مرگ تدریجی هنر ‌‌و زنده‌گی پنهانی هنرمندان افغانستان در حاکمیت طا.لبان
مرگ تدریجی هنر ‌‌و زنده‌گی پنهانی هنرمندان افغانستان در حاکمیت طا.لبان

خبرگزاری زنان افغانستان: زنده‌گی هنرمندان افغانستان تحت حاکمیت طا.لبان با محدودیت‌های گسترده‌ای روبرو است. طا.لبان به طور کلی نگرش منفی نسبت به هنر دارند و بسیاری از اقدامات‌شان منجر به محدودیت‌ها و نابودی هنر و فرهنگ افغانستان شده است. این شامل تخریب آثار باستانی، ممنوعیت برخی از اشکال هنری مانند موسیقی، تئاتر و محدودیت‌‌های برای […]

خبرگزاری زنان افغانستان: زنده‌گی هنرمندان افغانستان تحت حاکمیت طا.لبان با محدودیت‌های گسترده‌ای روبرو است. طا.لبان به طور کلی نگرش منفی نسبت به هنر دارند و بسیاری از اقدامات‌شان منجر به محدودیت‌ها و نابودی هنر و فرهنگ افغانستان شده است. این شامل تخریب آثار باستانی، ممنوعیت برخی از اشکال هنری مانند موسیقی، تئاتر و محدودیت‌‌های برای هنرمندان در اجرای کارهای خود می‌شود.

از لحظه‌ای سقوط دولت در “۲۴ اسد سال ۱۴۰۰” نفس هنر و هنرمندان در افغانستان زیر پای طا.لبان به شماره افتاد.

اکثریت از هنرمندان افغانستان در شرایط بسیار دشواری زنده‌گی در افغانستان را ترک گفتند. آن‌ها با تهدیدات امنیتی، محدودیت‌های فرهنگی و همچنین فشارهای سیاسی روبرو شدند. شماری از هنرمندان به دلایل امنیتی و همچنین برای حفظ خلاقیت و زنده نگه‌داشتن هنر خود، به کشورهای دیگر گریختند.

هنرمندانِ چون “صحرا کریمی”، نویسنده، کارگردان و نخستین زنی است که ریاست افغان فیلم را به عهده داشت که با همکاری” اکادمی فیلم و تلویزیون اسلواکیا، رئیس جمهور اوکراین و وزارت خارجه، سفارت ترکیه و سفیر اسلواکی” بود که موفق گردید از کابل تحت سلطه گروه طا.لبان بگریزد.

“زهرا الهام”، یکی از هنرمندان، نوازنده‌گان و کارمندان سابق محلی” شهروندان افغانستان که در طول جنگ ۲۰ ساله در افغانستان برای دولت آسترالیا کار می‌کردند” است که موفق شد چند روز قبل از سقوط کابل بدست گروه طا.لبان از کشور بگریزد.

او گفت؛ “وقتی نتوانستم از میدان هوایی خارج شوم، در فکر راه دیگری افتادم و آن راه، پوشیدن چادری بود. با پوشیدن چادری طا.لبان قادر به شناسایی ما نبود چون فقط می‌توانستند چشم‌های ما را ببینند”.

همچنین، “آریانا سعید” خواننده مشهور افغانستانی و داور برنامه “ستاره افغان” که مکرراً از سوی گروه طا.لبان تهدید به مرگ شده بود موفق گردید با هواپیمای باری آمریکایی از کابل بگریزد.

وی در زمان سقوط دولت جمهوریت در کابل هشت میلیون افغانی برای ایجاد یک کارگاه تولید محصولات برند “آریانا” و فروشگاه برند “آریانا” برای ترقی فرهنگ و هنر افغانستان سرمایه گذاری کرده بود.

همچنین، “وجیهه رستگار” خواننده زن افغانستانی و شوهرش “فرید رستگار”، خواننده و آهنگساز افغان از جمله هنرمندانی هستند که در روزهای اخیر سقوط دولت کشور را ترک گفتند.

افز‌ن براین تعداد زیادی از هنرمندان در افغانستان به صورت پنهانی زنده‌گی می‌کنند.

“فریبا” اسم مستعار” در یک مصاحبه‌ای اختصاصی به خبرگزاری زنان افغانستان گفت: “بعد از سقوط دولت جمهوریت از شهری به شهری، از قریه‌ای به قریه‌ای متواری شدم. چندین بار از دوستانم شنیدم گروه طا.لبان سراغ‌ام را گرفته است. اما تا هنوز دوام آورده‌ام. روزهای سختی است، مشکلات امنیتی از یک سو و نبود منابع مالی از سوی دیگر زند‌ه‌گی را برایم بسیار سخت و دشوار کرده است. امیدوارم طا.لبان گم شوند و ما بتوانیم مطابق خواسته‌های خود کار کنیم و به فعالیت‌هنری خود ادامه دهیم”.

هنرمندان در افغانستان با وجود محدودیت‌ها و خطرات، تلاش می‌کنند تا هنر خود را حفظ کرده و به جامعه خود خدمت کنند. این تلاش‌ها ممکن است به صورت پنهانی صورت بگیرد، اما هنرمندان افغانستان همچنان سعی دارند تا هنر خود را زنده نگه‌داشته و از طریق هنر خود به جامعه خود کمک کنند.