روز جهانی آب؛ افغانستان با بحران شدید آب دست‌وپنجه نرم می‌کند
روز جهانی آب؛ افغانستان با بحران شدید آب دست‌وپنجه نرم می‌کند
۲۲ مارچ مصادف است با روز جهانی آب، این‌روز در حالی فرا رسیده‌است که مردم افغانستان بحران شدید کم‌بود آب را به‌خوبی احساس کرده‌اند.

۲۲ مارچ مصادف است با روز جهانی آب، این‌روز در حالی فرا رسیده‌است که مردم افغانستان بحران شدید کم‌بود آب را به‌خوبی احساس کرده‌اند.

طبق گزارش سازمان‌ملل متحد (UNDP) می‌گوید؛ در سال گذشته‌ی میلادی (۲۰۲۳)، ۷۹ درصد مردم افغانستان با مشکلات خشک‌سالی مواجه‌ بودند و اکنون نیز از دسترسی آب کافی محروم هستند.

براساس گزارش سازمان ملل‌متحد ۱۶ درصد خانواده‌ها نیز تحت تاثیر سیل قرار گرفته‌اند که با کمک و هم‌کاری این برنامه بیش از ۴۰۴ میلیون‌نفر در حال‌حاضر در کشور دست‌رسی بهتری به امکانات صحی، مکاتب و پناه‌گاه اضطراری دارند.

به گزارش این‌نهاد، زنان سرپرست و کودکان در افغانستان از بحران کم‌بود آب متاّثر شده‌اند.

نرگس زن ۴۵ ساله، که در ناحیه سوم شهر کابل زنده‌گی می‌کند، وی به خبرگزاری زنان افغانستان می‌گوید؛ “مدت بیشتر از دو سال می‌شود از نبود آب آشامیدنی به‌رنج هستیم”.

هم‌چنین، او می‌افزاید؛ در یک خانه‌ی کرایی زنده‌گی می‌کنیم، از طرفی کرایه‌خانه روی ما فشار می‌آورد و از سوی دیگر خرید آب آشامیدنی و آب که برای شست‌شوی استفاده می‌کنیم. وقت آبی برای استفاده و خوردن نداشته‌باشیم مجبور هستیم از همسایه‌ها درخواست آب کنیم و یا از ملای‌مسجد که با صد بهانه و عذر به ما بوشکه‌ی آب می‌دهد.

او اضافه می‌کند؛ “وقت از همسایه‌ها و یا مساجد آب طلب می‌کنیم آوردن‌اش به‌خانه سرم بسیار فشار آورده و سنگینی می‌کند، دخترم نیز خرد است و نمی‌تواند آب را به‌خانه انتقال دهد مجبور هستم خودم به مشکلات زیاد آب طلبی و یا خرید را به‌خانه بیاورم”.

هم‌چنین، به‌گزارش خبرگزاری باختر تحت اداره گروه طالبان، بیان داشته‌است. در پی بارش و جاری‌شدن سیل در ولایت فاریاب ۳سه‌نفر کشته و سه‌نفر دیگر زخمی شده‌ و ۳۴ خانه در سرپل به‌ویرانه تبدیل شده‌اند.

گفته می‌شود حدود ۵۰۰ جریب زمین زراعتی و صد راّس حیوان خانگی در فاریاب به‌اثر سیلاب از بین رفته‌اند.

افزون براین، مسوولان محلی گروه طالبان در ولایت بادغیس اعلام کرده‌است که چهارشنبه ۱ حمل، یک‌زن باردار در منطقه‌ی “ده‌برنج” ولسوالی قادس جان باخته و یک زخمی برجای گذاشته‌است.

افغانستان کشوری آسیب‌پذیری در برابر تغییرات اقلیمی‌است. مردم این کشور خشک‌سالی شدید، سیلاب‌های ویران‌گر و مخرب، درگیری‌های طویل‌المدت و اثرات منفی آن را تجربه و لمس کرده‌اند.

خبرگزاری زنان افغانستان

  • نویسنده : خبرگزاری زنان افغانستان
  • منبع خبر : خبرگزاری زنان افغانستان