جشن فرهنگی گل بادام و حذف هنرنمایی زنان توسط طالبان در دایکندی
جشن فرهنگی گل بادام و حذف هنرنمایی زنان توسط طالبان در دایکندی

خبرگزاری زنان افغان:  گروه طالبان هفتمین جشنواره فرهنگی و هنری گل بادام را بدون حضور زنان و دختران و بدون هنر موسیقی در شهر نیلی مرکز ولایت دایکندی برگذار کردند. در جشنواره فرهنگی و هنری گل بادام همه ساله در مرکز ولایت دایکندی حضور قابل توجه و هنرنمایی  زنان و دختران از ولسوالی های ده […]

خبرگزاری زنان افغان:  گروه طالبان هفتمین جشنواره فرهنگی و هنری گل بادام را بدون حضور زنان و دختران و بدون هنر موسیقی در شهر نیلی مرکز ولایت دایکندی برگذار کردند.
در جشنواره فرهنگی و هنری گل بادام همه ساله در مرکز ولایت دایکندی حضور قابل توجه و هنرنمایی  زنان و دختران از ولسوالی های ده گانه‌ای این ولایت محسوس بود اما با سلطه‌ی دوباره‌ی طالبان یک دوره این جشنواره برگزار نشد و پس از یک سال تاخیر بدون زنان ودختران به گونه‌ی نمایشی وبی نتیجه برگزار شد.
طالبان دراین جشنواره در کنار سرودهای طالبانی، نمایش تیاتر از سوی هنرمندان دایکندی و نمایش محصولات زراعتی را گنجانیده بودند. که تنها شماری از مردان محصولات زراعتی شان را به نمایش گذاشتند اما زنانی که در سالهای گذشته صنایع دستی و فرآورده های لبنی و زراعتی شان به نمایش می‌گذاشتند از سوی طالبان درین جشنواره دعوت نشدند.
پس ازاین جشن، مردم منطقه نالیج در ولسوالی میرامور این ولایت برای تجلیل از نوروز و «جشن فرهنگی نالیج»  که ترکیبی از جشن نوروز و گل بادام بود آمادگی گرفته بودند اما محتسبان ریاست امر به معروف و نهی از منکر در ولسوالی میرامور مانع برگزاری بزرگترین میله‌نوروزی جشن نالیج برگر در ولسوالی میرامور شد‌ند.
قرار بوده در جشن نالیج ۹ رأس گاو ذبح و به عنوان نذر و خیرات برای مردم توزیع شود.
طبق گفته‌های باشندگان محل بیش‌از ۶ صدهزار افغانی برای این جشن هزینه شده بود، اما محتسبان امر به معروف و نهی از منکر مانع برگزاری این جشن شدند.
همه ساله به مناسبت فرارسیدن سال جدید خورشیدی و فصل شگوفه های گل بادام، جشن «عنعنوی میله نوروز نالیج» که از بزرگ‌ترین جشن مردمی در دایکندی است، به صورت باشکوه در منطقه برگر ولسوالی میرامور دایکندی برگزار می‌شد.
در این جشن هزاران نفر از ولایت‌های هم‌جوار مثل بامیان، غور، غزنی و مناطق دوردست دایکندی شرکت می‌نمودند.
آخرین بار بزرگترین میله نوروزی نالیج در ۲۰۲۱ میلادی با حضور چشمگیر و هنرنمایی زنان و دختران برگذار شده بود.