه با تیراژ یک هزار نسخه از طرف نشر زریاب در کابل منتشر شده بود که از سوی آمازون به‌صورت جهانی نیز منتشر شده‌است.

قهرمان واقعی داستان کوثر دختری باهوش و زرنگی است که در میان کوه‌سار زنده‌گی می‌کند و آقای هروی به وضعیت طاقت‌فرسای زنده‌گی مردم بادغیس پرداخته است. وی تلاش دارد تا با نمادین ساختن کوثر، نگین، گیسو و چندین زن دیگر دشت و کوه جوند را تماشا کند و ظلم ملاها و اربابان قدرتمند دِه را دیده انعکاس و بازتاب دهد. آقای هروی که درک درست و شناخت کامل از وضعیت زنده‌گی مردم دارد رسم و رسومات، چالش‌ها، ظلم و فقر و عقب ماندگی تاریخی مردم را در قالب این رمان بازتاب داده و به تصویر کشیده است.

احمد ضیا سیامک‌هروی نویسنده این اثر، در ۱۹ ثور ۱۳۴۶ در روستای خواجه سرمق ولایت هرات دیده به جهان گذاشت. وی روزنامه‌نگار، نویسنده و دیپلمات اهل افغانستان است او سال‌ها در افغانستان مدیرمسئول و سردبیر روزنامه‌ها و هفته‌نامه‌های پرخواننده‌ی بود و چند سالی در دفتر مطبوعاتی ارگ ریاست‌جمهوری کار کرده‌است. اکنون وی یکی از چهره‌های مطرح و سرشناس در حوزه ادبیات داستانی است که به‌عنوان یک نویسنده‌ی پرکار و خلاق در جامعه‌ی ادبی شناخته شده‌است.

دختران تالی در این رمان هم‌چون دختران امروز در افغانستان از آموزش محروم شدند و به دست افراطیت دینی، تعصب مذهبی و مردسالاری قربانی گردیده‌اند.

سیامک هروی منتقد خرافات دینی و افراطیت دینی است که آن را در رمانش به‌صورت استادانه به تصویر کشیده و به جامعه افغانستان و جهان هوشدار می‌دهد که اگر جلو افراطیت دینی گرفته نشود چرخه‌ی این نوع خشونت دوام‌دار و دامنگیر تمام بشریت خواهد گردید.

گفتنی‌ست که، این رمان به عنوان یکی از ۲۱ کتاب برگزیده‌ی سال ۲۰۲۴ در بنیاد کارنگی انتخاب شده است.

بنیاد کارنگی، با نشر فهرستی از کتاب‌های برگزیده‌ی سال ۲۰۲۴ در وب‌سایت این بنیاد، به برندگان مدال‌های اندرو کارنگی این دست‌آورد را تبریک گفته است.