روزشمار زنان افغانستان در دسمبر ۲۰۲۱ میلادی
روزشمار زنان افغانستان در دسمبر ۲۰۲۱ میلادی

۱: سازمان داکتران بدون مرز در واکنش به ممنوعیت کار زنان در نهادهای ملی و بین المللی اعلام کرد که ۵۱ درصد از کادر صحی این سازمان را در افغانستان داکتران و متخصصان زن تشکیل می‌دهند و بدون آن‌ها ادامه فعالیت و ارائه خدمات، غیر ممکن است. ۲:  گروپ دادخواهی زنان افغانستان (AWAG) در واکنش به […]

۱: سازمان داکتران بدون مرز در واکنش به ممنوعیت کار زنان در نهادهای ملی و بین المللی اعلام کرد که ۵۱ درصد از کادر صحی این سازمان را در افغانستان داکتران و متخصصان زن تشکیل می‌دهند و بدون آن‌ها ادامه فعالیت و ارائه خدمات، غیر ممکن است.

۲:  گروپ دادخواهی زنان افغانستان (AWAG) در واکنش به ممنوعیت کار زنان از سوی طالبان اعلام کردند که ایالات متحده با امضای توافقنامه دوحه و تحمیل گروه تروریستی، خیانت بزرگی در حق تمام مردم به ویژه زنان و دختران افغانستان انجام داده است.

۳: وزیران خارجه ۱۲ کشور و نماینده اتحادیه اروپا خواستار لغو تصمیم طالبان در پیوند به ممنوعیت کار زنان شدند.

۴: مجمع رهبران زنان افغانستان با صدور بیانیه‌ای از جامعه جهانی خواستند که فرمان‌های اخیر طالبان مبنی بر تعلیق تحصیل دختران و ممنوعیت کار زنان را به‌عنوان جنایت علیه بشریت و آزار جنسیتی به رسمیت بشناسند.

۵: فوزیه کوفی، عضو مجلس نمایندگان نظام پیشین کشور اعلام کرد که شماری از زنان که در گروه «ائتلاف زنان برای تغییر» فعالیت دارند، برای استادانی که در اعتراض به تعلیق تحصیل دختران استعفا داده ‌اند، به مدت ۳ ماه، معاش پرداخت می‌کنند.

۶: کمیته بین‌المللی نجات در واکنش به ممنوعیت کار زنان از سوی طالبان فعالیت‌اش را در افغانستان متوقف کرد.

۷: رقیه ساعی یکی از زنان معترض که در جریان اعتراض خیابانی در پیوند به تعلیق تحصیل دختران، از طالبان بازداشت شده بود، به قید ضمانت از زندان رها شد.

۸: طالبان استفاده از وسایط مسافربری شهری را برای زنان در هرات منع کرد. آنان به رانندگان سطح شهر دستور دادند که هیچ زنی را که از خانه بیرون می‌شوند در وسایط نقلیه شان سوار نکنند.

۹: طالبان با نشر مکتوبی از سوی وزارت اقتصاد،  زنان را از کار در موسسات غیر دولتی داخلی و خارجی منع کردند.

۱۰: دانشجویان پسر دانشکده انجنیری، حقوق و علوم سیاسی در بلخ و کابل در حمایت از حق تحصیل دختران،  دانشگاه را تحریم کردند.

۱۱: شماری از دختران دانشجوی دانشگاه هرات در پیوند به بسته شدن دروازه‌های دانشگاه‌ها به‌روی دختران اعتراض خیابانی برگزار کردند اما نیروهای طالبان با موترهای آب‌پاش اعتراض مدنی زنان را سرکوب و تجمع آنان را متفرق کردند.

۱۲: شماری از دانشجویان دانشکده طب در دانشگاه قندهار، در حمایت از حق تحصیل دختران صنف های درسی شان در دانشگاه را تحریم کردند.

۱۳: دروازه‌های تمامی آموزشگاه‌های زبان و کمپیوتر به‌روی زنان و دختران از سوی طالبان در  ولایت بلخ بسته شد.

۱۴: گروه طالبان با استفاده از بلندگوی مسجد در جریان نماز جمعه به باشنده‌گان شهر مراز شریف هشدار دادند که علیه تصمیم این گروه در ارتباط به مسدود شدن دانشگاه‌ها به‌روی دختران اعتراض نکنند.

۱۵: طالبان در ولایت ننگرهار دختران دانشجو را از خوابگاه دانشگاه  دولتی بدون درنظرداشت وضعیت شان اخراج کرده ودروازه‌ی خوابگاه دخترانه را بستند.

۱۶: طالبان در قندهار مانع برگزاری تظاهرات باشندگان این ولایت در پیوند به ممنوعیت تحصیل دختران و‌حق کار زنان شدند.

۱۷: بنا بر دستور جدید طالبان کارمندان و استادان زن دانشگاه‌ها نیز از رفتن به وظیفه منع و خانه‌نشین شدند.

۱۸: طالبان در یک روز در ولایات  بدخشان و ارزگان، ۴۸ نفر به شمول ۷ زن را به اتهامات لواطت، دزدی، فساد، روابط نا مشروع و فرار ازمنزل در ملاءعام شلاق زدند.

۱۹: نیروهای طالبان اعتراض خیابانی زنان و دختران در پیوند به بسته شدن نهادهای آموزشی به‌روی دختران را با خشونت و لت‌وکوب معترضان سرکوب کردند و پنج معترض زن و سه خبرنگار را بازداشت کردند.

۲۰: به دنبال مسدود شدن دروازه‌ی دانشگاه‌ها به‌روی دختران از سوی طالبان، طی دستور شفاهی به تمامی آموزشگاه‌ها و مکاتب نیز گفتند که آموزگاران زن و دختران دانش‌آموز تا اطلاع ثانوی حق آمدن به مکاتب و مراکز آموزشی را ندارند.

۲۱: طالبان در هلمند ۱۲ نفر به شمول یک زن را به اتهامات لواطت، دزدی و زنا در ملا عام شلاق زدند.

۲۲: وزارت تحصیلات عالی طالبان در یک دستور دانشجویان دختر را از رفتن به دانشگاه و تحصیل منع کرد.

۲۳: ماموران امر به معروف و نهی از منکر طالبان در ولایت ارزگان، با وضع محدودیت‌های تازه‌ای شهروندان این ولایت را از بردن حنا به خانه عروس، نواختن موسیقی و حضور کودکان در محافل شبانه منع کرد.

۲۴: طالبان در جوزجان ۲۴ نفر به شمول سه زن را به اتهامات فروش و استفاده از مواد مخدر، سرقت، لواطت، زنا و فرار از منزل در ملاءعام شلاق زدند.

۲۵: یک دختر نوجوان در شهر فیروزکوه مرکز ولایت غور هنگام تناب‌بازی جان باخت و یک دختر دیگر در ولسوالی تیوره این ولایت خودکشی کرد.

۲۶: یک دختر جوان در دایکندی به دلیل مخالفت خانواده با تحصیلش، خود را حلق‌آویز کرد. او عارفه نام داشت ۱۹ ساله بود ودر رشته‌ی خبرنگاری در دانشگاه بلخ کامیاب شده بود.

۲۷: طالبان در ولایت غور  ۱۲ نفر به شمول یک زن را به اتهامات شراب نوشی، زنا و سرقت در ملاعام شلاق زدند.

۲۸:طالبان در ولایات زابل و هلمند ۲۷ تن به شمول دو زن را به اتهامات روابط نامشروع، دزدی ، زنان و فرار ازمنزل در ملا عام شلاق زدند.

۲۹: پنج تن به شمول یک زن و یک کودک در ولایت هرات از اثر گاز گرفتگی جان باختند.

۳۰: حدود ۵۶۰ دختر دانشجو در بامیان فراغت شان را از مقطع لیسانس جشن گرفتند.

۳۱: ظریفه یعقوبی یکی از زنان معترض پس از حدود چهل روز از بند طالبان رها شد.

۳۲: یک دختر جوان در ولسوالی حصه دوم کاپیسا با تفنگ شکاری برخود شلیک کرده و جان باخت.

۳۳:خدیجه نظری یک دانشجوی اهل افغانستان در دانشگاه براون امریکا، سازمانی را برای حمایت از دانشجویان افغانستان که در داخل کشور هستند، راه‌اندازی کرد.

۳۴:یک دختر نوجوان در ساحه دره عبدالله‌خیل ولسوالی دره‌ ولایت پنجشیر خود را حلق‌آویز کرده وجان باخت. این دختر شیما نام داشت و هفده ساله بود.
۳۵: میرمن قمرگل آوازخوان معروف افغانستان در دیار مهاجرت در کشور کانادا درگذشت.

۳۶: زنان مهاجر افغان در پاکستان طی یک گردهمایی اعتراضی گفتند که طالبان ۱۹ میلیون زن و دختر را از حقوق‌شان محروم کرده‌اند.

۳۷: طالبان ۱۸ مرد و ۹ زن را در پروان  به اتهامات جعل کاری، فروش تابلیت K ، شهادت ناحق و سرقت شلاق زدند.

۳۸: کمیته المپیک اعلام کرد که حضور افغانستان در مسابقات این کمیته، مشروط به دست‌رسی زنان به ورزش است.
۳۹: در پی ممنوعیت دختران از ورزش از سوی طالبان، دیده‌بان حقوق بشر خواستار تعلیق عضویت افغانستان در المپیک شد.

۴۰: سه زن از افغانستان در فهرست صد زن امسال بی‌بی‌سی‌ قرار گرفتند.زهرا جویا، بنیانگذار رسانه رخشانه، تمنا پریانی، فعال حقوق زن و فاطمه امیری، دانش‌آموز که در حمله بر مرکز آموزشی کاج، یک چشم و گوشش را از دست داد، در فهرست صد زن ۲۰۲۲ بی‌بی‌سی بودند.

۴۱: کرن دیکر کاردار سفارت امریکا در افغانستان اعلام کرد که  زنان معلول در افغانستان با چالش‌های بزرگی روبه‌رو هستند.

۴۲: طالبان در غور هفت تن به شمول یک زن را به اتهامات شراب نوشی، فساد اخلاقی و روابط نا مشروع در ملاءعام شلاق زدند.

۴۳: جامعه‌ی مبارزین زن با نشر اعلامیه‌ای گفت که عالیه عزیزی، رییس پیشین زندان زنانه هرات زنده و در زندان طالبان است. آنان خواستار آزادی خانم عزیزی و سایر زنان بازداشت شده از بند گروه طالبان شدند.
۴۴: دادگاه عالی طالبان درکابل با صدور اعلامیه‌ای گفت که دادگاه شرعی این گروه ۱۵ مرد و ۶ زن را به جرایم مختلف جنایی در کابل مجازات کردند.

تهیه شده در خبرگزاری زنان افغانستان
منبع: خبرگزاری زنان افغانستان و رسانه های محلی وملی.