تاکید رهبر طالبان بر سنگ‌سار زنان: سنگ‌سار و شلاق در محضرعام توهین به انسانیت است
تاکید رهبر طالبان بر سنگ‌سار زنان: سنگ‌سار و شلاق در محضرعام توهین به انسانیت است
تلویزیون ملی افغانستان تحت اداره و کنترل گروه طالبان، روز یک‌شنبه ۵ حمل، در نوار صوتی منسوب به ملا هبت‌الله‌ آخوندزاده رهبر این گروه که نشر شده بود، در آن به‌شلاق زدن و سنگ‌سار کردن زنان در محضر عام تاکید شده‌است.

تلویزیون ملی افغانستان تحت اداره و کنترل گروه طالبان، روز یک‌شنبه ۵ حمل، در نوار صوتی منسوب به ملا هبت‌الله‌ آخوندزاده رهبر این گروه که نشر شده بود، در آن به‌شلاق زدن و سنگ‌سار کردن زنان در محضر عام تاکید شده‌است. هبت‌الله به کسانی‌که خواهان دموکراسی هستند گفته‌است “ما فردا زنان را در ملاء عام سنگ‌سار خواهیم کرد و شلاق خواهیم زد”. اگر چه خلاف دموکراسی شماست. اما ما به این احکام عملی کرده و حدود الله را در محضر عام اجرا می‌کنیم.

همچنین خطاب به غربی‌ها گفته، گروه ما ۲۰ سال با شما جنگیدند، ۲۰ سال دیگر نیز خواهد جنگید تا شریعت را بر زمین و مردم تطبیق کنیم.

درحالی که این سخن رهبر گروه طالبان با واکنش‌های زیادی میان فعالان حقوق زن همراه بود.

سازمان ملل متحد سخنان ملاهبت‌الله آخوندزاده رهبر گروه طالبان را مبنی بر سنگ‌سار و شلاق زدن زنان در ملاء عام را ناامید کننده عنوان‌کرده و گفته‌است فشارهای خود را بر گروه طالبان ادامه داده و به تلاش‌های خود برای تامین حقوق برابر زنان در افغانستان تلاش خواهد کرد.

هم‌چنین اتحادیه فعالان حقوق‌بشر روز دوشنبه ۶ حمل، در واکنش نسبت به‌گفته های اخیر هبت‌الله بیان داشته‌بود این گروه نه‌تنها به‌تخریب و نقض شدیدتر ارزش‌های حقوق‌ بشر تاکید دارد بلکه محکوم به‌نابودی است بهتر است هرچه زودتر جامعه‌ی جهانی در برابر عمل‌کردهای این گروه علیه زنان و دختران اقدامات جدی‌تری را روی دست گیرد.

راضیه بارکزی فعال حقوق زن در واکنش به‌گفته‌های اخیر هبت‌الله می‌گوید؛ در پی پیام هبت‌الله اعدام‌ها، شکنجه‌ها، سنگ‌سارها، لت‌وکوب‌ در افغانستان به‌صورت علنی در قبال زنان و دختران افزایش پیدا خواهد کرد و نباید توقع رفت که تحت حاکمیت گروه طالبان در افغانستان حاکمیت قانون و اراده‌ی مردمی پاس داشته شود و طالبان زنان را به‌خاطر جنسیت‌ و زن بودن‌شان از دست‌رسی به‌تمام حقوق ابتدایی و انسانی شان منع کرده‌است.

شاه‌گل رضایی، عضو پیشین پارلمان افغانستان، سنگ‌سار زنان را طعنه به‌غرب که حامی و حمایت‌گر حقوق زنان است دانسته و می‌گوید “زنان افغانستان را سنگ‌سار می‌کند تا غرب را طعنه دهد” این‌نوع طرز دید به‌شهروندان و حقوق آنان فاجعه‌بار است”.

هم‌چنین، نهادهای جامعه‌ی مدنی در واکنش به سخنان اخیر هبت‌الله آخندزاده، رهبر گروه طالبان مبنی بر سنگ‌سار و شلاق‌زدن زنان در ملاءعام، می‌گویند که سخن‌های وی به ترویج “آپارتاید جنسیتی” و نادیده گرفتن ارزش‌های انسانی است.

اعضای “نهادهای جامعه‌ی مدنی” امروز چهارشنبه ۸ حمل، در واکنش به گفته‌های اخیر هبت‌الله آخوندزاده در یک نوار تصویری به رسانه‌ها بیان داشته‌اند که تداوم این فرمان‌های گروه طالبان، ارزش‌های آزادی و برابری را از بین می‌برد.

این اعضا از جامعه‌ی جهانی و سازمان‌های بین‌المللی، خواستار اقدام‌های فوری در برابر این عمل‌کرد‌های گروه طالبان علیه زنان و دختران، هستند.

شماری دیگر فعالان حقوق زن نیز این رفتار گروه طالبان را ضدیت با حقوق اساسی و انسانی می‌دانند.

دادگاه عالی طالبان اعلام کرده بود که بر تطبیق حدود و قصاص متعهد است این دادگاه گفته‌است که این گروه ۱۷۵ حکم قصاص، ۳۷ حکم سنگسار و چهار مورد حکم کشتن از طریق زیر دیوار را صادر کرده‌است.

دادگاه عالی گروه طالبان در افغانستان، نزدیک به‌سه سال حاکمیت شان شماری از زنان و مردان متهم به جرایم اخلاقی را در ولایت‌های چون فراه، بدخشان، جوزجان، بغلان، غزنی و چندین ولایت دیگر دست‌کم ۵‌بار به‌دستور هبت‌الله حکم اعدام در ملاء عام را تطبیق کرده و شلاق زده‌اند. در حالی‌که شلاق در ملاء عام آبرو و عزت فرد را خدشه‌دار می‌سازد و پیامد‌های ناپسندی را به‌دنبال خواهد داشت؛ از جمله تکثیر خشونت به مردم، زیر پای کردن حق انسانی افراد و اشخاص، لطمه زدن به‌کرامت انسانی و پاسخ انعکاسی یا تکرار یک‌جرم. اما این‌گروه تاکید دارد که این احکام را عملی خواهند کرد.

این در حالی است که گروه طالبان با بازگشت دوباره به قدرت، مجازات زنان و مردان در ملاء عام را از سر گرفته و تاکنون ده‌ها نفر را اعدام و سنگسار کرده یا شلاق زده‌اند. این اقدامات خشم جامعه بین‌المللی را برانگیخته و سازمان‌های حقوق بشری، طالبان را به نقض سیستماتیک حقوق بشر متهم کرده و مجازات در ملاء عام را محکوم کرده‌اند.

 

خبرگزاری زنان افغانستان

  • نویسنده : خبرگزاری زنان افغانستان
  • منبع خبر : خبرگزاری زنان افغانستان