واکنش‌های ملی و بین‌المللی در پیوند به مسموم شدن دختران دانش‌آموز در ولایت سرپل
واکنش‌های ملی و بین‌المللی در پیوند به مسموم شدن دختران دانش‌آموز در ولایت سرپل

خبرگزاری زنان افغان: مسمومیت دانش‌آموزان دو مکتب‌ دخترانه در ولسوالی سانچارک ولایت سرپل که حدود ۸۰ دانش‌آموز به شمول چندین آموزگار زن در دو مکتب این ولایت مسموم شدند، با واکنش‌های جهانی رو به رو شده است. توماس وست، نماینده‌ی ویژه‌ی آمریکا در امور افغانستان طی تویتی ابراز نگرانی کرده و از مقامات طالبان خواسته […]

خبرگزاری زنان افغان: مسمومیت دانش‌آموزان دو مکتب‌ دخترانه در ولسوالی سانچارک ولایت سرپل که حدود ۸۰ دانش‌آموز به شمول چندین آموزگار زن در دو مکتب این ولایت مسموم شدند، با واکنش‌های جهانی رو به رو شده است.

توماس وست، نماینده‌ی ویژه‌ی آمریکا در امور افغانستان طی تویتی ابراز نگرانی کرده و از مقامات طالبان خواسته است بخاطر حفظ امنیت کودکان افغانستانی، این موضوع را بررسی کنند.

آقای ویست در این توئیت گفته است افغانستانی‌ها حق دارند که بدون کدام ترس و محدودتی درس بخوانند و تحصیل کنند.

در همین حال شماری از دانش‌آموزان مکتب در پیوند به این موضوع ابراز نگرانی کرده و می‌گویند، با این که درس و تعلیم حق اساسی و بشری تمام دختران و پسران است اما دختران در افغانستان از این حق محروم شده اند.

زینب، یک تن از دانش‌آموزان صنف دوازدهم می‌گوید:« مسموم شدن دختران مکتب در سرپل برایم بسیار دردناک بود، در تمام کشورهای اسلامی دختران حق دارند درس بخوانند اما نمی‌دانم چرا ما این حق را نداریم یک تعداد مکتب رفته نمی‌توانند، یک تعداد هم در مکتب مسموم می‌شوند».

جمیله، که در یکی از مکاتب دختران تدریس می‌کند می‌گوید: «شایسته‌ی دختران افغانستانی خانه نشینی نیست بلکه رسیدن به قله‌های موفقیت و معرفت است. دیروز مکاتب به روی دختران ما بسته شد امروز یک تعدادی که می‌توانستند مکتب بروند، در سرپل مسموم می‌شوند. به عنوان یک آموزگار برایم این شرایط قابل تحمل نیست و از مسوولین می‌خواهم این موضوع را مهم دانسته و مکاتب را دوباره به روی دختران باز کنند».

این در حالیست که نزدیک به دو سال می‌شود دختران بالاتر از صنف ششم از مکتب رفتن بازمانده اند و تا هنوز از شروع دوباره و باز شدن دروازه‌های مکاتب دخترانه خبری در دست نیست.