‌وضعیت زنان ولایت زابل زیر قیودات سخت‌گیرانه طا.لبان
‌وضعیت زنان ولایت زابل زیر قیودات سخت‌گیرانه طا.لبان

خبرگزاری زنان افغانستان: گروه طا.لبان از ابتدای حاکمیت شان در کشور، فرمان‌های بی‌شماری علیه زنان صادر نموده‌اند. یکی از این فرمان‌ها منع سفر زنان بدون محرم بود. در بیش از دو سال‌ حاکمیت، وزارت امر‌ به‌ معروف این گروه با منع نمودن گشت و گذار زنان بدون محرم را در ولایت‌ها به‌شدت عملی می‌کنند. به […]

خبرگزاری زنان افغانستان: گروه طا.لبان از ابتدای حاکمیت شان در کشور، فرمان‌های بی‌شماری علیه زنان صادر نموده‌اند. یکی از این فرمان‌ها منع سفر زنان بدون محرم بود.

در بیش از دو سال‌ حاکمیت، وزارت امر‌ به‌ معروف این گروه با منع نمودن گشت و گذار زنان بدون محرم را در ولایت‌ها به‌شدت عملی می‌کنند. به ویژه زنان ولایت زابل تحت حاکمیت این گروه با محدودیت‌های شدیدی مواجه هستند. گروه طا.لبان زنان بدون محرم را به شفاخانه‌ها اجازه نمی‌دهند. این محدودیت‌ها باعث مشکلات جدی برای زنان در دسترسی به خدمات صحی می‌شود.

درکُل، زنان توسط گروه طا.لبان تحت فشار اجتماعی قرار دارند که قطعاً با انزوا و گوشه‌نشینی مواجه می‌گردند.

ناظری باشنده ولسوالی قلات ولایت زابل، مادر هفت فرزند که از افشای نام کامل خود در این گزارش خود داری می‌کند، می‌گوید، شوهرش در یک حادثه ترافیکی مجروح شده چندین سال است سرپرست خانواده‌ خود‌ می‌باشد می‌گوید، به عنوان زنی که سرپرست خانواده‌اش است از رفتن به شفاخانه، رفت و آمد، انجام کارهای خانه و کرایه‌خانه مشکل جدی دارد و می‌گوید ما به دلیل نداشتن سرپرست یا محرم، اگر از اثر بیماری بمیریم و فرزندان خود را از دست دهیم در آن‌صورت هم اجازه نداریم بدون محرم به شفاخانه برویم.

زاهده باشنده ولایت زابل نیز از همین مشکل شکایت دارد.

او به خبرگزاری زنان افغانستان گفت، پنج‌سال است سرپرست خانواده خود هستم بدون محرم اجازه رفتن به شفاخانه یا جاهای دیگر را ندارد.

اولاً نمی‌گذارند وارد شفاخانه‌ها شویم، اگر اجازه دهند باید محرم داشته باشیم، وقتی به شفاخانه‌ها می‌رویم می‌خواهیم فرزندان خود را برای تداوی ببریم، اجازه نمی‌دهند باید برادر، پدر یا شوهر ما همراه باشد.

شکیلا از ولایت زابل می‌گوید، وقت دانشگاه‌ها به‌روی ما دختران مسدود شد من خانه‌نشین شدم و به اثر تلاش‌های بی‌شمار بالاخره موفق شدم در یکی از دانشگاه‌های ایران بورسیه شدم، حالا تمام کارهایم تکمیل است و بدون محرم نمی‌توانم سفر کنم. حیران و پریشان مانده‌ام تا پدرم دنبال‌ام بیاید از طرفی هزینه رفت و آمد پدرم سر خانواده‌ام گران تمام می‌شود.

همچنین، مریم باشنده ولایت زابل می‌گوید، شوهر خود را به اثر بیماری سختی که داشت از دست داده‌ام اکنون سرپرست ندارم اصلاً مردی در خانه‌ی خود نداریم برای من و دختران‌ام بسیار دشوار است. علاوه بر اینکه کار و شغل‌ام را از دست داده خانه‌نشین گردیده‌ام حالا برای خرید مواد اولیه و اساسی زنده‌گی و مهم‌تر از آن جهت تداوی مریضی نمی‌‌توانیم بدون محرم به شفاخانه‌ برویم.

گروه طا.لبان با وضع این قوانین و قیودات، ابتدا زنان را از عرصه‌ی اجتماع به کلی حذف کرده‌اند. حقوق انسانی و اساسی آنان را سلب، علاوه بر اینکه حق ندارند در بیرون کار کنند همچنین اجازه نیز ندارند بدون همراه یا محرم در شفاخانه‌ها جهت تداوی بروند.

وضعیت در ولایت‌های افغانستان به ویژه ولایت زابل و مناطق دوردست، جاهای که از چشم‌دید رسانه‌ها دور است بسیار وخیم گزارش می‌شود و گروه طا.لبان در این ولایت‌ها قیودات سختی را برای زنان در پیش گرفته‌اند‌.