روحانی شیعه در دفاع از زنان ودختران چگونه جنایت و اشتباهات تاریخی گروه طالبان دربرابر شیعیان را به صورت این گروه کوبید؟
روحانی شیعه در دفاع از زنان ودختران چگونه جنایت و اشتباهات تاریخی گروه طالبان دربرابر شیعیان را به صورت این گروه کوبید؟

خبرگزاری زنان افغانستان: روز جمعه(۱۳ دلو) گروهی از علمای شیعه در نشستی درمسجد جامع امام زمان در غرب کابل دعوت شدند که دستگیری های اخیر زنان از سوی طالبان به بهانه حجاب را در حضور مردم و رسانه ها رد کنند اما آیت الله واعظ زاده بهسوی یک روحانی سرشناس شیعه در این نشست نه […]

خبرگزاری زنان افغانستان: روز جمعه(۱۳ دلو) گروهی از علمای شیعه در نشستی درمسجد جامع امام زمان در غرب کابل دعوت شدند که دستگیری های اخیر زنان از سوی طالبان به بهانه حجاب را در حضور مردم و رسانه ها رد کنند اما آیت الله واعظ زاده بهسوی یک روحانی سرشناس شیعه در این نشست نه تنها دستگیری زنان ودختران را رد نکرد بلکه از عملکرد طالبان در این مورد به گونه علنی انتقاد کرده و اشتباهات تاریخی این گروه را به صورت شان کوبید و دستگیری زنان و‌دختران به بهانه حجاب را به نحوی« دست درازی به ناموس» هزاره و شیعیان عنوان کرد.

این نشست از سوی استخبارات طالبان هماهنگی و برگزار شده بود تا اختطاف زنان و دختران به بهانه حجاب را توسط علمای دین سفید نمایی کند اما با سخنان واعظ زاده بهسودی پلان از قبل طراحی شده‌ای آنان تاجایی نقش بر آب شد.

منابعی که در این نشست شرکت کرده بودند می‌گویند که در ختم این برنامه، افراد استخبارات طالبان سخنان واعظ زاده بهسودی را از کمره، ریکاردر و تلفن های خبرنگاران حذف کردند و به آنان هشدار دادند که درمورد سخنان آقای بهسودی به رسانه ها چیزی نگویند اما یک نوار صوتی ۱۹ دقیقه‌ای از جریان سخنرانی این روحانی شیعه که بدست خبرگزاری زنان افغانستان رسیده است درآن آقای بهسودی از عملکرد خشونت بار طالبان در مقابل زنان ودختران انتقاد کرده و به گونه‌ی غیرمستقیم از آن به عنوان« دست درازی به ناموس» یاد می‌کند.

این نشست ظاهرا تحت عنوان گردهمایی مردمی جهت تحلیل و بررسی حوادث اخیر کابل برگزار شده بود.

آقای واعظ‌‌زاده بهسودی در این گردهمایی درمورد تساوی حقوق زن و مرد سخن زد و با اتکا به احادیثی به روش‌های درست امر به معروف و نهی از منکر نیز پرداخته است او در آغاز سخنانش زنان و مردان را خطاب قرارداده می‌گوید:« من مخاطبم دایماً مرد و زن افغانستان بوده است چون پیغمبر زن را می‌ستاید و در نظام خلقت تبعیضی بین مرد و زن وجود ندارد.»

او درمورد برخوردهای خشونت بار طالبان با زنان در محله های هزاره و شیعه نشین گفت:« امر به معروف و نهی از منکر دو فریضه‌ دینی است و کسی که امر به خوبی و نهی از بدی می‌کند در نخست باید این دو فریضه را بشناسد که چه بد است و چه خوب؛ نحوه‌ی اجرای این دو فریضه نیز تخصص خودش را می‌خواهد حالا که این معضل اخیر پیش آمده، به‌نظر من مشکل اصلی در نحوه‌ی اجرای امر به خوبی و نهی از بدی بود.»

بهسودی در بخشی از سخنانش در این نوار صوتی می‌گوید که افراد طالبان قبل از اقدام به دستگیری زنان به دفتر او‌رفته و گفته بودند که میخواند با تانک رینجر و اردو به شهرها حمله کند و زنان و دختران را به زندان بیاندازد اما او با این عملکرد طالبان مخالفت کرده و آنان را به ملایمت دعوت کرده بود.

او گفت: « گفتم هوش کنید دست به خشونت نزنید. اقدام نظامی نکنید. نصیحت اگر روشمند نباشد، اثر معکوس خواهد داد.»

آقای بهسودی در بخشی دیگرب از سخنانش طالبان را مرتکب سه اشتباه تاریخی در برابر هزاره ها و شیعیان افغانستان می‌کند. او در این نوار صوتس گفته است:«اشتباه اول شما قتل عبدالعلی مزاری بود. آقای مزاری رهبر ما بود. به شما اعتماد کرد. خودش را به دامن شما انداخت و گفت که اوغان دامن دارد؛ اما ندیدیم این دامن را، اشتباه دوم شما حذف فقه جعفری از نصاب تعلیمی است مذهب نقطه‌ی بسیار حساس است و شما فقه جعفری را از نصاب انداختید در حالی‌که این مردم چهارده قرن است که با این مذهب زندگی کرده‌اند و اشتباه سوم که بسیار حساس است، مساله‌ی ناموس است. وقتی کار به مساله‌ی ناموس برسد، موضع خیلی حساسیت‌برانگیز می‌شود و مردم آرام نمی‌نشینند.»

این اعتراض و رک گویی آقای بهسودی درحالیست که گروه طالبان می‌خواستند از طریق او مردم را در برابر اختطاف زنان ودختران شان به آرامش دعوت کنند و عملکرد ننگین شان را سفید نمایی کنند.

معترضین سیاست ها و عملکرد طالبان همواره به زندان انداخته شدند ازجمله سیدباقر محسنی فعال سیاسی شیعه‌ی دیگر که در بحث های رسانه‌یی از سیاست های طالبان انتقاد کرده بود مدتها در بند استخبارات طالبان بود.